výstava

Zbyněk Baladrán: Kartografia neviditeľného (Nekrológia #2)

Komplexné okruhy, ktorými sa kapitál pohybuje, sú abstrahované, neuchopiteľná moc často zostáva nevidená a nepochopená. Výstava Zbyňka Baladrána sa usiluje niektoré z týchto pohybov zviditeľniť. Skúma mocenské praktiky globálneho kapitalizmu, nachádza paralely medzi špekuláciou ako módom produkcie kapitalistických spoločností a kritickým diskurzom súčasného umenia.
odporúčame!
Táto akcia sa konala v minulosti
Dátum vernisáže:
02.03.2023 18:00, Št

Poukazuje na to, že inštitucionálny nekros umenia je len jedným z údov kapitalistického tela v rozklade. Nekrológiu môžeme popísať ako autorskú paravedu, ktorá sa zaoberá rozkladnými procesmi súvisiacimi s mocenskými praktikami, s perverznými pracovnými podmienkami alebo s adoráciou zbrojenia a zabíjaním uprostred čierno-bielo videného sveta.

Nekrológia je zároveň bytostne spätá s kritickou revíziou aparátov, ktoré ustanovili inštitucionálnu prax múzea umenia — s jeho praktikami, dispozitívmi, naratívmi a marketingovými stratégiami. Nástroje poznávania inšpirované antropológiou a archeológiou sa neobracajú k dávnej minulosti, ale ako atlasy, mapy a schémy sa stávajú dispozitívmi pre nové usporiadania a vizualizáciu digitálnych dát.

Kartografie Zbyňka Baladrána nás upozorňujú na rozšírenie a zovšeobecnenie abstrahovaných finančných reťazcov na všetky odvetvia globálnej politickej scény (finančné trhy, zbrojenie, investície, práca), spoločenskej predstavivosti a umenia.

Práve názorné zvideteľnenie neviditeľných vzťahov a ich preusporiadavanie pod diktátom odlišného operatívneho systému produkuje podivné taxonómie, čo je vlastne témou väčšiny vystavených prác.

Čo vlastne tieto kryptické kompozície úlomkov vypovedajú? Nie je to sebareferenčný okruh analógií medzi fragmentmi a indexom, čo by mohol opakovať bez začiatku a konca vyprázdnenosť našej epochy?

Zjednocujúcu architektúru digitálnym grafikám dáva inštalácia z recyklovaných nábytkových dosiek. Spôsob prepojenia nábytku s mapami je nielen svojsky chudobný, ale tiež funkčný ako nábytok v múzeu. Na jednej strane sa pozeráme na vystavené objekty ako na veci v múzeu, na druhej strane ale Baladránove simulácie spôsobujú silné zneistenie: tieto inštalácie sú niečo iné než to, ako vyzerajú. A preto vytvárajú rozpor medzi presvedčivým „rámcovaním,” ktoré má potvrdzovať status vystavených objektov, a „vychyľovaním tohto typu konvencií.”

Kurátor: Daniel Grúň

Odporúčame

koncert

Still Corners (USA/UK)

Doteraz Slovensko vždy tesne minuli, tentokrát v rámci koncertnej série Nu Sound Of zaleje americko-britské trio Still Corners...Viac
St 22.5.2024 / Nová Cvernovka
odporúčame!
festival

Jarné BJD: The Wooten Brothers, Mike Stern Band

16.5.2024 - 21.5.2024 / Majestic music club
odporúčame!
divadlo

Vyučovanie dony Margarity

Satirická hra brazílskeho autora Roberta Athaydeho, v ktorej sa divadelná sála mení na školskú triedu a publikum na žiakov. Oľga...Viac
Ut 14.5.2024 / Divadlo bez masky
od vás odporúčame!
film

Na ceste s mamou

Muž chce splniť želanie svojej umierajúcej matky a pochovať ju v jej dome... Keď matka zomrie, naloží ju na zadné sedadlo svojho...Viac
25.4.2024 - 30.4.2024 / Kino Film Europe
odporúčame!