Vladimír Houdek sa dlhodobo pohybuje na vratkej rovine medzi ilúziou a realitou, konkrétnymi motívmi a geometrickou abstrakciou, priestorom a plochou či rigidnými pravidlami a organickými náhodami. Pracuje v otvorených sériách, v ktorých na základe vopred stanovených noriem vytvára množstvo maliarskych, kresliarskych a kolážových variácií. Formálnu inšpiráciu nachádza v minulosti, no vďaka obrazotvornosti geometrie a emocionalite optických ilúzií komunikuje aktuálne témy. Autorovým neutíchajúcim stimulom sú kozmologické mapy z 15. a 16. storočia – fascinujúce imaginatívnosťou, poznaním, ale aj funkčnou geometriou s neodškriepiteľnou výtvarnou kvalitou. Inšpiruje ho futuristické očarenie strojmi a priemyselným vývojom, surrealistické pohrávanie sa so skutočnosťou, repetitívnosť architektonických prvkov či klamlivosť opartových štruktúr.
Autorova prvá samostatná výstava na Slovensku s názvom Obrácená hlava predstavuje nový cyklus diel, ktorý je poznačený minulou skúsenosťou a zároveň ponúka nové výtvarné riešenia. Po konceptuálne ladených textových maliarskych sériách fiktívnych knižných obálok (Polis či Atilis Press) a figuratívno-geometrických obrazoch spájajúcich maľbu a koláž (Kabuki) sa vracia k expresívnej abstraktnej geometrii.
Aktuálna séria malieb ponúka typickú kombináciu kruhových motívov a skladaných viacuholných ostrých útvarov, ktoré v osovej symetrii vytvárajú imaginatívne objekty. Signifikantný kontrast čiernej a bielej so striedavým varírovaním výplní a okrajov spoločne s plynulými gradientmi vytvárajú na ploche obrazu fiktívny objem a hĺbku. Dynamické variácie vystupujú z nového farebného spektra žltej, ktoré sa rozvíja v celom cykle. Žltá farba sa prirodzene spája so slnkom, symbolizuje optimizmus, radosť či energiu, no v kombinácií s čiernou vytvára výrazný kontrast, ktorý upozorňuje na nebezpečenstvo. Subtílne farebné obmeny pozadí tak celý projekt dynamizujú a zároveň dávajú vyznieť hlavným elementom, ktoré autor kladie do centra obrazov.
Houdek v minulosti prostredníctvom štylizovaných foriem často odkazoval na estetiku továrenských symbolov. V súčasnosti využíva hlavne abstraktné repetície tvarov, ktorým nepriraďuje konkrétny význam či funkciu, ale necháva ich podnecovať našu vlastnú imagináciu. Či už sú to pripomienky kupol sakrálnych stavieb, či ostrá estetika gotických architektonických prvkov, základné geometrické prvky so sebou prinášajú emócie a spúšťajú automatickú obrazotvornosť. V intenciách futuristického rozfázovania pohybu a dynamickej repetície tvarov sledujeme statický pohyb, ktorý nás vťahuje do útrob obrazov a pohlcuje v hĺbke čiernobieleho univerza. Postupne nakláňame hlavu a sledujeme svet z inej perspektívy.
Diela Vladimíra Houdka môžu pre geometrické systémy pôsobiť prísne a priam rigidne, no ich intencionálne skúmanie postupne odkrýva navrstvené plochy malieb, nákresov či rozličných organických a náhodných detailov, ktoré by v dokonalom svete digitálnych technológii nevznikli. Surový, rukodielny a miestami až skulpturálny charakter orámovania obrazov sprostredkováva samotný akt maľby, fyzický dotyk a postupný presun do prostredia objektov vo fyzickom svete.
Kurátor: Michal Stolárik
Vladimír Houdek (1984, Nové Město na Moravě) žije a pracuje v Prahe. Štúdium absolvoval v roku 2013 v ateliéri Vladimíra Skrepla na Akadémii výtvarných umení v Prahe so semestrálnymi stážami u hosťujúcich pedagógov v Šalounovom ateliéri (Silke Otto-Knapp a Jan Merta). V roku 2012 sa stal laureátom Ceny Jindřicha Chalupeckého a v roku 2010 získal Cenu kritiky za mladú maľbu. Samostatne vystavoval v galériách ako Galerie Krinzinger, Viedeň, Polansky Gallery, Praha/Brno, Národná galéria, Praha, NoD, Praha, České centrum, Berlín, GAVU, Cheb, Galerie Kai Erdmann, Hamburg, PLATO, Ostrava. Jeho tvorba je bohato zastúpená v štátnych a súkromných galériách.