V tejto súvislosti sa tiež vynára fenomén hraníc. Vo svojom projekte Priechod ponúka fotograf Josef Schulz svoje videnie opustených a nefunkčných hraničných stanovíšť v rámci vnútorného priestoru Európskej únie.
Jemne upravuje pozadie pôvodných dokumentárnych záberov, aby zodpovedali jeho predstave, že tieto objekty sú akýmisi solitérmi a uchovávateľmi pamäti. Zároveň sa tak hlási k svojmu poľskému pôvodu a detstvu strávenému za bariérou hraníc socialistickej krajiny.
Vo svojom texte hovorí: V minulosti mali hranice štátov v prvom rade oddeľovať. V niektorých prípadoch išlo o vymedzenie politických, právnych, fiškálnych a peňažných systémov, v iných o označenie jazykových a kultúrnych rozdielov. Hranice boli čiary vytýčené nielen naprieč územiami, ale tiež v našich hlavách. Takže všetko, čo bolo odlišné, nepochopiteľné alebo dráždivé, malo svoj vlastný fyzický priestor.
V súčasnej Európe strácajú vnútorné hranice svoju politickú a ekonomickú funkciu ohraničovania. Avšak je jednoduchšie zrušiť hraničné stanovištia než mentálne bariéry, a tak v nás stále zostáva vedomie bývalých hraníc.
Dokumentačný spôsob záznamu a dekontextualizácia zredukovali stavby hraničných priechodov na podobu modelov. Zdôraznili sa v nich architektonické prístupy a tendenčné trendy v jednotlivých krajinách. Takto upravné pripomínajú opustené strážne stanovištia alebo ošarpané pamätníky bývalého rozdelenia. Budú nás upozorňovať na to, čo ešte treba dosiahnuť, a varovať, že jedného dňa sa dajú ľahko opäť sprevádzkovať.
Protitankového československého ježka na výstavu zapožičalo Múzeum československého opevnenia.
FOG, Kúpeľná 1, Bratislava (vstup z Palackého ulice)
Otváracie hodiny: Štvrtok - Sobota : 15:00 - 19:00