Hlavnou témou výstavy je neustála transformácia a neistý charakter reality, v ktorej žijeme a ktorá podrýva antropocentrický pohľad na svet a stupeň našej kontroly nad situáciami, objektmi a akciami.
Pretrvávajúci záujem autorky o práškové materiály, ich formovateľnosť, krehkosť a zraniteľnosť sú tentoraz prevedené do krajiny objektov. V site-specific inštalácii, kde koexistujú oblasti hmoty a mäkké formy, prírodné štruktúry sa rozplývajú s telesnými stopami v pohybe, poznačenom trhlinami, prasklinami a objemami v napätí. Vytvára sa stabilná – nestabilná situácia, prinášajúca možnosť uvažovať čo sú udalosti, ktoré považujeme za nemenné – pevné veci, alebo ako zostať s niečím nestabilným.
Materiálovú krajinu sprevádza audiohra o stretnutí s hmotou a energiou, na ktoré je nahliadané ako na vratné sily so svojimi tendenciami, vôľou a vnútorným životom. Krátke video zo Sandbergu, paleontologického náleziska neďaleko Bratislavy, ostáva v pozadí ako odkaz k hlbokému času a prírodným pochodom, dejúcim sa nezávisle od nás. Textové a vizuálne poznámky, umiestnené v študovni tranzitu, ako aj publikácia k výstave ponúkajú pohľad do mentálnej krajiny umelkyne a na jej prepojenia s vedou, konkrétne s kozmológiou, ktorá chápe fyzický vesmír ako jednotný celok.
Pohybujúc sa medzi abstraktným priestorom a špecifickou lokáciou, teóriou a praxou, konceptom a skúsenosťou, nový výstavný projekt Dany Tomečkovej tvorí miesto pre citlivosť, pozornosť, zvedavosť a pomalosť a pozýva nás uvedomiť si naše prepojenie s inými formami hmoty, ako aj vlastnú zraniteľnosť a dočasnosť.
Dana Tomečková vyštudovala Ateliér S+M+L_XL – Kov a šperk na VŠVU v Bratislave. Počas štúdia absolvovala študijný pobyt na Oslo National Academy of the Arts.
Venuje sa objektu a inštalácii a tiež šperku. Vo svojej práci sa opakovane vracia k téme dočasnosti – cez krehkosť a premenlivosť vecí. Fascinuje ju nestabilný charakter reality, jej neuchopiteľnosť. Odpovedá na ňu pomalosťou a vytrvalosťou.
Kurátorka: Judit Angel






