Iné vízie I (2017)
Po minuloročnom štartovacom ročníku slovenskej prehliadky Iné vízie je tu druhý ročník. Do užšieho výberu sa dostalo osem videí.
Po minuloročnom štartovacom ročníku slovenskej prehliadky Iné vízie je tu druhý ročník. Do užšieho výberu sa dostalo osem videí.
Iné vízie (SK) 2017 – I (Other Visions) (SK) 2017 – I - pásmo experimentálnych filmov, 2016 – 2017 / Slovensko , 73 min.
Krajina zoomu (The Zoom World)
r. • d. Martin Zlievsky / 2017 / 14 min.
S Valie (With Valie)
r. • d. Dominika Koššová / 2016 / 34 min.
Paradoxical Happiness 2
r. • d. Milan Mazúr / 2017 / 9 min.
Nylonové súvislosti (Nylon Context)
r. • d. Jana Kapelová / 2017 / 16 min.
----------
Po minuloročnom štartovacom ročníku slovenskej prehliadky Iné vízie je tu druhý ročník a nové očakávania, čo prinesie, nakoľko prekvapí, koľkých priláka vízia konfrontácie s českým prostredím... Skepsa, ktorú pred rokom naznačil Martin Kaňuch, pretrváva, čo však neznamená, že by na Slovensku nebol žiaden tvorivý potenciál. Prihlásený počet 16 diel nie je síce žiadne terno – medzi ich autormi aj naďalej chýbajú mená vizuálnych umelcov strednej generácie etablovaných na slovenskej scéne –, netreba však vešať hlavu, pretože zhromaždená vzorka mladých umelcov (do 35 rokov) má čo ponúknuť.
Do užšieho výberu sa dostalo 8 videí – "za hlavné kritériá som si určila koncepčnú vyjasnenosť a kompaktnosť výsledného tvaru. Vypadli videá, ktoré pôsobili skôr ako cvičenia na zadanú tému a techniku (autoportrét, morfing, animácia), uspokojili sa prílišnou opisnosťou či ideovou prázdnotou, prípadne by sa ako pokus o naratívny žánrový film hodili do inak nastaveného festivalu (napr. Brněnská šestnáctka). Vo finálnej zostave tak nájdeme ako (zdanlivo) jednoduché a hravé videá (Chaos/Order, Calibration), tak i názorovo a formálne zrelé autorské koncepcie (Dôvod zostať, Nylonové súvislosti), poeticko-meditatívne úvahy (Krajina zoomu, Paradoxical Happiness 2) a priestorové interakcie a intervencie (PRIVÁTe, S Valie)."
Pohľad na prihlásené filmy i zostavené pásmo prináša zaujímavé zistenie: prevahu autoriek. Náhoda? Alebo je za tým prefeminizovanosť kultúry a umenia, na ktorú – a na jej dôsledok, prekarizáciu – poukazuje Jana Kapelová vo svojej kolektívnej performancii? Napokon, umelecká prevádzka, sociálna (dobrovoľnícka, integračno-vzdelávacia, terapeutická...) sféra (Daniela Krajčová) aj téma identity, telesnosti a tela, hoc aj toho virtuálneho, nebiologického (Dominika Koššová), sa zvyčajne spája s „typicky ženskou agendou“. Chtiac-nechtiac nás teda spája neviditeľné nylonové vlákno.
„– Nylonový mesiac, – opakoval(a), ale tentoraz to znamenalo iba PROJEKT. Možno Ju prizvú k realizácii konečnej verzie. A keby aj nie... Zabubnoval(a) po ráme, túžil(a) mať pred sebou pauzák a svoje dobré rysovacie náčinie. Zapálil(a) si ešte raz a potom už temer bez myšlienok pozeral(a) hore k žltej guli, tvaru všetkých tvarov.“ (Jaroslava Blažková, E. F.)