výstava

Ad Snijders - Retrospektíva

Podľa riaditeľa Stedelijk múzea v Amsterdame Rudiho Fuchsa spočíva kvalita diela Ad Snijdersa (1929) v okúzľujúcej premenlivosti. Súbor diel zo zbierky Gerarda Meulensteena predstaví umelca nepochybných kvalít, ktorý pokračuje v bohatých tradíciách modernej holandskej maľby i výbojných experimentoch členov skupiny Cobra.
odporúčame!
Táto akcia sa konala v minulosti

Ad Snijders stavil rovnako na slobodnú a spontánnu prácu s farbou. V raných prácach nekonvenčne využíval improvizačné možnosti ľahkej práce so štetcom v štruktúrach drippingu, farebných škvŕn, lazúr i dramatických stretov línií. Vo svojej tvorbe rozvinul variant genetickej figurácie, ktorý časom získal nezameniteľnú výtvarnú podobu. Figuratívno má v nej svoje miesto v neustálej premenlivosti a schopnosti nových výrazových posolstiev. 

Spôsob maľby Ad Snijdersa je spontánny s vysokým stupňom kreatívnej improvizácie. Aj keď pracuje s farbou a štetcom, línia má v obraze nezastupiteľné miesto. Je rozhodná, ale v kontexte tvarov má svoj vlastný život, pretože jej úlohou nie je opisovať, zviditeľnovať formu. Sama tvorí spolu s farbou obrazovú stavbu ako celok. Umelec chápe formu v jej rudimentárnej, prazákladnej podobe ako psychologickú sondu jej existencie. V robustnej expresívnosti výrazu a pôsobivej, možno až hypnotickej farebnosti Ad Snijders vytvoril mimoriadne silné obrazové posolstvo.

Kurátor: Edwin Meulensteen

Ad Snijders je neoddeliteľne spojený s múzeom Van Abbe a Eindhovenom. V jeho priestoroch mal samostatné výstavy a zúčastnil sa na mnohých kolektívnych výstavách. Preto ho možno právom označiť za hlavného svedka všetkého diania v múzeu a jeho umeleckú dušu. 

Snijdersovo umenie v mnohom predbehlo umelecké smerovanie skupiny CoBrA. Spôsob maľby umelca bol spontánny, spojený s vysokou kreatívnou improvizáciou. Aj keď pracoval s farbou, línia mala v obraze nezastupiteľné miesto. Bola rozhodujúca, žila si svoj vlastný život.

V roku 1964 vytvoril umelec svoje posledné olejomaľby, pretože začal kombinovať maľbu s asamblážou a prvkami koláže. Viac uprednostňoval figuratívne motívy. Vo svojich dielach často používal citácie z dejín umenia, preberal aj obrázky z reklám a rôznych médií.

Vytvoril veľkú sériu dynamických abstraktných kompozícií na drevotrieskových doskách, v ktorých použil jasné až oslnivé farby, žltú, oranžovú, červenú, tmavomodrú a tmavozelenú. Práca s akrylom mu umožnila tvoriť spontánne a rýchlo, rád rôznofarebné polia kompozície spájal kvapkami farby. Po dlhom období expresívnych abstraktných malieb sa v polovici 90. rokov 20. storočia vrátil k figuratívnejšiemu zobrazovaniu námetov.

V priebehu rokov 2000 až 2002 Snijders vytvoril sériu obrazov, v ktorých sa opäť prelínala figurácia s abstrakciou. Znovu na tmavom pozadí, tentoraz však s intenzívnym použitím farby a širokými expresívnymi líniami, vytvoril dve série zobrazujúce manželské páry a rodinu.

Niektoré boli namaľované na papieri, iné na plátne. V tomto období Snijders opakovane maľoval portrét, neraz konkrétne tváre a postavy. Všetky v tmavých farbách a odtieňoch čiernej a vždy svojím charakteristickým expresívnym rukopisom. Niektoré portréty dokonca neskôr nazval „zrkadlovými odrazmi“ svojho vnútra. Boli to autoportréty, ktoré komunikovali s vlastným „ja“.

---

Adrianus Cornelis Snijders sa narodil 12. mája 1929 v Eindhovene. V rokoch 1961 a 1962 francúzska vláda ocenila Snijdersa grantom, začal študovať v La Grande Chaumière v Paríži. V 1994 Múzeum Van Abbe predstavilo výber diel z rokov 1947 až 1994. Vtedy bol Snijdersovi udelený prestížny titul Rytier rádu Oranje-Nassau. V roku 2000 bola v Danubiane Meulensteen Art Museum výstava Holandskí maliari (1950 – 2000).

Všetky diela pochádzali zo zbierky Gerarda Meulensteena. Osem diel Ada Snijdersa bolo z obdobia rokov 1993 – 1996. V 2004 mal tretiu samostatnú výstavu v Múzeu Van Abbe, ktorá predstavila jeho najnovší umelecký vývoj. Snijders bol veľkým obdivovateľom džezu. Okrem malieb rozmanitých techník vytvoril sochy z dreva a z papierovej hmoty, ako aj krehké kovové konštrukcie. Zomrel 25. februára 2010 v Eindhovene.

Dagmar Kudoláni Srnenská

Odporúčame

divadlo

Generácia Z: Sused, ktorého nechcem

Ne 21.4.2024 / DPOH
odporúčame!
iná akcia

Dobrý trh

So 20.4.2024 / Panenská ulica a okolie
odporúčame!
film

Umenie jesť a milovať

Film, ktorý je pastvou pre oči a poctou francúzskej gastronómii, rozpráva príbeh gurmána Dodina a jeho šéfkuchárky Eugénie, ktorí...Viac
Kino Lumière / Kino Mladosť
odporúčame!
výstava

Pavol Thurzo - dizajnér Tesly

15.2.2024 - 21.4.2024 / Galéria dizajnu Satelit
odporúčame!