Konvergencie - post scriptum - Brahms VII
Festival Konvergencie vás pozýva na koncert holandskej huslistky Frederieke Saeijs, violončelistu Jozefa Luptáka a holandskej klaviristky gruzínskeho pôvodu Nino Gvetadze.
Festival Konvergencie vás pozýva na koncert holandskej huslistky Frederieke Saeijs, violončelistu Jozefa Luptáka a holandskej klaviristky gruzínskeho pôvodu Nino Gvetadze.
Program:
Johannes Brahms (1833 – 1897)
Violončelová sonáta č. 1 e mol, op. 38 / Cello Sonata No. 1 in E Minor, Op. 38
Husľová sonáta č. 2 A dur, op. 100 / Violin Sonata No 2 in A Major, Op. 100
prestávka / intermission
Klavírne trio H dur, op. 8 / Piano Trio, Op. 8
Epilógom Konvergencií dedikovaných hudbe Johannesa Brahmsa bude májový koncert holandskej huslistky Frederieke Saeijs, violončelistu Jozefa Luptáka a gruzínskej klaviristky Nino Gvetadze.
Inšpiráciou pre vznik Husľovej sonáty č. 2 A dur op. 100 bolo priateľstvo a možno niečo viac. Naznačujú to citáty v skladbe, napríklad z piesne Komm bald (Príď čoskoro). Sonáta, vytvorená v roku 1886 pri švajčiarskom jazere Thun, vznikla podľa Brahmsových slov v čase „očakávania príchodu milej priateľky“.
Bola ňou mladá speváčka Hermína Spiesová, ktorej je pieseň Komm bald venovaná. V rovnakom čase píše Brahms Maxovi Kalbeckovi: „Dostávam sa do veku, kedy muž ľahko spraví niečo hlúpe.
Musím si preto dávať dvojnásobný pozor.“ Okrem Klavírneho tria, op. 8, ktoré je prvým samostatným komorným opusom skladateľa, a v ktorom sa spája mladícky vzlet i vzdor s odkazmi na piesne Beethovena a Schuberta, zaznie na koncerte aj Violončelová sonáta č. 1 e mol – Brahmsova pocta Johannovi Sebastianovi Bachovi.
Na úvod koncertu symbolicky zaznie aj ukrajinská hudba rovanko ako počas celého festivalu Brahms, ktorý sa konal v marci.