Febiofest 2020 otvorí Zelenkov film a uzavrie oscarový nominant

Febiofest ako jeden z najväčších a najdlhšie prebiehajúcich filmových festivalov na Slovensku čoskoro odštartuje svoj 27. ročník. Jeho pôvodný marcový termín zastavilo tesne pred štartom zatvorenie kín na začiatku korona krízy.

blog

Febiofest - Od 30. septembra do 4. októbra 2020 však počas piatich festivalových dní prinesie k divákom v premiérach nové slovenské filmy, oceňované zahraničné tituly, ktoré majú na konte uvedenia na prestížnych festivaloch ako Cannes, Benátky či Toronto, medzinárodnú súťaž, ktorá reflektuje dianie v strednej Európe, diela klasikov, aj program pre detských divákov. Mnohé zo snímok uvidia diváci v exkluzívnych prvých slovenských uvedeniach. Projekcie  sa uskutočnia v bratislavských kinách Lumière a Mladosť, pôvodne plánovaný sprievodný program bude prebiehať v obmedzenej podobe a ostane výlučne v priestoroch kinosál. Organizátori pripravujú bezpečný festival, počas jeho konania budú dodržané všetky hygienické a protiepidemické opatrenia v súlade s aktuálne platnými predpismi Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky.  

Program Febiofestu
Cinepass / Pásma súťažných filmov / Porota

Už tradične najnavštevovanejšia sekcia Slovenská filmová krajina mala v pôvodnom termíne festivalu priniesť až osem titulov, z ktorých väčšina mala za sebou svetovú premiéru na niektorom z kľúčových zahraničných festivalov. Počas blížiaceho sa Febiofestu sa predstaví päť nových slovenských filmov, ktoré celé mesiace odkladali premiéru a slovenským divákom sa po prvý raz predstavia práve na Febiofeste. 

Festival otvorí 30. septembra 2020 v premiére nový česko-slovenský film režiséra Petra Zelenku Modelár o dvoch kamarátoch, ktorí prevádzkujú požičovňu dronov. Majiteľ firmy prezývaný Plech, vo voľnom čase raper, sníva o veľkých peniazoch. Chemik a vynikajúci letecký navigátor Pavel, zas sníva o spravodlivosti a lepšom svete. Drony sú pre nich priepustkou do mnohých oblastí ľudského konania, kam by sa inak nepozreli. Medzi ich klientmi sú napríklad prezidentský kandidát či umelci. Drony vo filme monitorujú veterné elektrárne aj nosia luxusné kabelky na prehliadke namiesto modeliek. Keď sa však jeden z hrdinov rozhodne využiť dron na niečo úplne iné, situácia vo firme sa začne komplikovať.

Medzinárodne uznávaná slovenská režisérka Mira Fornay osobne uvedie v slovenskej premiére na Febiofeste svoju novinku Žaby bez jazyka, ktorá sa vo svetovej premiére predstavila na MFF v Rotterdame. Je ostrým a nekompromisným pohľadom na domáce násilie.

Jaroslav K. je pekný muž, zdanlivo dobrosrdečný a jemný syn, manžel a otec. V skutočnosti je posadnutý sexom a varením a chorobne žiarli na svoju manželku Blanku, ktorú terorizuje v ich veľkom dome v malom meste. Na svojej metaforickej ceste, ktorá je štruktúrovaná ako počítačová hra, bude musieť zviesť boj so svojimi najtemnejšími stránkami a démonmi a obetovať viac, než by ktokoľvek z divákov predpokladal. 

Počas Febiofestu vyšle na svoju kino púť nový film aj medzinárodne rešpektovaný dokumentarista a dobrodruh Pavol Barabáš, ktorý má na konte desiatky dokumentárnych snímok. Everest - Najťažšia cesta rozpráva o výzvach, ktoré prináša celým generáciám najlepších horolezcov najvyššia hora sveta. Najstrmšou a najťažšou je jej juhozápadná stena. Jej prelezenie bolo svetovou výzvou, a preto sa o to pokúšalo mnoho veľkých medzinárodných expedícií. Až v roku 1975 sa podarilo 18 členom britskej výpravy za pomoci 40 šerpov, fixných lán a kyslíkových prístrojov preliezť obávanou stenou. 

Nové filmy predstavia slovenskému publiku aj známi režiséri Jaro Vojtek a Martin Šulík, ktorí sa pustili do filmových portrétov osobností.  

Profesionálny aj súkromný osud slovenského novinára, reportéra a fotografa Andreja Bána prinesie na plátno dokumentárny film Raj na zemi, ktorý Febiofest uvedie v slovenskej premiére. Režisér Jaro Vojtek sníma prostredníctvom intímnych rozhovorov a počas spoločných putovaní po svete Bánov osobný príbeh, jeho zápas so samotou aj s psychickými problémami. Paralelne zaznamenáva tragické a komplikované príbehy súčasného sveta vo vojnových a krízových oblastiach ako sú Irak, Gruzínsko či Kosovo, kam sa Andrej Bán vracia k protagonistom svojich reportáží – k ľuďom, zabudnutých ľuďmi. 

Martin Šulík vo svojom novom autorskom dokumente zachytáva tvorivú i životnú cestu výnimočnej osobnosti slovenskej kultúry, míma Milan Sládka. Svojimi predstaveniami objavil pre domáce publikum novú divadelnú formu a ovplyvnil nielen našich, ale aj európskych divadelníkov. Po okupácii Československa v auguste 1968 emigroval do Nemecka. Film, v ktorom vystupujú spomedzi desiatok osobností aj Milan Lasica, Eva Mária Chalupová či Ľubomír Feldek, je svedectvom nielen o individuálnom úsilí Milana Sládka, ale aj o osudoch celej generácie slovenských divadelníkov.

Jan Švankmajer je filmový tvorca a výtvarník, ktorý je pojmom na celom svete. Film Alchymická pec, ktorý len uviedol v svetovej premiére prestížny festival v Rotterdame, je výnimočným portrétom tohto originálneho umelca a zároveň dokumentuje život a proces tvorby v spoločnosti Athanor (čo je názov renesančnej alchymickej pece), kde Švankmajerove filmové diela v posledných troch desaťročiach vznikajú. Dvojica mladých režisérov Adam Oľha a Jan Daňhel mali výnimočnú príležitosť vstúpiť do „alchymickej dielne“ a zaznamenať svedectvo o vytvorení – ako ho tvorca sám označuje – posledného Švankmajerovho filmu Hmyz. Ten v roku 2018 slávnostne otvoril aj za osobnej účasti jeho tvorcu Febiofest.

Kľúčovou programovou sekciou Febiofestu zostáva súťaž krátkych filmov V strede Európy. Stretnú sa v nej hrané, dokumentárne a animované snímky do 30 minút z krajín V4, Rakúska a po novom aj z Ukrajiny. Pre divákov, ktorí idú na istotu a hľadajú to najlepšie od oceňovaných autorov je určená sekcia Film +. Premiéry nových domácich filmov ponúkne Slovenská filmová krajina, ktorá je posledné roky divácky najúspešnejšou a najnavštevovanejšou sekciou. Zrkadlo minulosti uchváti s nanovo digitalizovanými dielami zlatého fondu svetovej kinematografie. Fanúšikov hororov a nočných premietaní poteší Planet Dark. Febiofest už tradične neopomenie ani najmladších divákov a prinesie tento rok ešte bohatší Filmový kabinet deťom.

Slávnostný záver festivalu bude 4. októbra 2020 patriť oscarovému nominantovi, poľsko-francúzskej dráme Corpus Christi / Božie telo. Na Festivale poľských hraných filmov v Gdyni získala 11 ocenení. Je príbehom Daniela, ktorý v detenčnom centre pre mladistvých zažije duchovnú premenu. Chce sa stať kňazom, ale bránia mu v tom záznamy v registri trestov.

Febiofest Bratislava ponúka divákom festivalový Cinepass ako aj vstupenky cez online rezervačný systém MyCinepass. Výnimočne bude Cinepass tento rok platiť až do konca roka 2020 a to na ďalšie vybrané projekcie pod hlavičkou Febiofestu, ktoré sa uskutočnia v Kine Lumière. S ohľadom na bezpečnosť divákov a v súlade s hygienickými a protiepidemickými opatreniami je kapacita jednotlivých kinosál limitovaná. Z tohto dôvodu prosia organizátori divákov, aby si na vybrané projekcie rezervovali miesto prostredníctvom cinepassu cez akreditačný systém cinepass.sk/febiofest/sk/. Na jednotlivé projekcie je možné zakúpiť si aj samostatné vstupenky.

Kľúčovou programovou sekciou Febiofestu zostáva súťaž krátkych filmov V strede Európy, zameraná na filmy z krajín Vyšehradskej štvorky, Rakúska a od tohto roku aj Ukrajiny. Tým sa uzatvára výber krajín susediacich so Slovenskom, ktoré majú k sebe najbližšie, a to nielen vďaka spoločným hraniciam, ale aj svojou minulosťou a kultúrou. Diváci tak majú opäť jedinečnú príležitosť vidieť zaujímavé krátke hrané, dokumentárne, animované a experimentálne filmy z nášho regiónu, ku ktorým by sa inak pravdepodobne nedostali. Súťaž tvorí už tradične 20 titulov, prihlásených bolo tento rok viac než 200 snímok. Štyri bloky filmov budú tak doplnené diskusiami s tvorcami po premietaní.

Diváci sa môžu tešiť na animované filmy, ktoré majú za sebou už bohatú festivalovú púť ako napríklad slovenský film Sh_t Happens, nominovaný na domáce národné filmové ceny Slnko v sieti alebo ukrajinský animák Hlboká láska. A o hlavnú trofej Febiofestu sa bude uchádzať aj Dcera, ktorá v susednom Česku vyvolala senzáciu po tom, čo získala nomináciu na Oscara.

Medzi krátkymi dokumentami sa nájdu filmy ako Moja pekná krajina, zaznamenávajúci nárast radikalizmu a extrémistickej strany v Poľsku alebo český V Kyjeve se nestříli, ktorý mapuje ukrajinskú spoločnosť po ozbrojenom konflikte v roku 2014. Vo výbere hraných filmov diváci uvidia mrazivú snímku Hra o dvoch tínedžeroch, ktorí sa rozhodnú spáchať samovraždu v priamom prenose alebo maďarskú drámu Banality, nakrútenú na jeden dlhý záber, inšpirovanú tragickými udalosťami na bostonskom maratóne v roku 2013.

Vo výbere nezabúdame ani na experimenty - nový film Thorax od jedného z najvýznamnejších autorov súčasnej rakúskej experimentálnej scény Siegfrieda A. Fruhaufa či klip skupiny Čisté tvary Prelomiť vlny v réžii Andreja Kolenčíka, autora tohtoročného festivalového spotu.  

Medzinárodná porota bude rozhodovať online, keďže experti z Nemecka, Slovinska a Portugalska sa tento rok festivalu osobne zúčastniť nemôžu. Popri medzinárodnej a študentskej porote sa do hodnotenia súťažných filmov môžu zapojiť aj diváci a svojimi hlasmi na cinepass.sk vybrať najlepší divácky film. 

Súťažné pásma:
Pásmo súťažných filmov I

Entropia
Grimmelstein
Prelomiť vlny
Harda
Dcera

Pásmo súťažných filmov II
Hranice
Matches
Cez rieku Styx
Story
4 dni po Vianociach

Pásmo súťažných filmov III
V Kyjevě se nestřílí
Thorax
Sh_t Happens
Banality
Strážca

Pásmo súťažných filmov IV
Plavání pro pokročilé
Hlboká láska
Hra
List dcére
Moja krajina taká krásna

Porota
Katharina Stumm vyštudovala dejiny filmu na londýnskej King’s College. Uplatnila sa vo funkcii vedúcej vývoja v jednej berlínskej produkčnej spoločnosti a pravidelne spolupracuje s Berlinale Co-Production Marketom a rôznymi inými koprodukčnými trhmi a festivalmi. Od roku 2018 je programovou manažérkou koprodukčného trhu Connecting Cottbus a programovou konzultantkou Filmového festivalu Cottbus.

Peter Cerovšek je aktívnou súčasťou filmovej obce vo viacerých pozíciách: ako festivalový dramaturg, scenárista, režisér, kritik a publicista. Je riaditeľom a dramaturgom Festivalu krátkych filmov v Ľubľane FeKK a prezidentom Spoločnosti krátkych filmov Kraken. Vyberá tiež filmy do sekcie krátkych filmov na festival Liffe v Ľubľane a je riaditeľom archívu experimentálnych filmov, videí a nových médií DIVA Station. Písal filmové recenzie do Rádia Študent a magazínov Ekran, Filmonaut a KINO!. Režíroval niekoľko krátkych filmov, ktoré získali medzinárodné uznanie, napríklad Domov je tam, kde je dom (2019); Fundamenty (2018); Všetci sme tu boli odjakživa (2016); Chodníčky (2015); Bežec (2014).

Fernando Vasquez je portugalský festivalový dramaturg a filmový kritik. Vyštudoval filmovú vedu na Univerzite v Buckinghamshire a postgraduálne štúdium na Londýnskej škole žurnalistiky. V Spojenom kráľovstve sa niekoľko rokov venoval písaniu o súčasnom dianí a filmovej kritike pre Independent, Red Pepper Magazine a Bulb Magazine. V roku 2007 sa rozhodol vrátiť do Portugalska a začal pracovať ako výkonný producent na festivale FEST – Noví režiséri / Nový filmový festival, kde v súčasnosti pôsobí na pozícii umeleckého riaditeľa. V rokoch 2012 až 2016 bol tiež vedúcim debatného oddelenia Nisi Masa – Európska sieť mladej kinematografie, kde zorganizoval niekoľko seminárov filmovej kritiky na filmových festivaloch, medzi inými v Cannes, Benátkach a San Sebastiane. Popri svojej práci na festivale FEST prispieva na portál C7nema.net a do ďalších publikácií, riadi filmovú distribučnú spoločnosť Borderline Cinema a vedie podcast Feios, Porcos e Maus.

Sekcia Film + sú slávni režiséri + oceňované filmy + distribučné predpremiéry + oscaroví nominanti. Tí sú hneď dvaja. Dokumentárna udalosť uplynulej sezóny Pre Samu – silný príbeh sýrskeho manželského páru, ktorý z domova vyženú až opakované smrteľné bombardovania ich nemocnice a túžba po lepšom živote pre ich novonarodenú dcéru Samu. Poľská nominácia na zlatú sošku tematizuje pokrytectvo katolíckej cirkvi - cez príbeh mladého delikventa, ktorý sa zhodou okolností stane kňazom vo filme Corpus Christi. 

Veľké režisérske mená sa tematicky obracajú do minulosti. Roman Polanski v novinke Dôstojník a špión, čerstvo ocenenej francúzskymi národnými filmovými cenami César, rozoberá slávnu Dreyfusovu aféru, ktorá otriasla francúzskom v roku 1894 a predznamenala zničujúci antisemitizmus 20. storočia. Tematicky súvisiaca a v dnešnej dobe mimoriadne dôležitá je aj novinka Alejandra Amenabara Kým sa skončí vojna, kde popredný španielsky intelektuál nedokáže rozpoznať blížiacu sa Frankovu diktatúru a nevedomky jej pomáha prevziať moc v krajine.

Nový film Grímura Hákonarsona Ďaleko od Reykjavíku je tiež blízky slovenskej realite. Osamelá farmárka sa v ňom napriek mlčiacej väčšine postaví miestnej mafii, ktorá dohadzuje kšefty svojim ľuďom. Mafiánske praktiky presahujúce do vysokej politiky tematizujú Rodrigo Sorogoyen a Corneliu Porumboiu v snímke Kráľovstvo.

Aby sme mohli zo zložitej súčasnosti na chvíľu uniknúť, sú v sekcii aj dva filmy z inej reality. Quentin Dupieux obsadil hereckú hviezdu Jeana Dujardina do úlohy muža posadnutého bundou z jelenej kože vo filme Jelenica. V jakuza vyvražďovačke Prvá láska zas ukáže kultový japonský režisér Takaši Miike v plnej kráse osvedčenú kombináciu mafiáni + drogy + krv + láska + ešte viac krvi… + samozrejme humor. 

Čo možno očakávať od sekcie Bez limitov? Neočakávané: žánrové spojenia, herecké obsadenia, dejové zvraty. Filmy aj inovatívne, aj nezvyčajné možno až podivné, pre divákov s otvorenou mysľou a trochou guráže. Výber obsahuje snímky od adaptácie poviedky H.P. Lovecrafta v hlavnej úlohe s Nicolasom Cageom vo filme Farba z vesmíru až po uletený heimat zombi mashup z Moravy (Morava, krasna zem III).

Zaujímavým spôsobom na prebiehajúcu ekologickú krízu poukazuje dystopická novinka maďarskej režisérky Ágnes Kocsis Eden, v ktorej hlavná postava trpí alergiou na aktuálne výdobytky civilizácie. Zem sa pre ňu stala cudzou planétou, po ktorej musí chodiť v skafandri. Do alternatívnej reality diváka prenesie aj ukrajinská Atlantída, predpovedajúca vývoj zamrznutého konfliktu na Donbase.

Pozitívnejšiu atmosféru má dokument Lekcie z lásky, kde sa týraná žena rozhodne v pokročilom veku hľadať lásku v inej krajine. A na záver ešte jedna chuťovka z USA. Ak chcete vedieť, ako by vyzerala séria Black Mirror, ak by ju režíroval Wes Anderson, nevynechajte americký film Tam, kde je tráva zelenšia.

Aký je zmysel stretnutí tých najmenších a najmladších divákov s čarovnou fantáziou či už hraných a či animovaných filmových príbehov? A prečo je dôležité porozumieť ich poetike aj morálnemu posolstvu? Poodhaliť dôležité témy pre detského a mládežníckeho diváka prostredníctvom sveta filmu, pobaviť, ale aj vyzdvihnúť vzdelávací potenciál filmu. To všetko a viac už od roku 2014 prináša na Medzinárodnom filmovom festivale Febiofest sekcia pre deti a mládež s názvom Filmový kabinet deťom.

Tento rok prinesie ešte bohatší program pre malých divákov. Ide o kolekciu šiestich filmov, ktoré bežne v našich kinách nemožno nájsť. Sekcia je tento rok prvýkrát rozšírená aj o premietania pre rodiny s deťmi v popoludňajších hodinách a cez víkend.

Dojímavý austrálsky príbeh Chlapec a pelikán je o sile priateľstva a lásky. Kingley (Geoffrey Rush), úspešný podnikateľ na dôchodku a starý otec si spomína na dávno zabudnuté detstvo, ktoré strávil s otcom na odľahlom morskom pobreží. Rozpráva svojej vnučke príbeh o tom, ako zachránil a vychoval neobyčajného osiroteného pelikána Percivala. Ich pozoruhodné dobrodružstvá a jedinečné puto výrazne ovplyvnilo životy oboch.

Dôkazom, že aj dieťa vie zmeniť svojím pozitívnym prístupom k životu nečakane veľký svet okolo seba, je nemecký film Rocca mení svet. Statočná, zábavná, jedinečná – taká je jedenásťročná Rocca. Jej otec na ňu ako kozmonaut síce dozerá z výšin vesmíru, dole na Zemi však býva sama, len so svojou veveričkou. Po prvý raz v živote chodí do normálnej školy, kde výrazne vytŕča. A keďže spravodlivosť je u nej vždy na prvom mieste, neváha sa postaviť proti triednej šikane. Aj preto sa skamaráti s bezdomovcom Casparom a chce mu pomôcť.

V nórskej roadmovie Los Bando sa štvorica priateľov vyberie za výhrou na majstrovstvá v rockovej hudbe. Bubeník Grim a gitarista Axel, najlepší kamaráti, majú kapelu Los Bando Immortale. Axelov hlas však nie je najlepší – je otrasný. Grim zatiaľ nenašiel odvahu povedať mu to. Pripravia konkurz, na ktorom sa zúčastní iba Thilda, deväťročná violončelistka. Z miestneho talentovaného jazdca rely Martina zas urobia šoféra, ale netušia, že nemá vodičský preukaz. Partia sympatických čudákov sa vydáva na bláznivú cestu Nórskom a za nimi uháňajú rodičia a policajti.

Krátky animovaný česko-slovenský film Cez palubu prinesie príbeh Noemovej archy z trochu iného pohľadu. Tvorcovia tu pridávajú drobný bonus – zvierací pár, ktorý by Noe určite zachrániť nechcel. Tvorí ho spomalený chameleón a prekvapivo rýchly a vrtký kivi.

Najmenších divákov určite potešia aj animované Maškrtné vedvedie príbehy. Jeden je veľký a druhý krpatý. Medveď a Medvedík sú stále hladní. Spolu podnikajú tie najbláznivejšie dobrodružstvá, aby si čo najjednoduchšie naplnili večne prázdne brušká. Uvidíte, ako sa títo zábavní chlpáči zoznámili, ako spolu varia alebo ochutnávajú hľuzovky, ako v lete oslavujú Vianoce, lebo tie skutočné každú zimu prespia, aj ako sa udobrujú po medvedej hádke.

Emotívny slovenský dokument Kroky na hrane, zaznamenáva šiestich ultrabežcov, ktorí sa vydali na 170-kilometrovú cestu z Osvienčimu do Žiliny. V apríli 1944 utiekli dvaja Slováci Rudolf Vrba a Alfred Wetzler z pekla koncentračného tábora Osvienčim v Poľsku. Niesli so sebou dôležité informácie o priemyselnom vyvražďovaní Židov v tábore, aby ich odovzdali svetu. O 73 rokov neskôr si tento skutočný príbeh pripomína šesť ultrabežcov, ktorým beh po autentickej trase úteku zmenil život.

Program festivalu Febiofest

K sekcii sú každoročne organizované aj školské projekcie pre žiakov základných škôl aj študentov stredných škôl a ani aktuálna situácia to neprekazila. Filmový kabinet pre starších žiakov a študentov sa snaží orientovaťna aktuálne celospoločenské témy, učí študentov konfrontovať sa s nimi a zaujať vlastné stanovisko. Kroky na hrane prinášajú dôležitú tému boja proti extrémizmu, neznášanlivosti a xenofóbii. „Hľadanie vzorov pre mladých ľudí býva často zásadnou témou, obzvlášť vo svete, v ktorom čoraz viac absentuje vzťah rodičov a detí. Filmový kabinet tak pomáha prostredníctvom kinematografie spraviť prvý krok na stranu dobra,“ vysvetľuje Martina Mlichová. Koncepcia školských projekcií poputuje aj do zapojených regiónov na území celého Slovenska.

Mohlo by sa zdať, že na filmový festival patria len umelecké filmy, ale keď môže mať v Cannes premiéru Indiana Jones alebo v Benátkach vyhrať Joker, zanechajme predsudky bokom.

Po minuloročnom pilotnom ročníku prichádza aj tento raz na Febiofest sekcia venovaná žánrovým filmom, ktorá vznikla v spolupráci s webovou platformou Planet Dark. Výber ponúka napätie a emócie, snímky z americkej, európskej aj ázijskej produkcie, ktoré sa na náš trh sa často nedostávajú.

Z Kórey doputuje akčná nádielka Gangster, poliš a diabol. Príbeh gangstera, ktorému je v pätách nájomný vrah je plný nečakaných zvratov. Najmä, keď sa ako tretí pripletie do hry policajt, ktorý sa s gangstrom spojí, aby mu za pomoc pri chytení zabijaka zachránil život. Kórejskí režiséri vedia nakrúcať akčné trilery ako málokto a tento film patrí medzi najväčšie hity v domácich kinách a tiež na festivaloch žánrových filmov ako je Fantasia Fest. Z Ázie pochádza aj ďalší film vo výbere. Vizuálne opulentná taiwanská snímka Nina Wu balansuje na hrane nočnej mory a psychologickej drámy. Odohráva sa totiž vo filmovom priemysle a jeho hlavou hrdinkou je herečka, ktorá sa až príliš vžije do svojej prvej a vytúženej role. Normálny život, ktorý sa s ňou nemazná, tak ide stranou. Dokáže sa však ešte do neho vrátiť?

Miláčik francúzskych intelektuálov Bertrand Bonello, ktorého filmy De La Guerre a Nevestinec spôsobili na festivalovej scéne množstvo škandálov, sa tento raz púšťa do filmu o dospievaní. Príbeh jeho Zombie child vypovedá hlavne o tom, kam až môže zájsť tínedžerská žiarlivosť, keď máte po ruke spolužiačku z Haiti, kde sa praktikuje Voodoo.

V španielskom filme sa to šialenstvom len tak hemží. Príbeh posledného filmu z ponuky sekcie Planet Dark to len potvrdzuje. Keď hlavná hrdinka snímky Výhody cestovania vlakom odvezie manžela na psychiatrickú kliniku, stretáva sa vo vlaku s psychiatrom, ktorý sa rozhodne jej vyrozprávať také obyčajné príbehy neobyčajne pomätených pacientov. Z pokojnej jazdy španielskou krajinou sa stane psychedelický zážitok plný bizarností a desu. 

Sekcie, ktoré sa na festivaloch venujú výberu archívnych filmov, začínajú prežívať nečakanú renesanciu. Popri klasike z prvej polovice 20. storočia sa do nich čoraz častejšie dostávajú aj filmy, ktoré formovali súčasného diváka a súčasný svetový film, a takémuto hľadaniu rád podľahol aj Febiofest.

Výber sekcie Zrkadlo minulosti zahŕňa vo svojej dobe radikálny Zlatý vek Luisa Buñuela, vojnovú drámu Kanály Andrzeja Wajdu a raný filmy dosiaľ tvoriacieho autora Davida Lyncha, Modrý zamat.

Všetky filmy spája dôsledný záujem o ľudskosť a silný autorský rukopis. Zároveň ide o nosiče, ktoré prešli digitalizáciou, čo divákom ponúka mimoriadny zážitok.

Dôležitou a stálou ideou Febiofestu je aj jeho „putovanie“ do slovenských regiónov, kde každý rok festival zväčšuje divácku základňu a podporuje kultúrny rozvoj v kinách mimo Bratislavy. Od 30. septembra do 22. októbra 2020 zavíta do rekordných 16 miest: Banskej Bystrice, Dubnice nad Váhom, Hlohovca, Kežmarku, Košíc, Levíc, Lučenca, Martina, Modry, Nitry, Nových Zámkov, Popradu, Prešova, Prievidze, Trenčína, Trnavy.

Do regiónov prichádza Febiofest s kolekciou štyroch festivalových filmov z hlavného programu.

Filmy Raj na zemi a Pre Samu sú dva dokumenty vypovedajúce o vojnových konfliktoch a živote dvoch reportérov, ktorí ich dlhodobo zaznamenávajú alebo bezprostredne prežívajú. Jeden intímny a minimalistický, druhý epický a strhujúci, prvý objektívom mužského protagonistu, druhý cez prizmu ženy a matky súčasne. Obidva s naliehavým odkazom a posolstvom presahujúcim hranice krajín či vojnových zón.

Druhú dvojicu filmov z festivalového výberu dopĺňa ženská a dievčenská hrdinka v snímkach Ďaleko od ReykjavíkuRocca mení svet, ktoré sa vo svojich fiktívnych filmových svetoch postavia na stranu spravodlivosti, každá vo svojom štýle, ktorému nebude chýbať elegancia.

„Náš výber prináša rôzne podoby zápasu, boja, odvahy a statočnosti, hľadania zmeny a nachádzania nádeje v rozmanitých autorských a filmových podobách. Ten vo finále reprezentuje slovenský autorský dokument, tohtoročný oscarový nominant, severská dráma aj zábavný rodinný film,“ vysvetlil Jakub Zipser z Asociácie slovenských filmových klubov, v ktorej distribúcii vstúpia do kín tri zo štyroch filmov uvedených v regiónoch.