Vzniká unikátny vizuálny a technický dialóg medzi remeselnou tradíciou a digitálnou inováciou zároveň dialóg kontrastov - staré a nové, masívne a subtílne, rovinné a priestorové, ručné a digitálne.
Filigrán je známa ornamentálna technika využívaná v šperku. V minulosti bola značne rozšírená, no v súčasnosti sa využíva pomerne výnimočne a v rámci techniky sa s ňou experimentuje veľmi zriedkavo. Aj preto majú filigránske šperky vo všeobecnosti podobný vizuálny charakter a svojou jemnou štruktúrou vyvolávajú dojem, akoby boli utkané zo striebornej alebo zlatej čipky.
Filigrán je jemná zlatnícka technika, ktorej princíp spočíva v skrúcaní tenkých zlatých alebo strieborných drôtov pinzetou špecifickými pohybmi. Drôty skrútené do drobných špirál sa následne vkladajú do vopredpripraveného rámu a celý šperk sa nakoniec zaspájkuje pomocou plameňa. Tento proces vyžaduje mimoriadnu opatrnosť, jemnosť a precíznosť. Filigrán je považovaný za jeden z najjemnejších druhov šperkárskeho spracovania kovov a náročnosť prevedenia tejto techniky je pravdepodobne jedným z dôvodov, prečo sa je dnes užívaná zriedka.
No práve séria šperkov Juxtapozícia autorky Silvie Gálovej je dôkazom, že i s filigránom ako remeselnou technikou patriacou do minulosti sa dá v kontexte súčasného dizajnu pracovať invenčne. Svoj prvý kontakt s touto starodávnou zlatníckou technikou získala Silvia Gálová počas rezidencie v Portugalsku v roku 2021. Tenký drôt skeletu, ktorým sa zvyčajne rámcuje fligránový šperk, nahradila kovovou zvlnenou plochou a vytvorila medený objekt väčších rozmerov - tepanú misu, ktorej nedokonalosti a trhliny-jazvy vypĺňala jemným skrúteným strieborným drôtom.
Filigrán a jeho potenciál ju zaujal od prvého momentu. Zaujala ju precíznosť, trpezlivosť a doslova chirurgická presnosť potrebná pri práci s tenkými striebornými drôtmi, ktorú toto remeslo vyžaduje. Rozhodla sa testovať jeho limity. Absolvovala ročnú stáž u filigránskeho majstra Gaetana Salibu na Malte, kde sa priučila remeslu striebornej čipky a klasický prístup k nemu. Spoločný projekt s filigránskym umelcom Kevinom Attardom bol na Malte v roku 2022 ocenený Cenou za Maltské remeslo v kategórii “inšpirujúce umelecké remeslá a inovácie prostredníctvom spolupráce”. V roku 2022 založila spolu s lokálnou maltskou aktivistkou a dizajnérkou Boryanou Chanevou kolaboratívnu platformu The Filigree Connection, zameranú na propagáciu súčasného filigránového šperku. Spolupráca vyústila do prvej kolekcie ”Twisted & Stitched”, vystavenú v rámci podujatia Šperkstret 2022 a na Milano Jewelery Week.
Silvia Gálová v rámci svojej umeleckej tvorby často narába s kontrastom a gradientom. Aj názov najnovšieho projektu Juxtapozícia vyjadruje vzťahy, ktoré sa snaží pozorovať a objavovať v rámci kompozície a dizajnu jednotlivých šperkov. Predmetom jej skúmania sú protiklady: staré – nové, masívne – subtílne, rovinné – priestorové. Zároveň sa pomocou digitálneho navrhovania pokúša o oživenie umierajúceho remesla. Jej ambíciou je vytvárať inovatívne a parametrické geometrie filigránových šperkov substitúciou nosnej konštrukcie šperku 3d tlačenými priestorovými štruktúrami navrhnutými v digitálnom prostredí. Takto modifikovaný skelet šperku v zásade nahrádza strieborný drôt spravidla tvoriaci základ konštrukcie, a dáva tak priestor pre uplatnenie sa masívnejším priestorovým štruktúram.
3D štruktúry tlačené do polymérovej živice sú následne odlievané do striebra technikou strateného vosku. A tu prichádza vklad ručnej práce, kde autorka jemným filigránom vypĺňa dutiny navrhnuté v digitálnom prostredí presne na tento účel. Výsledná kolekcia nositeľných šperkov - prsteňov, náušníc a príveskov umožňuje divákovi a nositeľovi pozorovať materiálové vzťahy medzi príliš hrubým a príliš tenkým, príliš masívnym a príliš subtílnym v kontexte spracovania drahých kovov. Vnímať napätia medzi jednotlivými hmotami, obdivovať detaily výplní zhlukov materiálu v podobe drobnokresby strieborného drôtu v kontraste k masívnym tvarom odliatkov. Kolekcia šperkov Juxtapozícia tak zásadne transformuje konvenčný pohľad na techniku filigránu a jej možností uplatnenia v súčasnom šperku.
Kurátorský text: Maja H. Nepšinská