Diskutujúci: Jakub Kopec, Maroš Schmidt, Peter Szalay, Sabina Jankovičová / Moderuje: Lýdia Pribišová
Aktuálne číslo časopisu o súčasnom vizuálnom umení FLASH ART Czech & Slovak Edition # 59 predstavuje tému detstva ako zdroj invencie naprieč generáciami umelcov. Detskými ihriskami navrhnutými umelcami sa v ňom venuje Silvie Šeborová. Túto tému časopis Flash Art Czech and Slovak Edition v spolupráci so Staromestskou knižnicou ďalej rozvíja i prostredníctvom diskusie Ihrisko ako umelecké dielo.
Holandský architekt Aldo van Eyck po druhej svetovej vojne v Amsterdame navrhol a zrealizoval viac ako sto verejných detských ihrísk, ktoré umiestnil na miestach po zbombardovaných domoch, uliciach, námestiach aj parkoch. Jeho ihriská ukázali, že môžu byť jedným z "nástrojov" výchovy a vytvárania lepšej spoločnosti, ako aj integrálnou súčasťou verejného priestoru. Tieto idey zásadne ovplyvnili povojnovú tvorbu ihrísk aj u nás, v dnešnej tvorbe však temer úplne absentujú a ihriská sa stávajú len akousi povinnou výbavou mobiliáru verejného priestoru. Počas diskusie sa spoločne zamyslíme nad problematikou verejného priestoru a nad medziodborovou spoluprácou pri jeho tvorbe.
Hracie prvky vo verejnom priestore určené pre deti boli na Slovensku v 80. rokoch zaujímavou témou pre dizajnérov a sochárov. Medzi významných tvorcov patrí napríklad Alexander Bilkovič alebo Marián Drugda. Pred 40. rokmi vznikali na Slovensku funkčné sochárske diela - hracie prvky ako preliezačky, šmykľavky, alebo kolotoče, ktoré mali osobitý charakter a premyslenú stavbu. Laminátové, kovové, betónové a plastové prvky dodnes vzbudzujú záujem detí a širokej odbornej i laickej verejnosti. Mnohé sú funkčné, iné zdevastované. Niektoré zámerne likvidujeme, pretože zaberajú drahocenný verejný priestor. Argumenty pre ich likvidáciu sú rôzne. Obstáli by tieto unikátne kreácie súčasné schvaľovanie a normy? Sú vhodné na detské ihriská alebo skôr do depozitára múzea?
Jakub Kopec je architekt (n-1) a pedagóg na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, Sabina Jankovičová je historička umenia, Maroš Schmidt je riaditeľom Slovenského centra dizajnu, Peter Szalay je historik architektúry, venuje sa predovšetkým architektúre a urbanizmu 20. storočia, pôsobí na Oddelení architektúry Historického ústavu SAV.
Podujatie je súčasťou cyklu Čítanie v tráve.