výstava

Alternatívy textilného šperku II.

S odstupom troch rokov sa Galéria X opätovne vracia k téme „textilného“ šperku v snahe definovať hranice vytýčenej oblasti a ukázať čo najpestrejšiu škálu jeho podôb a smerovaní. Výsledky uvidíte na výstave Alt

Táto akcia sa konala v minulosti
Dátum vernisáže:
27.06.2012 19:00, St

S odstupom troch rokov sa Galéria X opätovne vracia k téme „textilného“ šperku v snahe definovať hranice vytýčenej oblasti a ukázať čo najpestrejšiu škálu jeho podôb a smerovaní.

Výstava predstaví práce 18 autorov, ôsmich slovenských a desiatich zahraničných. Miera textilného zásahu je veľmi diferencovaná, tak ako rozdielny je prístup k tvorbe šperku jednotlivých tvorcov. Napriek týmto rozdielnostiam je možné vysledovať niektoré jednotiace línie. Jednou z nich je použitie tradičných textilných techník.

Tradičné textilné techniky, ako sú háčkovanie, pletenie, paličkovanie, plstenie a výšivka používajú pri tvorbe šperkov Blanka Cepková, Silvia Fedorová, Christine Keyeux, Flavia E. Michelutti, Ľubica Poncik, Blanka Šperková, Birgit Schlarmann a Dorit Schubert.

Každá zo spomenutých autoriek má svoj charakteristický, nezameniteľný rukopis a vie ním vyjadriť výsostne aktuálne posolstvo. Niektoré z autoriek siahajú aj po netextilných materiáloch, používajú drôt, papier alebo plasty. Iveta Miháliková sa na predchádzajúcej výstave zúčastnila kolekciou šperkov zhotovených šitou čipkou, vo svojej novšej tvorbe využíva moderné technológie, strihá textilný materiál laserom.

Inou jednotiacou líniou vystavených exponátov je použitie papiera v šperku, hoci aj tu sa vyskytujú rôzne techniky spracovania papiera. Christine Keyeux okrem háčkovanej kolekcie pripravila ďalšiu, z drobných vyrezávaných kartónových prvkov, umne pospájaných bavlnenou niťou. Elizabeth Krampe rafinovane skladá papier do minimalistickych náhrdelníkov, Doris Schmitt formuje papierovú hmotu, aby vytvorila hravé, ironické figúrky.

Silke Trekel, Deborah Rudolph, Tatiana Warenichová a Rita de Oliveira Ruivo patria k mladej šperkárskej generácii, pre ktorú je príznačný konceptuálny prístup k tvorbe, hľadanie alternatívnych riešení, kombinovanie drahých a banálnych materiálov.

Textilný materiál zapájajú do tvorby šperkov len okrajovo, buď ako pomocný materiál na spájanie jednotlivých článkov, na zmäkčenie povrchu, alebo na vytvorenie určitého napätia prostredníctvom optického alebo haptického kontrastu.

Recyklovanie textilných materiálov využíva vo svojej tvorbe dvojica spoluautoriek z Argentíny, Valeria Hasse a Marcela Muniz. Práce tejto dvojice nezaprú južanský temperament a farebnosť. Pod značkou Lubi _Hany pracuje slovenská dvojica, textilná dizajnérka Ľubica Poncik a šperkárka Hany Kašičková. Nápadito kombinujú striebro a textilný materiál. Etablovamý sklársky výtvarník Juraj Opršal sa zúčastňuje na projekte kolekciou kabeliek. Jeho kabelky z ušľachtilých materiálov sú skôr objekty na pomedzí šperku ako odevný doplnok. Ich tvorba znamená pre autora príležitosť „organizovať“ osobnosť nositeľa v priestore. Kabelky-objekty komunikujú prostredníctvom materiálu a formy.

Odporúčame

divadlo

Sklenený zverinec

So 7.12.2024 / Divadlo Aréna
odporúčame!
výstava

Národná cena za dizajn 2024

Jedinečná prehliadka projektov, ktoré zarezonovali počas posledných dvoch rokov na slovenskej scéne komunikačného dizajnu.Viac
17.10.2024 - 15.12.2024 / Hurbanove kasárne, Kollárovo námestie 10
odporúčame!
divadlo

Divadlo SkRAT: Punctum contra punctum

Punctum contra punctum [lat.] — Bod proti bodu. Kompozičná technika využívaná vo viachlasnej hudbe, spájajúca na harmonickom...Viac
Ut 8.10.2024 / A4 - priestor súčasnej kultúry
odporúčame!
divadlo

Labutie jazero

Prelomí láska labutiu kliatbu? Najznámejší klasický balet v štyroch dejstvách je nesporne najznámejším baletným titulom svetového...Viac
24.10.2024 - 26.10.2024 / Slovenské národné divadlo - Balet
odporúčame!