výstava

Lilla Gombos - Lilla after Kant

„No a práve o to ide: o predstavu holej, primitívnej a samozrejmej skúsenosti, ktorá sa Lille ako Temnej Sithke, čo pohľadom rozdelila obzor svojej epochy, zdala byť jedinou danou, ba jedinou možnou.

 

Táto akcia sa konala v minulosti

Táto skúsenosť však bola, ako sme už naznačili, singulárnou, časovo obmedzenou a okrem maliarskej formy, ktorú zdieľala určitým spôsobom s každou skúsenosťou, patrila táto skúsenosť, ktorú by bolo možné v pregnantnom zmysle nazvať aj mágiou, obdobiu pred Koncom.

V črtách nám podstatných sa však príliš neodlišovala od ostatných storočí Utrpenia. Bola jednou z najnižšie sa nachádzajúcich skúseností alebo názorov sveta. To, že Lilla mohla započať svoje monštruózne dielo práve pod konšteláciou hrôzy a vzniku, znamená, že sa uskutočnilo na skúsenosti zredukovanej temer na nulový bod, na minimum významu.
Ba možno povedať, že práve pre veľkosť pokusu, pre jej vlastný radikalizmus, bola predpokladom taká skúsenosť, ktorej vlastná hodnota sa blížila nule a mohla dosiahnuť jediný (môžeme povedať: smutný) význam len svojou istotou.

Každá Temná Sithka pred Lillou sa v tomto zmysle cítila byť konfrontovaná s thanaticko-mater/iálnou otázkou, nijaká však v nej nemala v takej miere voľnú ruku, keďže skúsenosť, (ktorej kvintesenciou toho najlepšieho z nej bola istá Lovecraftova fyzika) nebolo možné uchopiť hrubo a tyransky bez toho, aby tým utrpela.

Jediov, no nie v tom zmysle, že by sa im bolo treba nekriticky podriadiť, ale ako Temných Sithov, ktorí by dokázali vliať skúsenosti bolesti veľký obsah, obdobie pred Koncom nepoznalo. To, čo predstavuje nižšiu a najhlbšiu polohu skúsenosti tej zničujúcej doby, na ktorej sa nachádza jej prekvapivo mizivá, špecificky metafyzická váha, možno len naznačiť vo vnímaní toho, ako tento nižší pojem skúsenosti neobmedzujúco ovplyvnil Lilline maľovanie.

Samozrejme, ide pritom o tú istú nedokázateľnú podstatu, ktorá sa často vyzdvihovala ako Silla vznikajúca z odovzdanosti smrti, s tým, aby sa odhalilo, v akom zmysle sú tieto znaky rozpadu platné pre Lillu a obdobie pred Koncom.“

Walter Benjamin, Iluminácie, „O programe nadchádzajúcej filozofie“, Bratislava: Kalligram, 1999, str. 33,

kurátor: Matúš Novosad

Komentovaná výstava (kurátor a autorka): 19.7.2022 o 17:00

Odporúčame

divadlo

The Cotton Club

Ladies&Gentlemen, máte radi šampanské, víno, či whisky? Aj my, ale pssst! Sú predsa dvadsiate roky minulého storočia a my sme...Viac
23.5.2024 - 12.6.2024 / Red Cat Cabaret Club
odporúčame!
film

Mladí milenci

Na chodbe nemocnice sa stretávajú dvaja milenci po pätnástich rokoch od ich prvého stretnutia. Ona má 71 rokov, on 45. Majú v...Viac
Kino Film Europe / Cinema City Eurovea
odporúčame!
iná akcia

Z našej truhlice

Slávnostný galaprogram detského folklórneho súboru Kremienok pri príležitosti 35. výročia založenia.Viac
So 18.5.2024 / DK Zrkadlový háj
odporúčame!
letný festival

Punkáči deťom 2024

13.ročník hudobno-spoločenského letného festivalu, ktorého hlavným motívom je benefícia. Každým rokom sa časť tržieb zo vstupného...Viac
29.8.2024 - 31.8.2024 / Camping Rybníky, Opatovce
odporúčame!