Zbiera poničenú kôru z borovíc a smrekov, triedi ju, opracováva a spája s čipkovými kreáciami vytvorenými technikou paličkovania, ktorú už roky používa pri tvorbe textilných šperkov. Každý kúsok kôry je jedinečný svojou naturálnou štruktúrou aj textúrou. Jeho drsný prírodný charakter získava v kombinácii s jemnou čipkou noblesu a krehkosť.
Autorka deklaruje svoj postoj k životnému prostrediu, aj takto chce upozorniť na naliehavú potrebu aktivít v záujme záchrany globálnej klímy. Dáva šancu nositeľovi šperkov hlásiť sa k takémuto názoru.
Kým v predchádzajúcej kolekcii hľadala, improvizovala a experimentovala, pokračovanie je suverénnejšie. Aj paličkované, časti musia s tými organickými vzájomne korešpondovať a to je náročná úloha. Pomer použitia organických materiálov a uplatnenia a paličkovanej čipky je v tejto kolekcii rôzny,
Kolekcia Ekošperky prezentuje najvýraznejšie hodnoty tvorby Silvie Fedorovej – inšpiráciu prírodou a úctu ku klasickým textilným technikám. Majstrovsky ich ovláda, ale už desaťročia s nimi experimentuje a aktualizuje ich možnosti novými materiálmi, formami a významami. Vytvára nové podoby šperkov, odevných doplnkov, textilnej miniatúry aj nástenných objektov.
Adriena Pekárová
O tvorbe akad. mal. Silvie Fedorovej
Experiment stál už na začiatku jej tvorby, keď jej študentská práca Transparentná tapiséria z ateliéru prof. Antonína Kybala na pražskej VŠUP bola vybraná na 4. bienále tapisérie v Lausanne v roku 1969. Tapisérii sa venovala aj nasledujúce desaťročie, aby sa v 80. rokoch orientovala na paličkovanú čipku; v roku 1987 získala ocenenie Zlatá palička na bienále čipky v Bruseli.
Od rozmerných prác prešla v nasledujúcich rokoch k tvorbe odevných doplnkov a šperkov. Svoje experimentovanie s prírodnými vláknami rozšírila o nové materiály – recykláciu a plasty. Táto časť jej tvorby jej priniesla ocenenie na International Lace for Fashion Award v Sydney v roku 1998 a napokon aj Bavorskú štátnu cenu na Medzinárodnom veľtrhu remesiel Handwerksmesse v Mníchove v roku 2000.
V roku 2013 získala domáce ocenenie – Cenu Slovenskej výtvarnej únie na Bienále Forma, aby v nasledujúcom roku naň reagovala rozsiahlym nástenným objektom Pocta K. Blossfeldtovi realizovaným paličkovanou čipkou z kovovej nite a plastu. Aj táto práca bola experimentom v téme i rozsahu aj forme použitia techniky.
Jej práce sú v zbierkach SNG, GMB a Mestského múzea v Bratislave, Považskej galérie v Žiline, Moravskej galérie v Brne, UPM Praha, Modemuseum Mníchov, Stadtmuseum Dortmund, Powerhouse Museum Sydney, ďalších múzeí v Bruseli a v súkromných zbierkach v Európe a USA a v Mexiku .
K tvorivému profilu Silvie Fedorovej patrí aj dvojročné vedenie Ateliéru textilného dizajnu na VŠVU v Bratislave v rokoch 2002 – 2004 a najmä dlhoročná galerijná a kurátorská činnosť na pôde Galérie X v Bratislave. Jedna z prvých súkromných galérií založená v roku 1990 trojicou výtvarníčok (Júlia Kunovská, Milota Havránková a Silvia Fedorová) podporovala domácu tvorbu úžitkového umenia, medzinárodné kontakty tvorcov a dodnes realizuje množstvo výstav.
Adriena Pekárová