Súťažná prehliadka „Talenty“ sa koná v rámci Medzinárodného veľtrhu remesiel (IHM) v Mníchove každoročne už viac ako 30 rokov. Usporiadateľom podujatia je Hornobavorská umelecko-remeselná komora so sídlom v Mníchove a cieľom projektu je úsilie zachovať remeselné tradície a podporovať mladých dizajnérov a remeselníkov v hľadaní nových technologických možností a inovatívnych výrazových prostriedkov s presahmi medzi jednotlivými disciplínami. Záujem o účasť na prehliadke býva enormný. Do súťaže sa každý rok hlási okolo 600 študentov a mladých dizajnérov z celého sveta a do výberu sa ich dostane okolo sto. Výber zahŕňa oblasti drevo, kameň, nábytok, sklo, textil a šperk. Počas výstavy vyberá medzinárodná porota 7 najpozoruhodnejších prác, aby im udelila cenu. V tomto roku medzi siedmimi ocenenými bola slovenská dizajnérka Mariana Berecová.
Talenty 2014
Monika Hanečková – Popovičová
* 1986
2005 – 2013 VŠVU, textil, šperk a reštaurovanie textilu
2008 – 2009 Zlatnícka škola, Pforzheim
Two missing soup flavours z Mníchovských Talente
„Objekty vychádzajú z jedného obrázka, ktorý ma inšpiroval, v ktorom dievčina zatieňuje a „zneprítomňuje“ dve z tridsiatich dvoch campbelových plechovíc na diele od Andyho Warhola z roku 1962. Tento obrázok mi navodil niekoľko otázok: - kam sa plechovice podeli? Čo sa s nimi ďalej stalo? Čo ak túto konzumnú slávu niekto vidí inak? .. Tieto dva 3D objekty „v rámoch“ predstavujú dve príchute polievok ktoré na spomínanom obrázku „zmizli“. Opäť sa našli. No v pozmenenej podobe. „Spotrebované“. Bez lesku a slávy... Technologicky rozleptáva ikonu amerických stravovacích návykov..“
Mira Podmanická
* 1981
1999 – 2006, VŠVU Bratislava, ateliér Socha
2008 – 2009 Academie Royal des Beaux Arts de Bruxelles
Markéta Nováková
* 1978
1998 – 2003 Univerzita J.E. Purkyně, Ústí n/Labem, ateliér keramiky a porcelánu
2003 – 2005 VŠVU, ateliér keramiky
„BIO-vázy“ vznikli spoluprácou keramičky M. Novákovej a sochárky M. Podmanickej liatím porcelánu do sadrových foriem.
Vázy majú jednoduchý štíhly tvar, ale rastlinný dekor, ktorý je na povrchu, sa stupňuje od vázy k váze k vyššiemu reliéfu.
Presnosťou kresby je možné rozoznať a pomenovať jednotlivé rastliny.
Kristýna Španihelová
* 1982
2001 – 2007 VŠVU Bratislava, ateliér Kov a šperk
2002 – 2003 ALU Ljubljana
2003 – 2004 VŠUP Praha, Kov a šperk
Kolekcia „Hemocity – Krvavé pocity“ je skúmaním skutočnej hodnoty šperku. Autorka skúma, či hodnota šperku spočíva v použití drahých materiálov, v citovej väzbe k nositeľovi alebo vo výslednom estetickom pôsobení. Kolekcia Hemocity je skĺbením materiality a emocionality. Použitím materiálu, ktorý má svoj pôvod vo zvieracej krvi, ale svojím spracovaním pripomína drahé kamene, podporila autorka tieto rozporuplné pocity. Veľkorysé tvary a použitie jemných detailov umocňujú konečný výraz šperkov.
Talenty 2015
Anna Fričová
*1991
2017 skončila magisterské štúdium na VŠVU, v ateliéri Textilná tvorba v priestore.
Mníchovských Talentov sa zúčastnila dvakrát, v r. 2015 a 2017 monumentálnymi tapisériami realizovanými na digitálnych žakárskych krosnách. Tento spôsob tkania umožňuje dokonalý prepis predlohy, pripravenej v počítači.
Obe páce Anky Fričovej v sebe nesú silnú autorskú výpoveď. Kým práca s názvom Živly / Elements pripomína lavírovanú kresbu tušom, v ktorej všetky 4 prírodné živly sú buď vo vzájomnej harmónii alebo naopak, sa vzájomne deštruujú, diptych z cyklu Energia, ktorý organizátori vybrali v r. 2017 pôsobí pevne uchopenou kompozíciou a redukovanou čierno – bielou farebnosťou. Tým Fričová docielila presvedčivý výraz rozpútaných síl.
Talenty 2016
Mária Kobelová
* 1992
2011 – 2017 študovala na Fakulte designu a umění Ladislava Sutnara v Plzni.
„Strach okolí je příčinou diskriminace mnohem častěji, než samotný handicap, kterým lidé s epilepsií trpí. V špercích se snažím, vyrovnat zážitkem ze života. Bojovat výrobkem k odstranění studu za diagnózu epilepsie, zároveň proti znevýhodňování a poukázat na lidi trpící epilepsií, které se snažím dostat informativně do podvědomí laické veřejnosti, šperk a komunikace.“
Objekty sa pohybujú pomocou malého motorčeka a spôsobujú na tele jemnú vibráciu. Použitý materiál: Polyuretán, farbenie, rezanie, brúsenie, motorček
Talenty 2017
Anna Fričová (je uvedená už vyššie)
Andrej Jančovič
*1986
2005 – 2012 študoval na VŠVU v ateliéri Sklo
2009 - 2010 Eugeniusz Geppert Academy of Fine Arts and Design, Wroclaw, Sklo a keramika
Sklenené objekty – Kocky - Andreja Jančoviča sú inšpirované geometriou a možnosťami rôznorodého vnímania priestoru vo vnútri kocky. Aby docielil tieto neočakávané priestorové efekty, Jančovič kombinuje farebné a optické sklo, využíva zrkadlenie, zárezy a priehlbiny, lesk a mat. Divák sa musí sám zamyslieť, aby pochopil konštrukciu objektu.
Green Windows Cube
Tavené farebné sklo do foriem, kombinované s pretavovaným optickým sklom. Brúsené, leštené, leptané v kyseline, lepené.
Cmpass Cube: Tavené uránové sklo do formy, brúsené, leštené, leptané v kyseline
Na súťažnej výstave Stanislav Libensky Award 2012 získal Andrej Jančovič
3. miesto za prácu Inside z cyklu Geometria.
Zuzana Svatíková
*1993
2012 – 2018 VŠVU Bratislava, Keramika
2014 – 2015 Eugeniusz Geppert Academy of Fine Arts and Design, Wroclaw, keramika
Vystavená kolekcia: STAREC A MORE VRCHNÁKOV
Rok vzniku: 2016
Kolekcia Starec a more vrchnákov experimentuje s farbením porcelánovej liatej hmoty keramickými farbivami a oxidmi kovov s cieľom prevedenia týchto materiálových skúšok a experimentov do vizuálne atraktívnej podoby.
Talenty 2018
Mariana Berecová
*1990
2009 – 2013 VŠVU Bratislava2014 – 2015
2014 – 2015 Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara v Plzni.
2015 – 2017 VŠUP Praha, K.O.V.
Témou projektu, ktorý Mariana Berecová predstavila v Mníchove, bol osídlenie planéty Mars, ku ktorému sa vďaka technickému pokroku stále približujeme. Použila k tomu vulkanické materiály, ktoré sa nachádzajú na Marse.
Berecová Získala za túto prácu Cenu Talentov/ Talente Preis. V odôvodnení ocenenia porota uviedla, že kolekcia kamenných objektov pripomína niečo archaické, podobné archeologickým vykopávkam a súčasne tieto objekty nesú v sebe aktuálne posolstvo do budúcnosti.
Eva Hegedušová
*1991
2012 – 2017 študovala na Fakulte designu a umění Ladislava Sutnara v Plzni.
Eva Hegedušová vystavila v Mníchove kolekciu príveskov pod názvom „Interspace“/ Medzipriestor. Prívesky cylindrického tvaru sú horizontáne členené s použitím viacerých druhov kameňa, napr. granit, mramor, bazalt, pieskovec, selenit... Každý kameň má svoju charakteristickú farebnosť a ich vzájomné spájanie symbolizuje úzke väzby v ľudských vzťahoch.
Druhá kolekcia prác má názov „Banality“. Sú to brošne inšpirované typickou mestskou dlažbou a hoci sú vyrobené z plastu, sugerujú pocit kameňa.
Eva Hegedušová získala v roku 2016 Hlavnú cenu v súťaži Kruhy na vode.
Zuzana Kalips
*1991
Od roku 2016 študuje na VŠUP Praha, ateliér K.O.V.
Na mníchovské Talenty poslala nože z kolekcie „Thor“, ktoré vo svojej jednoduchosti pripomínajú technické detajly, závity, šrouby...Inšpiroval ju k tomu materiál, nehrdzavejúca oceľ, ktorý k výrobe nožov použila. Zámerom Zuzany Kalips bolo zdôrazniť haptické vlastnosti úžitkových predmetov ako reakciu na digitálny svet okolo nás.
