výstava

Sylwia Lowalczyk / Léthé

Výstava obrazov "Léthé" vytvorená trhaním a ničením výtlačkov vlastných fotografií umelkyne, bez akejkoľvek digitálnej manipulácie.
Táto akcia sa konala v minulosti
Dátum vernisáže:
01.11.2018 16:30, Št

Kurátor: Krzysztof Jurecki

Fotomontáž, hlavná vizuálna charakteristika konštruktivistického a surrealistického hnutia, sa vyvinula v 20. a 30. rokoch minulého storočia súčasne vo viacerých krajinách sveta (vrátane Poľska). Séria „Léthé” (rieka podsvetia, z ktorej mŕtve duše pili, aby zabúdali) má pôvod v modernistickom dedičstve tohto žánru a je výnimočná zámerne archaickým zaobchádzaním s technikou fotografickej koláže. Obrazy sú tvorené trhaním a ničením výtlačkov vlastných fotografií umelkyne, odmieta akúkoľvek digitálnu manipuláciu. Táto manuálna práca zámerne odkazuje na estetiku obdobia úplného začiatku foto-montáže, ktorým je berlínsky dadaizmus.  
Na kolážach môžeme rozlúštiť portréty ľudí blízkych fotografke, jej priateľov a známych. Všetky osoby sú však maskované a zahalené. Ľudské postavy sú na snímkach vždy kombinované s krajinou a architektúrou, čo je kľúčovým konceptom foto-montáže. Práce však aj tak zahŕňajú ideu trojdimenzionality, čo je zdôraznené prítomnosťou tieňov v obrazoch. Je to zaujímavý prístup, akoby odporoval fotografii, ktorá je vo svojej podstate plochou, dvojdimenzionálnou záležitosťou. Práce v tejto sérii zjednocujú dadaisticko-surrealistické myšlienky, ktoré boli prítomné už v Kowalczykovej predošlej sérii „Pozorovanie noci”.

Fotografku vždy fascinovalo zahaľovanie a maskovanie identity jej rôznorodých subjektov. Ak by sme chceli analyzovať tento koncept skrytej identity viac do hĺbky, snímka s rukou naťahujúcou sa ponad varšavský Palác kultúry by získala nový význam – budova, ktorá bola symbolom komunistického režimu snažiaceho sa svoju sovietsku identitu vnucovať kontroverzným spôsobom, sa dnes úplne neočakávane stáva značkou modernity hlavného mesta Poľska.   

 Séria pozostáva z vyše 20 koláží obsahujúcich fragmenty ľudí, zvierat a architektúry, ktoré spolu tvoria akýsi postmoderný hybrid. Ukazuje svet rozkúskovaný, ktorý je  –  s riekou Léthé spomenutou v názve –  zdanlivo nekončiacou sa procesiou fragmentov situácií, miest a ľudí. Práve bytosti, napriek svojmu rozkúskovanému charakteru, majú pre Kowalczykovú osobnú hodnotu. Ľudia odfotografovaní v tomto cykle neboli zvolení náhodne, ale myšlienka súvisiaca s ich výberom nám ostáva skrytá. A to sa javí byť zmyslom celého tohto symbolického zobrazenia.

Odporúčame

letný festival

Colours of Ostrava 2024

17.7.2024 - 20.7.2024 / Dolní Vítkovice, Ostrava
odporúčame!
výstava

Žofia Dubová & Kristýna Španihelová - Ilha

Aktuálna výstava Žofie Dubovej a Kristýny Španihelovej je výsledkom objavovania počas ich spoločného treku na ostrove Madeira...Viac
8.5.2024 - 8.6.2024 / Galéria Čin Čin
odporúčame!
film

Priznanie

Ut 28.5.2024 / Kino Lumière
odporúčame!
výstava

Miloš Alexander Bazovský - Slovenská vizuálna balada

Galéria Nedbalka ako galéria moderného umenia každoročne organizuje niekoľko výstav, prostredníctvom ktorých návštevníkom a...Viac
24.1.2024 - 26.5.2024 / Galéria Nedbalka
odporúčame!