koncert
festival

Less is sound

Druhé vydanie projektu Less Is Sound uvedie site-specific koncerty, zvukové performancie a medzidruhové akustické stretnutia v skrytých, prírodných lokáciách v Bratislave.
 

Táto akcia sa konala v minulosti

Projekt Less Is Sound rámcuje súčasné dianie v zvukovom umení, ktoré sa orientuje na nutnosť načúvania nášmu okoliu za účelom kritického uchopenia súčasných kríz a vyzdvihuje potrebu prekročiť antropocentrizmus za účelom nachádzania novej medzidruhovej senzibility.

Zámerom projektu je sprostredkovať impulz pre kritické uvažovanie nad zvukom prírody v centre a na periférii miest v rámci ekologických a sociálno-politických kontextov.

Less is Sound odkazuje na citát amerického skladateľa a soundscape ekológa Bernie Krauseho: „Aj keď fotografia môže mať hodnotu tisíc slov, prírodný soundscape má hodnotu tisíc fotografií.“

Program:

Lucie Vítková príde až z NYC, aby rozozvučil*a krajinu v participatívnej performance využívajúcej Dunaj, steblá tráv a rolničky, akordeón a piesok rozpohybovaný basovými frekvenciami.

Adela Mede s novou performance a v doprovode Jakuba Smičeka (akordeón), Martina Smiček (saxofón), Kary Taylor (violončelo) soundtrackujú východ slnka v improvizácii, ktorej sekvencie budú dirigované lokálnou biofóniou (konkrétnymi zvukmi prírody).

Tomáš Prištiak predstaví skladbu Dunajské štrky. Zvuková správa spopod hladiny vychádza z jeho fascinácie neviditeľnými prírodnými procesmi, konkrétne z cestovania masy štrkov po dne dunajského koryta.

Georgij Bagdasarov (saxofón) x Jonatán Pastirčák (čelo) zabalia down chorus do mäkkej akustickej periny.

Áron Porteleki zahrá najtichšie sólo na bicie v doprovode opereného umelectva - lokácia s pralesným charakterom je domovom až päťdesiatich druhov vtákov

Eva Priečková a Katarína Poliačiková budú 'Držať rieku', stávať sa riekou v rovnomennej pohybovej performance so silným presahom k tzv. deep listening.

Koncept a dramaturgia: Juraj Hoppan
Grafický dizajn: Matúš Hnát
Architektúra: Ondrej Zajac

Viac o koncepte:
Umelectvo amplifikuje soundscape vybranej lokácie - jej prirodzenú hudbu, ktorá je bežne skrytá pod nánosmi vizuálnych vnemov, pod vodnou hladinou alebo pod hlukovým smogom mesta. Zámerom je pri tom v čo najväčšej možnej miere rešpektovať lokálny soundscape a zároveň s ním pracovať ako s nosnou matériou. Môžete sa tešiť na päť nových skladieb pre čelo, saxofón, hlas, štrk, Dunaj, spätnú väzbu, cymatiku, akordeón a “ticho”.

Lokácia bude zverejnená pár dní pred podujatím. Od centra mesta (SNP) je vzdialená len 15 min autom / 35 min bajkom / 45 min MHD.

Lucie Vítková je česká*ý skladateľ*ka, improvizátor*ka a performer*ka (akordeón, hičiriki, syntetizátor a step) žijúci*ca v New Yorku. Vo svojich kompozíciách sa zaoberá sonifikáciou (kompozície sú založené na abstraktných modeloch, ktoré sú vytvárané podľa fyzických objektov). Východiskom je pohybovo-zvukový dialóg s priestorom a jeho akustikou. V súčasnosti sa zaoberá sociálno-politickými aspektami hudby v kontexte každodenného života a vyrába zvukové kostýmy z odpadových materiálov.

Áron Porteleki je bubeník a hráč na violu. Pohybuje sa plynule medzi voľnou improvizáciou, free-jazzovom, elektronikou, ľudovou hudbou, experimentálnou elektronikou a súčasným tancom. “Ako bubeníka ma zaujíma druh improvizácie, ktorý je nad žánrom a formami, spolieham sa len na aktuálny okamih.” Experimentuje aj s rôznymi prístupmi k hre a tiež vyvíja nemetrický spôsob hry na bicie. Vyštudoval kultúrnu antropológiu na ELTE v Budapešti.

Adela Mede v rámci Less is Sound predstaví novú site-specific performance v zložení najmladšej generácie interpretstva: jej vokál budú dopĺňať Jakub Smiček - akordeón, Martin Smiček - saxofón, Kara Taylor - violončelo.
Napriek početnému nástrojovému obsadeniu je cieľom ansámblu splynúť s lokálnym soundscape-om prostredníctvom minimalistického prístupu k hre, ktorá bude napoly improvizáciou a napoly “dirigovaná” konkrétnymi zvukmi prírody.

Adela Mede skúma vzťah hlasu s technológiou a terénnymi nahrávkami. Jej intímne ambientné výpovede pozbierali pozitívne recenzie vo The Wire, či Dazed, ktorý o jej ostatnom albume napísal ako o “art-popovej nahrávke, ktorá siaha ku hviezdam.”
Študovala populárnu hudbu na Goldsmiths University a v roku 2022 debutovala albumom ‘Szabadság’. Na jar 2022 absolvovala európske turné s Claire Rousay a niekoľko koncertov po Slovensku s Ondrejom Zajacom.

Tomáš Prištiak (Tante Elze, Weltschmerzen) študoval filmovú dokumentárnu tvorbu a v súčasnosti sa venuje zvuku ako médiu v rôznych kontextoch. Na debute dog-rose spytuje existenciu prírody, hranice umeleckého, umelého a field recordingovej piesne. Pri performovaní sa snaží docieliť moment hry a akcentovať kontrasty tichého a hluku. So zvukom prírodných materiálov pracuje ako so zrkadlom ľudského diania. Vo svojich projektoch (Umelá chlopňa, Krosná, Vertikálny brod) sa zaoberá témami ako performatívne počúvanie, reflektívnosť vo zvuku, hudbe a tele.

Georgij Bagdasarov je arménsky multiinštrumentalista a vizuálny umelec. Hrá na saxofón, preparovanú gitaru, found objects a gramofón. Vystupuje so sólovým projektom Ukamau, je členom Pražského improvizačného orchestra, Kolektivu a kapely IQ+1.

Jonatán Pastirčák v posledných rokoch vystupuje najmä v rámci projektu Isama Zing, s ktorým sa pohybuje medzi dekonštruovanou klubovou hudbou a experimentálnou popovou produkciou.
Less is Sound predstaví odbočku k jeho elektroakustickým koreňom, v rámci ktorých Bagdasarov figuroval ako občasný spolu-improvizátor.

Eva Priečková je (ne)závislá pohybová umelkyňa pôsobiaca na Slovensku. Vo svojom výskume vyvracia koncept tanečnej virtuozity a dokonale ovládaného a vycvičeného tela. Zameriava sa na fenomén pohybu v každodennom živote a jeho rozvoj v komunite. Jej východiskom je koncept zdieľaného zážitku, vtelenej skúsenosti a tvorivého pozorovaného flow. Pomocou somatických zadaní sa snaží upozorniť na individuálne či kolektívne potreby a možnosti tela a stimulovať zvedavosť bez hodnotiaceho systému a potreby vytvárať dogmatický pohybový slovník.

Katarína Poliačiková je absolventka VŠVU a vizuálna umelkyňa pôsobiaca naprieč médiami. Vo svojej tvorbe využíva fotografiu, video a text, ktoré komponuje do príbehov o čase, pamäti a vzťahoch. Jej tvorivého procesu spočíva v kontemplatívnej reflexii reality, pričom často využíva nájdený materiál, ako sú objekty, fotografie alebo fragmenty rôznych príbehov. Poliačiková od roku 2019 spolupracuje s tanečnou umelkyňou Evou Priečkovou na tvorbe textovo-pohybových performancií.
Svoje diela vystavovala na samostatných výstavách v Jiri Svestka Gallery v Prahe a Berlíne, Open Source Gallery v New Yorku a nedávno i v Prírodovednom múzeu v Lisabone.Počas posledných pár rokov sa text stal dôležitým prvkom jej tvorivej praxe. V roku 2019 vydala publikáciu diel a esejí s názvom Skipping School, Learning the Fire of Things a v roku 2021 Soft Boiled, zbierku osobných esejí a fotografií.V roku 2021 realizovala autorskú knihu s názvom DEŇ, ktorá vznikla pri príležitosti 60. výročia Galérie Mesta Bratislavy.

Odporúčame

vážna hudba

Sean Shibe (GB)

Škótsky gitarista Sean Shibe je prototypom súčasného mladého umelca, ktorý rúca akékoľvek zaužívané klasické stereotypy.Viac
Ut 23.7.2024 / Ponton, Tyršovo nábrežie
odporúčame!
koncert

Still Corners (USA/UK)

Doteraz Slovensko vždy tesne minuli, tentokrát v rámci koncertnej série Nu Sound Of zaleje americko-britské trio Still Corners...Viac
St 22.5.2024 / Nová Cvernovka
odporúčame!
výstava

Žofia Dubová & Kristýna Španihelová - Ilha

Aktuálna výstava Žofie Dubovej a Kristýny Španihelovej je výsledkom objavovania počas ich spoločného treku na ostrove Madeira...Viac
8.5.2024 - 8.6.2024 / Galéria Čin Čin
odporúčame!
divadlo

Nová dráma/New Drama 2024: DPM - Amatéri

Divadlo Petra Mankoveckého o divnej dobe klimatickej krízy, sociálnych nerovností a každodenného vyhorenia, po ktorej prichádza...Viac
Po 13.5.2024 / Bohéma Bar, Kamenné námestie 1
odporúčame!