Prchavosť a efemérnosť patria ku kľúčovým Ormošovým témam rovnako ako absencia konštánt, nestálosť, neistota a témy zániku života. Rozklad spomienok, emócií, názorov a životných právd a témy zániku, smrti alebo náboženstva prechádzajú naprieč celou jeho tvorbou. V súčasnosti vyústili do reakcie na aktuálnu nepokojnú situáciu vo svete.
Spracovaniu aktuálneho cyklu „Utečenci“ predchádzal rešerš témy v dejinách slovenského výtvarného umenia (Majerník, Hložník a iní). keďže sa táto téma vrátila, len v obmenenej podobe a odlišnom konflikte rôznych krajín.
Na doposiaľ neuzavretom cykle kresieb začal Ormoš pracovať ovplyvnený rastúcou spoločensko-politickou a najmä morálnou dilemou, resp. krízou. Hľadal spôsob, ako nepateticky, bez poučovania, kázania, neaktivisticky, ale výtvarne zasiahnuť do aktuálnej témy a diskusie.
Vykryštalizoval sa jednoduchý postup a výtvarné gesto, pri ktorom sa autor z množstva spravodajských fotografií, často zobrazujúcich davové scény, zameriava a svoju pozornosť približuje k jednotlivcovi.
Týmto jednoduchým ale intenzívnym a účinným gestom poukazuje na nerovnorodosť masy. Dav už nie je anonymný, jednotný a neuchopiteľný, tvoria ho konkrétni ľudia.
Kurátorka: Zuzana Danková