Waswo X. Waswo / Ateliér v Rádžastháne (IN)
Stredoeurópsky dom fotografie v spolupráci s galériou Tasveer ponúka výstavu ručne kolorovaných fotografií z dielne Waswa X. Waswa, ktoré vznikali v spolupráci s Rajeshom Sonim v Radžastáne v Indii.
Stredoeurópsky dom fotografie v spolupráci s galériou Tasveer ponúka výstavu ručne kolorovaných fotografií z dielne Waswa X. Waswa, ktoré vznikali v spolupráci s Rajeshom Sonim v Radžastáne v Indii.
Václav Macek, Kurátor
Vstup 3€ (pre všetky výstavy v SEDF)
Miesto: Stredoeurópsky dom fotografie, Galéria Profil, Prepoštská 4, Bratislava
Denne 11:00 - 18:00
-----------------------------
Waswo X. Wasvo navštívil Indiu prvýkrát v roku 1993. Po niekoľkých cestách v nasledujúcich rokoch sa tam nakoniec aj presťahoval. V roku 2006 si prenajal byt a postavil ateliér v radžastanskom Udinapure. Výstava predstavuje výber fotografii zo série Štúdio v Radžastane, ktoré v tom ateliéri vznikli. Hravo skúma žánre etnografickej dokumentárnej fotografie, ktorá sa vzťahuje na koloniálne časy, a fantasknej fikcie, ktorá má svoje korene v indických portrétnych štúdiách z konca 19. a začiatku 20. storočia. Waswo tvorí zvláštny druh súčasnej fotografie, ktorá je poctou aj kritikou zároveň. Od jednotlivých postáv po teatrálne naaranžované scény, jeho fotografie zobrazujú predavačov kvetín, farmárov a vidiecke deti. V tradícii piktorializmu Waswo starostlivo vytvoril obrazy s ručne domaľovanými, pastorálnymi kulisami, ktoré sú romanticky citlivé, no ostávajú aj humorne sebavedomé a sebareflexívne.
Waswo, snažiac sa vyhnúť tvrdeniu, že jeho práca je najmä nostalgická, napísal: „V mojej práci je istý prvok nostalgie, priznať to je dosť odvážne, keďže slovo ´nostalgia´ je považované vo svete súčasného umenia za čosi negatívne. No podľa mňa sa musíme rovnalo pozerať dozadu aj dopredu a nostalgia hrá úlohu v našom spomínaní, pomáha nám vidieť pozitívne veci, na ktoré sme možno v prítomnosti zabudli, a nepodľahnúť zdrvujúcemu strachu z budúcnosti. Nostalgia sa teda pre mňa stáva ďalším nástrojom tvorby umenia.“ Odhliadnuc od nostalgie, ktorú Waswova práca šíri v danom momente, nielen, zdôrazňuje aj zaužívajú nadvládu štylizovaného portrétu na objednávku a prikladá vtipný komentár ku stereotypom, dočasnosti a reprezentácii.
Prostredníctvom paradoxov a paródie núti publikum, aby prehodnotilo svoje počiatočné vnímanie, spochybnilo dialóg medzi fotografom a modelom a nakoniec zneistilo predpojatosť seba samého. V istom zmysle tieto fotografie vytvárajú esej o synkretických procesoch a alternatívnych umeleckých praktikách. Napriek tomu, že Waswo je kľúčovým fotografom a režisérom týchto fotografií, neustále viacerým agentúram pripomína, že ich produkcia je komplexným procesom a vzniká ako výsledok spolupráce. Pozadia namaľovali Zenule Khan, Chiman Dangi, Anil Atrish a Dalpat Singh Jingar, každý z nich pracuje s tímom asistentov. Waswovi vlastní asistenti často pomáhajú s modelmi a oni sa zase podieľajú na vlastnom zobrazovaní. Na záver, po odfotografovaní a tlači, prichádza ručné kolorovanie v podaní Rajesha Soniho, ktorého zručnosti ručného kolorovania sa odovzdávajú už po tri generácie, prostredníctvom jeho otca, Lalita a starého oteca, Prabhuta Lal Soniho (Verma), ktorý kedysi bol súdnym fotografom Maharanu Bhopala Singha z Mewaru.