výstava

Stanislav Ondruš - Na konci svietia

Stanislav Ondruš (1995) je čerstvý objav na mladej maliarskej scéne, ktorý absolvoval v grafickom ateliéri Zbyňka Janáčka na Fakulte umění Ostravskej univerzity a následne v ateliéri maľby Rastislava Podhorského a Martina Špirca na Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave. Výstava Na konci svietia je sondou do Ondrušovej aktuálnej tvorby. Kurátorka: Silvia L. Čúzyová.

Táto akcia sa konala v minulosti
Dátum vernisáže:
29.04.2022 18:00, Pi

Maľby, ktoré sa zišli tu a teraz predstavujú, bez špecifického tematického alebo technického vymedzenia, reprezentáciu viacerých fáz vývoja jeho práce, ktorá v posledných rokoch prešla z grafického média, cez prechodové zóny, do média maľby. Kolekciu zrelých diel a inovácií smerujúcich k novým možnostiam vyjadrenia, dopĺňa výber z maliarskych skíc v úlohe parciálneho pohľadu do autorovho tvorivého laboratória.

Ondrušove maľby vznikajú autorskou technikou, v rámci ktorej pigment nanáša na rôzne typy povrchov (plátno, papier, plast), a to prostredníctvom dômyselných, svojpomocne skonštruovaných maliarskych nástrojov. Podložka maľby je vždy v horizontálnej polohe, čím farba nesteká a gravitácia funguje v službách práce s pigmentom.

Diela sú potom na stenách vystavené v inej fyzikálnej situácii, než boli vytvorené, čo podporuje ich zvláštne vyznenie. Autor aktuálne používa najmä "meditatívne" modré a zelené odtiene a tóny, pretože "najlepšie rezonujú s témou prežívania prítomného okamihu". Modrá ako symbolicky dvojznačná farba, môže byť temná až k čiernej (a dotýkať sa symbolicky noci), ale môže byť aj svietivá až k bielej. V maľbe vždy dôležité svetlo tu má špecifickú podobu variabilnej transparencie alebo v akcentoch pomyselnej intenzívnej svietivosti.

Pre Ondrušovu maľbu je dnes charakteristická kompozičná bravúra a ľahkosť,  obdivuhodný cit pre ekonomické umiestnenie niekoľkých jednoliatych ťahov vo vzťahoch a súvislostiach, alebo v koordinovanej repetícii, na prázdnom či monochrómnom pozadí. Gesto nie je expresívne a tvar nie je konštruovaný. Vidíme kontrolovanú trajektóriu, intuitívne vedený záznam energie, myšlienky, pociťovania existencie (?), so zmyslom pre introspekciu.

Čistý a plynulý pohyb po podložke nezriedka preruší zastavenie. Pigment a maliarske stopy na povrchu fixujú ilúziu pohybu / diania  a pohyb je tu nositeľom abstraktného naratívu. Vidíme takmer kaligrafické uvažovanie prostredníctvom ťahu štetca, v ekvilibristike ratio / iratio.

Odporúčame

film

Na ceste s mamou

Muž chce splniť želanie svojej umierajúcej matky a pochovať ju v jej dome... Keď matka zomrie, naloží ju na zadné sedadlo svojho...Viac
Ut 30.4.2024 / Kino Film Europe
odporúčame!
divadlo

Tri prasiatka

Voľné spracovanie na motívy poviedky Sergeja Michalkova. Nesmrteľný príbeh troch prasiatok plný chytľavých pesničiek je tu opäť.Viac
Po 27.5.2024 / DPOH
KIDSTOWN odporúčame!
festival

Dračie dni 2024

Bratislavský hrad / Smolenický zámok a okolie
odporúčame!
film

Tady Havel, slyšíte mě?

Prezident, občan, režisér, priateľ, manžel, pacient, muž na sklonku života. Unikátny dokument Petra Jančárka vracia do centra...Viac
Cinemax Bory Mall / Kino Lumière
odporúčame!