Choreografický ateliér - Ravel
Spoločným menovateľom večera mladých choreografov Reony Sato a Adriana Ducina je jeden z hlavných predstaviteľov hudobného impresionizmu Maurice Ravel, autor baletu Dafnis a Chloé a Bolero.
Spoločným menovateľom večera mladých choreografov Reony Sato a Adriana Ducina je jeden z hlavných predstaviteľov hudobného impresionizmu Maurice Ravel, autor baletu Dafnis a Chloé a Bolero.
Maurice Ravel, Reona Sato
Dafnis a Chloe
Príbeh detstva, dospievania a lásky Dafnisa a Chloé, inšpirovaný jednou z najkrajších zachovaných starovekých bájí, posúva autorka do súčasnosti. Jej hrdinovia sú deťmi tejto doby so všetkými vymoženosťami a zároveň odcudzeniami. Sledujeme ich spoločnú cestu svetom detstva, nevinnosti, hier, úskaliami dospievania, úspechmi i rozčarovaniami, dospelosťou. Inscenácia predstaviteľky najmladšej choreografickej generácie je tanečnou sondou do myslenia súčasných mladých ľudí a neľahkej cesty hľadania si svojho miesta v spoločnosti.
Maurice Ravel, Adrian Ducin
Bolero
Každá spoločnosť sa riadi vlastnými pravidlami a zákonmi. V každej dobe sa objavia myslitelia, originálne a vizionárske osobnosti, ktoré svojimi ideami predbehnú svoju generáciu. Mnohí sú nepochopení a odvrhovaní, ich význam spoločnosť ocení až oveľa neskôr. História sa donekonečna opakuje a ľudstvo sa nevie poučiť zo svojich chýb. Čo sa musí stať, koľko generácií sa musí vymeniť, aby sa svet začal meniť k lepšiemu?
Bolero - nadčasová a neobyčajná skladba, vytvorená donekonečna sa opakujúcim motívom, sa začína v pianissime a končí vo fortissime ako najdlhšie plynulé crescendo v dejinách hudby. Svetová premiéra sa konala 22. novembra 1928 v Opéra de Paris v choreografii Bronislavy Nižinskej a odvtedy sa zaraďuje k vrcholným svetovým baletným dielam.
Maurice Ravel, Adrian Ducin
Mare
Anglické slovo mare znamená „ženský zlý duch“, ktorý leží na hrudi spiaceho človeka a dusí ho. Aj iné kultúry mali vlastné verzie anglického slova „mare“. Mnohé opisovali zlých duchov, démonov alebo škriatkov, ktorí počas spania hniezdia na hrudníkoch ľudí a prinášajú zlé sny. U nás je známy pojem „nočná mora“.
Podľa Sigmunda Freuda je náš sen je iniciovaný inštinktívnymi, najmä sexuálnymi prianiami, nevyriešenými problémami či nedávnymi zážitkami, ktoré sa presunuli do nášho podvedomia. V našich snoch sa stávajú zamaskovaným pokusom o realizáciu nesplneného priania. Inšpiráciou k vzniku Mare bol Ravelov klavírny koncert, ktorý v roku 1932 vzbudil senzáciu a dodnes je ukážkou klavírnej virtuozity, brilancie a zvukovej farebnosti, vychádazajúc z Ravelových vynikajúcich inštrumentačných schopností.
Dafnis a Chloé
Hudba: Maurice Ravel / Klavírny koncert G dur
Libreto: Reona Sato
Choreografia a réžia: Reona Sato
Hudobné naštudovanie: Vinicius Kattah
Dirigent: Vinicius Kattah Marián Lejava
Scéna: Marek Hollý
Kostýmy: Karolína Kamenská
Bolero
Hudba: Maurice Ravel
Libreto: Adrian Ducin
Choreografia a réžia: Adrian Ducin
Hudobné naštudovanie, dirigent: Dušan Štefánek
Mare
Hudba: Maurice Ravel /Klavírny koncert G dur
Libreto: Adrian Ducin
Choreografia a réžia: Adrian Ducin
Hudobné naštudovanie, dirigent: Dušan Štefánek
Obsadenie: sólisti a zbor Baletu SND orchester Opery SND
----------
Vstup: 10€ / 14€ / 18€ / 22€
Foto zdroj: gramophone.co.uk