výstava

Martin Krajc - Immersion

Široko koncipovaná samostatná výstava Martina Krajca na Slovensku sa koncentruje na jeho najnovšie obrazy z obdobia 2019-2021, okrem jedného, umiestneného nad vstupnou rampou, ktorý bol vytvorený už v roku 2013. Názov výstavy Immersion (Vynořování/Vynáranie) sa týka jednej z dlhodobých čŕt autorovej práce: vyjavovanie, prelínanie a prenikanie odohrávajúce sa medzi figurálnymi a zoomorfnými námetmi a ich uvoľneným znázornením založeným na prepojení bezprostredného maliarskeho gesta a kontemplatívneho výrazu.
Táto akcia sa konala v minulosti
Dátum vernisáže:
19.03.2015 18:00, Št

Výstava predstavuje Martina Krajca ako výrazného figuralistu, ktorý nachádza podnety v modernistickej architektúre, filme, módnej fotografii a literatúre. Výstava je rozvrhnutá do niekoľkých vzájomne na seba nadväzujúcich okruhov.

Každý z nich zahŕňa jednu z hlavných tém autorovho súčasného záujmu. Išlo o pohľady do interiérov významných stavieb predznamenané šedým obrazom Váza CSH (2013), ku ktorému podklad poskytla slávna Miese van der Roheho vila a niektoré stavby z mnohých amerických case study houses, z ktorých tiež vyplynuli aj tohtoročné námety osamelých šedých sedačiek; o pružné telá modeliek, znázornených v krajných polohách, niekedy prehnutých tak, že sa až približujú k slávnemu oblúku hystérie, alebo naopak, nechtiac padnutých na schodoch, kde ich všadeprítomný fotograf zachytil; o tváre dievčat, ktoré upútavajú pozornosť autora do takej miery, že neváha zastrieť ich pôvab vrstvou vyliatej farby; o splynutí mladých žien a zvierat, v ktorom ožívajú nielen antické mytologické príbehy, ale aj ohlasy najrôznejších, stále obľúbených zápasov umožňujúcich spojiť ľudskú postavu s labuťou, býkom, kohútom a opicou.

Vo všetkých týchto okruhoch Krajc dosahuje osobité súvzťažnosti, ktoré sa vymykajú ustáleným, prežívajúcim typom ich koncepcii. Výstava sa tiež venuje samostatnému znázorneniu silných zvierat v dynamickom rozmachu, uchvacujúcich svojou vyšľachtenou krásou a energiou, ku ktorým patrí i býk, odhaľujúci Krajcove hlboké zaujatie Španielskom, ojedinelé v súčasnom českom maliarstve. Výstava Immersion je navrhnutá tak, že sa v nej dá prejsť z oboch strán: je uvedená a ukončená obdobným námetom: okom mladej ženy, pozorujúcim prichádzajúceho a odchádzajúceho diváka, ktorej telo sa mení na labuť. Stalo sa symbolom premeny z ľudského na zoomorfné.

Labuť sa ešte objavuje ako samostatný motív na jednom z najrozmernejších obrazov, ktorý je na tejto výstave predstavený a ktorý prináša jej vznešený, monumentálny tvar prehodnotený mnohými maliarskymi zásahmi na ojedinelú zrakovú fériu, ktorá sa nachádza na pomedzí čistej maľby. Ide o výnimočné dielo, názov ktorého – Immersion nesie aj táto výstava, ktorá vyjadruje všestrannú syntézu nepretržitej premeny maliarskeho gesta a vzájomne sa prenikajúcich motívov a ich výtvarného prehodnotenia. Obrazy Martina Krajca oslovujú strhujúcim energickým vyhotovením.

Vychádzajú z kresby poskytujúcej základný kompozičný priestorový rozvrh a určujúci hlavné obrysy tiel a predmetov, ktoré sú prekryté farebnými vrstvami, ktoré stále dôraznejšie zahusťujú vymedzenú „stage“, až po ich úplné potlačenie, v ktorom sa stráca aj príležitostne vrhnutý tieň. Autor v obrazoch z posledných rokov dospieva k širším výrazovým polohám umocneným liatím farby, ktorá zakrýva a pohlcuje pôvodný výjav vyjadrený lineárnym obrysom.

Priebeh svojej práce v tomto roku Krajc zovšeobecnil pod názvom Päť foriem, ktorý stručne objasňuje základné vrstvy jeho maliarskeho prístupu: kresbu, lazúru, detail, gesto a liatie. Poukazujú na postupne sa prelínajúce, na seba kladené roviny posledných prác uchovávajúcich si svoju otvorenosť voči pozadiu, z ktorého sa v priebehu vlastného aktu maľby jednotlivé vrstvy pozvoľna vynárajú.

Maliar Martin Krajc (*1984) žije a tvorí v Prahe. Svoje štúdium zahájil odborom scénografie na SUPŠ Žižkov (1999-2003), v roku 2003 bol prijatý na Akadémiu výtvarných umení v Prahe do ateliéru Michaela Rittsteina, kde v roku 2009 štúdium ukončil. Stáž v Madride, počas ktorej vyhral výtvarnú súťaž Seat Arte Emoción (2007), bola pre Krajca dôležitou skúsenosťou.

Martin Krajc s majstrovskou eleganciou prechádza od konkrétneho k abstraktnému znázorňovaniu v oblastiach ako expresívne ponímanie maľby, ľahká a výstižná kresba, farebná intenzita a pevné cítenie priestoru. Bol členom maliarskej generačnej skupiny Obr., ktorá vynikla v roku 2006 a je súčasťou umeleckého združenia Firma, ktoré zahájilo činnosť spoločnou výstavou minulú jeseň v pražskej galérii Nová síň. Počas svojho pôsobenia na umeleckej scéne sa niekoľko krát predstavil samotnými výstavami v popredných českých galériách. Jeho obrazy sú súčasťou významných súkromných zbierok.

Odporúčame

festival

Pohoda 2024

Pohoda sa bude konať druhý júlový víkend. Najlepší slovenský festival opäť ponúka výnimočne kvalitnú hudobnú dramaturgiu, nebudú...Viac
11.7.2024 - 13.7.2024 / letisko Trenčín
odporúčame!
divadlo

Takmer pyšná princezná

1.6.2024 - 9.6.2024 / Dom kultúry Ružinov
odporúčame!
divadlo

Terezka a Stratočas

Dobrodružná rozprávka o Bratislave pre deti a rodičov s pesničkami. Dvanásťročná Terezka trávi na mobile veľa času a niekedy...Viac
1.6.2024 - 21.6.2024 / DPOH
KIDSTOWN odporúčame!
film

Diktátor

Ut 7.5.2024 / Kino Lumière
odporúčame!