Vagón zvaný dokument
Každý z dokumentov českej kolekcie zohral v histórii dokumentu rolu posunovacieho vagónu. Každý v niečom posunul výrazové alebo žánrové možnosti o pražec ďalej.
Každý z dokumentov českej kolekcie zohral v histórii dokumentu rolu posunovacieho vagónu. Každý v niečom posunul výrazové alebo žánrové možnosti o pražec ďalej.
Zelená ulice (V. Chytilová) je mierne didaktickým, ale s gráciou nakrúteným študentským filmom. Železničáři (E. Schorm) zase predstavujú poetický hold práci modrej armády, ako sa hovorilo ľuďom v uniformách na dráhe. Film 34 ženy (V. Drha) pojednáva o ženách, ktoré putujú v novembri 1968 vlakom za svojimi mužmi do Humenného, kam boli ako vojaci z povolania prevelení (po okupácii museli vypratať vybrané vojenské priestory okolo Prahy). Vlak do dospelosti (F. Fenič) sleduje cestu brancov na výkon vojenskej služby a zároveň formou ankety zachytáva ich názory na socialistickú realitu. Vlak do Hongkongu (V. Kvasnička), uzatvárajúci túto súpravu filmov, je svojráznou reportážou, pestrofarebnou mozaikou ľudských osudov i podôb života, ktorému vlakové kupé na ceste dlhej 16 000 kilometrov poslúžilo ako javisko.