Tentoraz prichádza k celkovo štrnástim festivalovým inscenáciám hlavného programu do Nitry až sedem režisérov po prvý raz. Zároveň sa diváci môžu tešiť na tvorbu známych osobností, akými sú Roman Polák, Jozef Vlk, Jiří Havelka alebo Iveta Ditte Jurčová. „Všetci prinášajú prekvapujúce interpretácie aktuálnych spoločenských javov a prispievajú k celkovému vyzneniu Divadelnej Nitry ako platformy na kultúrnu výmenu a prezentáciu zásadných ideí, no predovšetkým ako priestoru na slobodné myslenie a slobodnú tvorbu,“ zdôrazňuje riaditeľka Darina Kárová.
Festival prinesie tvorbu ruských a bieloruských autorov, ktorí na rozdiel od svojich ukrajinských kolegov nežijú v priamom nebezpečenstve vojny, no v totalitnom režime čelia možným postihom za svoje politické názory. „Perspektíva životných skúseností exilových ruských a bieloruských umelcov, ktorí sa predstavia vo festivalovej sekcii Dialóg (ne)možný, je mnohovrstevná a očistná,“ hovorí členka programového tímu festivalu Romana Štorková Maliti. „V Nitre dáme priestor ľuďom, ktorí vždy pracovali v nezávislom prostredí, nespolupracujúcom s oficiálnou mocou, či už v Rusku, alebo v Bielorusku, a vo svojej tvorbe ako prognostici statočne upozorňovali na deformovanosť režimu a z nej vyplývajúce nebezpečenstvo. Pravý obraz súčasného Ruska nám prinesú tí, ktorí v ňom skutočne žijú a tvoria – príznačné je, že neoficiálne. Veríme, že nahliadať na práva z týchto rozličných uhlov pohľadu v dnešnej geopolitickej situácii a zároveň v spoločensko-politickej kríze našej krajiny nám môže dať silu i väčšiu citlivosť,“ hovorí Romana Štorková Maliti.
„Festival Divadelná Nitra už dlhodobo potvrdzuje, že divadlo je dôležitým nástrojom spoločenskej reflexie. Zároveň otvára priestor na zamyslenie, smiech a hlavne diskusiu. Aj preto má v kultúrnom prostredí nášho regiónu nezastupiteľné miesto. Všetkým návštevníkom festivalu želám, aby boli pre nich tieto dni plné inšpirácie a aby z každého predstavenia odchádzali s hlbokým umeleckým zážitkom. Organizátorom a účinkujúcim prajem veľa zdaru a úspešný priebeh podujatia,“ hovorí Branislav Becík, predseda Nitrianskeho samosprávneho kraja.
„Divadelná Nitra je s naším mestom neochvejne spojená už dlhé roky. Festival bol vždy známy svojou otvorenosťou a nastolením aktuálnych, pálčivých tém. Aj preto ma zaujalo, že v tohtoročnom programe Divadelná Nitra poukáže aj na umelcov z Ruska či Bieloruska, krajín, kde sa diktátorské režimy boja umelcov, preto ich chcú všemožne dostať pod kontrolu štátnej moci. No festival už tradične prinesie aj množstvo iných diváckych lahôdok, na ktoré sa všetci tešíme,“ hovorí primátor Nitry Marek Hattas.
Otvorenie festivalu sa tento rok vráti do Veľkej sály Divadla Andreja Bagara, kde sa 6. júna predstaví Divadlo Józsefa Katonu z Budapešti s inscenáciou Radical Relax, ktorá mala premiéru v novembri minulého roka. Hru pre sedem hercov napísal a režíroval Jakab Tarnóczi, jedna z najvýraznejších osobností súčasného maďarského divadla. Inscenácia skúma situácie, ktorým čelí moderný človek, keď chce utiecť pred prílišnou digitalizáciou každodennosti a naučiť sa nekompromisne odpočívať. Jakab Tarnóczi pokračuje piatu sezónu ako rezidenčný režisér Divadla Józsefa Katonu, kde sa spočiatku venoval novým interpretáciám klasických textov, ale jeho posledné inscenácie sú prevažne autorské. Pred dvoma rokmi získala jeho inštalácia Winterreise.box, prevzatá z inscenácie Zimná cesta naštudovanej v budapeštianskom Divadle Istvána Örkénya na motívy piesňového cyklu Franza Schuberta, cenu za najlepšiu scénografiu Výstavy krajín a regiónov na Pražskom Quadriennale. Aj v tomto umeleckom projekte sa venoval téme správania a pocitov človeka odlúčeného od spoločnosti. Divadlo Józsefa Katonu vystúpilo na Divadelnej Nitre po prvý raz pred dvadsiatimi piatimi rokmi, keď slovenskému publiku predstavilo tvorbu vtedajšej vychádzajúcej hviezdy Árpáda Schillinga, režiséra inscenácie Baal Bertolta Brechta.
V piatok 6. júna uvedie festival prvú z troch inscenácií, ktoré vznikli v spolupráci s nezávislými súbormi v rámci novej programovej sekcie festivalu Práve vytvorené. Členovia bývalého Divadla Stoka prichádzajú na festival so svojou prvou premiérou, nazvanou Tma, vytvorenou pod novým názvom Inštitút Blaha Uhlára. Tvorba vlani zosnulého dramatika a režiséra je prepojená s festivalom Divadelná Nitra od jeho prvého ročníka v roku 1992. Inscenácia Tma nadväzuje na tradíciu Stoky a vychádza z princípov voľnej improvizácie, dekompozície a fragmentovaných dialógov. Balansuje na hranici medzi realitou a surreálnym obrazom sveta, v ktorom sa prelínajú groteskné a tragické momenty. Dejiskom premiéry bude novootvorené kino Palace – Kreatívne centrum Nitra.
Jednou z neprehliadnuteľných udalostí 34. ročníka Divadelnej Nitry bude interaktívny divadelný projekt nazvaný dok tok ruského tvorcu Arťoma Tomilova takisto v Palace – Kreatívnom centre Nitra. Štyridsaťročný rodák z ruského mesta Omsk síce študoval pedagogiku divadla a réžiu bábkového divadla, ale jeho tvorba sa v posledných rokoch zameriava na participatívne projekty, v ktorých sa stiera hranica medzi tvorcom a divákom. Sprostredkovávanie zážitku nie je pre neho samoúčelnou snahou o inovatívny prístup, ale v dnešnom Rusku aj nevyhnutnosťou, pretože štandardná divadelná prevádzka je pod drobnohľadom úradov. Tomilovove projekty nemajú propagáciu a nie sú v pravom zmysle slova verejné: obecenstvo sa schádza na poslednú chvíľu na základe vzájomných odporúčaní. Projekt dok tok je naplánovaný na sobotu 7. a nedeľu 8. júna popoludní a svojou povahou je obmedzený pre menšie skupiny divákov.
Druhým dielom ruských tvorcov na festivale bude performatívna prednáška Cestopis v rámci programovej sekcie Dialóg (ne)možný. Rovnako ako dok tok aj Cestopis bol vytvorený v Rusku v podmienkach neoficiálneho festivalu Krehký bez propagácie a verejnej finančnej podpory. Krehký (rusky Chrupkij) vznikol v roku 2024 v Moskve a následne ho prokuratúra zakázala – odvtedy sa koná ako utajené podujatie. Autorom a interpretom Cestopisu je Váňa Demidkin. Performancia sprostredkováva skúsenosť časti ruských umelcov, ktorým kritika ruskej vojny na Ukrajine znemožňuje tvoriť bez výrazných obmedzení na domácej pôde, a preto odchádzajú do krajín, kde je možné získať víza a ktoré sa tak stali centrami ruskojazyčnej emigrácie – do Gruzínska, Kazachstanu, Srbska, Turecka či Čiernej Hory. Performatívna prednáška je naplánovaná do priestorov Palace – Kreatívneho centra Nitra na nedeľu 8. júna.
Adaptácia románu Melanchólia vzdoru maďarského spisovateľa Lászlóa Krasznahorkaia, oceneného Man Bookerovou cenou, v réžii Romana Poláka ponúka hlbokú reflexiu o spoločenskom úpadku a krehkosti demokracie. Tridsať rokov od svojho posledného účinkovania na Divadelnej Nitre sa ňou na festival vracia Divadlo Jána Palárika v Trnave. Osobitú atmosféru dodáva dielu aj miešaný spevácky zbor Tirnavia pod vedením zbormajstra Michala Stahla. V centre príbehu je fiktívne maďarské mestečko, kde chaos – meškajúce vlaky, zastavené hodiny na kostolnej veži, hromadiace sa odpadky – odráža rozklad spoločenského poriadku. Vtedy do mestečka nečakane príde cirkus s principálom a s vypchatou veľrybou. Krasznahorkai, ktorého priezvisko skutočne odkazuje na hrad na južnom Slovensku, patrí medzi najvýznamnejších maďarských autorov. Spisovateľka a teoretička fotografie Susan Sontag ho nazvala majstrom apokalypsy, porovnateľným s Gogoľom a Melvillom. K jeho svetovému uznaniu prispela aj šestica filmov podľa jeho románov, ktoré nakrútil maďarský režisér Béla Tarr. Melanchólia vzdoru bude uvedená 7. júna vo Veľkej sále Divadla Andreja Bagara.
Zástupcom pohybového divadla na Divadelnej Nitre bude tento rok Debris Company s dielom Crescendo, ktorého autormi sú Jozef Vlk, Stanislava Vlk Vlčeková a Andrea Pojezdálová. Predstavenie vzniká pre festival v rámci sekcie Práve vytvorené a performerky ho zasadia do prostredia bývalých kasární na Martinskom vrchu v Nitre pod Zoborom. Crescendo je pojem z hudobnej teórie, ktorý dáva inštrumentálnemu hráčovi pokyn na postupné zvyšovanie hlasitosti. Debris Company patrí medzi kľúčové súbory pohybového divadla na Slovensku a naposledy sa zúčastnila na Divadelnej Nitre v roku 2018 s pôsobivou inscenáciou WOW!
Prvým z troch zástupcov českého divadla na festivale bude inscenácia Wandervogel autora a režiséra Jana Mocka. Názov hry znamená „túlavý vták“ a odkazuje na skupinu sudetonemeckej mládeže v medzivojnovom období, ktorú sformoval politik Heinz Rutha a ktorá mala za svoj ideál fyzický a duševný rozvoj s dôrazom na mužské priateľstvo. Jedným z prameňov textu je monografia britského historika Marka Cornwalla Čertova stena. Vykresľuje v nej Ruthovu potlačenú sexualitu a následné obvinenie z homosexuálnych stykov, zatknutie, obvinenie zo zneužívania maloletých, vylúčenie z politického života a nakoniec samovraždu. Inscenácia pre päť mužských postáv mala premiéru v tejto sezóne v pražskom divadle s multižánrovým repertoárom Alfred ve dvoře. Spolupracoval na nej slovenský tanečník a choreograf Jaro Viňarský a jedným z účinkujúcich je slovenský tanečník Tomáš Janypka. Tvorca Jan Mocek sa v Nitre predstavil už pred troma rokmi s projektom Virtual Ritual, v ktorom spoločne s urbanistom Osamuom Okamurom, youtuberom Atletom a fotografkou a gamerkou Adélou Vosičkovou skúmal paralelný svet online videohier. Na Divadelnej Nitre bude Wandervogel uvedený na javisku Divadla Andreja Bagara v nedeľu 8. júna.
Inscenácia Spojenie je sólová performancia bieloruskej herečky, režisérky a divadelnej pedagogičky Maryny Jakubovič, založená na skutočných príbehoch a listoch bieloruských politických väzenkýň, najmä občianskej aktivistky a hudobníčky Maryje Kalesnikavovej, ktorá viedla kampaň Viktara Babaryku, opozičného kandidáta v prezidentských voľbách v Bielorusku v roku 2020. Maryja Kalesnikavová je významnou osobnosťou bieloruskej opozície, známou aj vďaka ikonickej fotografii zobrazujúcej odhodlanie bieloruskej opozície – Veronika Cepkalová ukazuje prstami víťazné „V“, Sviatlana Cichanovská zviera odhodlane ruku v päsť a Maryja Kalesnikavová vytvára rukami symbol srdca. Surový, autentický, no zároveň precízne vystavaný herecký prejav Maryny Jakubovič prechádza od jemného smútku cez tichý vzdor až po výbuchy hnevu či zúfalstva. Performancia Spojenie vznikla v spolupráci s Univerzitou Mozarteum Salzburg a so Schauspielhaus Wien, kde mala premiéru vlani v novembri.
Brnianske divadlo Husa na provázku pricestuje do Nitry s inscenáciou Vydymenie autora a režiséra Jiřího Havelku. Dielo reaguje na udalosti, ktoré vyvolalo hosťovanie slovinského divadla Mladinsko Gledališče s predstavením Naše násilie, vaše násilie chorvátskeho režiséra Olivera Frljića na festivale Divadelný svet Brno pred siedmimi rokmi. Provokatívna hra bola uvedená práve v divadle Husa na provázku a jej priebeh narušili skupiny pravicových a katolíckych aktivistov protestujúce proti hanlivému zobrazeniu pápeža Jána Pavla II. a kresťanských symbolov. Diváci videli predstavenie do konca len vďaka zásahu polície. Havelka, ktorého tvorba je dobre známa aj na Slovensku, sa vracia k týmto udalostiam a k následnej nečakane širokej nezmieriteľnej diskusii o slobode v umení, a to dokumentárnym prístupom a vďaka vynikajúcemu hereckému ansámblu. Inscenácia získala ocenenie Činohra roka 2023 v českých Cenách Divadelných novín.
Zástupcom z Nemecka bude na festivale inscenácia Memoria, unikátne dokumentárne dielo, posledné od tvorivého tandemu dramatičky Nany Grinštejn a režisérky Anastasije Patlaj vytvorené v Rusku. Premiéra sa uskutočnila v roku 2022 dva týždne pred vypuknutím vojny na Ukrajine. Po nútenom odchode do zahraničia naštudovala režisérka Anastasija Patlaj ako rezidentka programu Artist at Risk novú, nemecko-ruskú verziu v bavorskom Augsburgu. Originálne dokumentárne divadlo so silnou scénickou imagináciou, s výrazovou rôznorodosťou a s mimoriadnou umeleckou rečou odkrýva súvislosti medzi minulosťou a prítomnosťou. Dej hry sleduje osudy nemeckej herečky Caroly Neher (1900 – 1942). Emancipovaná žena a intelektuálka, hviezda berlínskej divadelnej scény 20. rokov, ušla po nástupe Hitlera do Československa a v roku 1934 do Sovietskeho zväzu. Skončila v gulagu a jej syn Georg v sovietskom detskom domove.
Trojicu hosťujúcich českých scén uzatvára Činohra Národného divadla Brno ako špeciálny hosť Divadla Andreja Bagara v rámci programovej sekcie festivalu Otvorená scéna Nitra. Uvedie inscenáciu hry Vlastenci britského scenáristu a dramatika Petra Morgana o vzostupe Vladimira Putina k moci. Tvorbu Petra Morgana poznajú diváci po celom svete nielen vďaka hre Audiencia u kráľovnej, ale aj seriálu Koruna o živote kráľovnej Alžbety II. uvádzanému na platforme Netflix. Vlastencov pripravil pre brnianske divadlo Jakub Šmíd, herec a v posledných rokoch i režisér, ktorý spolupracoval napríklad s pražským divadlom D21, Divadlom v Kladne alebo naposledy s Jihočeským divadlom v Českých Budějoviciach, kde mala na začiatku apríla premiéru opera Giacoma Pucciniho Madama Butterfly v jeho réžii.
Narastajúce obavy o duševné zdravie najmladšej generácie viedli divadlá po celej Európe k adaptácii románu dánskej autorky Janne Teller Nič z roku 2000. V marci 2025 sa k nim pridalo aj Divadlo Andreja Bagara, ktoré uviedlo rovnomennú inscenáciu v réžii poslucháčky VŠMU Marianny Stančokovej. Vo filozofickom románe sa ôsmaci na základnej škole snažia presvedčiť svojho spolužiaka, že život má zmysel. Cesta k objaveniu tohto zmyslu sa však zvrtne a hrdinovia prichádzajú o morálku, rešpekt aj priateľstvo. Po tom, čo sa z románu stal bestseller preložený do tridsiatky jazykov, vznikla dokonca na objednávku Kráľovskej opery v Londýne jeho operná verzia od britského skladateľa Davida Brucea. Po festivalovom predstavení v Nitre 11. júna sa uskutoční diskusia s PhDr. Jakubom Piknom, PhD., sociálnym pedagógom na Gymnáziu Párovská a členom Mestského akčného tímu pre mládež Nitra. Uvedenie inscenácie Nič na Divadelnej Nitre je súčasťou sekcie Otvorená scéna Nitra, ako aj programu pre účastníkov celoročného projektu Divadelná Nitra pre školy.
Staré divadlo Karola Spišáka v Nitre sa predstaví v hlavnom programe festivalu v sekcii Otvorená scéna Nitra svojou najnovšou premiérou Nekonečný príbeh. Dielo Michaela Endeho, ktoré strháva svojou nespútanou fantáziou a silným mravným posolstvom už niekoľko generácií čitateľov a divákov, pripravila pre detské publikum režisérka Iveta Ditte Jurčová s dramaturgičkou Slavkou Civáňovou. Inscenácia má dve verzie, kratšiu pre deti od 9 rokov a dlhšiu pre deti od 12 rokov. Predstavenie v dlhšej verzii uvedie Staré divadlo Karola Spišáka v Nitre v utorok 10. júna o 9.30.
Záverečným predstavením 34. ročníka Divadelnej Nitry bude koprodukčný projekt dvoch nezávislých divadiel z nitrianskeho regiónu – Bez javiska, o. z., Levice a Divadla Pôtoň z Bátoviec, nazvaný Nádherná záhrada po nej zostala. Tvorcovia sa inšpirovali životom šľachtičnej českého pôvodu z rodu Nádherných z Borutína, mecenášky a organizátorky kultúrneho života Sidónie Nádhernej (1885 – 1950). Po druhej svetovej vojne a po smrti všetkých najbližších rodinných príslušníkov sa sama zúfalo pokúšala zachrániť rodinný majetok – zámok a záhradu vo Vrchotových Janoviciach, vedomá si ich historickej, pamiatkovej a spoločenskej hodnoty. Príbeh barónky je parafrázou súčasného vzťahu spoločnosti ku kultúrnym a historickým hodnotám. Scénické dielo vzniká v spolupráci s Medzinárodným festivalom Divadelná Nitra v sekcii Práve vytvorené. Aj miesto konania predstavenia odkazuje na zlyhávanie systémovej podpory obnovy historických a industriálnych pamiatok.
Počas festivalu bude prebiehať bohatý sprievodný, vzdelávací a pracovný program, predovšetkým v podobe diskusií po predstaveniach, debát na hlavnú tému festivalu, predstavení pre rodiny, podujatí pod hlavičkou integračného projektu Darujem ti tulipán a projektu Aj toto je umenie, workshopov a seminárov pre účastníkov medzinárodného rezidenčného programu V4 Theatre Critics Residency a vzdelávacieho projektu Ako na divadlo.
Obyvateľov a návštevníkov Nitry oslovia akcie partnerov a spoluorganizátorov prebiehajúce v uličkách centra mesta, určené pre dospelých i deti. Vrcholom sprievodného programu bude v sobotu 7. júna koncert Buď láska k 3. výročiu vypuknutia vojny na Ukrajine, ktorým chcú Katka Koščová, Mila Medvedovska a Daniel Špiner vyjadriť svoj postoj a symbolickú podporu všetkým Ukrajinkám a Ukrajincom.
Pozrite si hlavný program festivalu.