Nadväzujúc na Malé dejiny fotografie Waltera Benjamina, kľúčový text v rámci dejín tohto média, otkazuje k portrétnej fotografii 19. storočia, nezaťaženej zaužívanou pózou pri fotografovaní ako aj deštruktívnymi ekonomickými a sociálnymi zmenami, ktoré priniesla kapitalistická industrializácia.
V protiklade k vtedajším modelom, nezaujato uzavretým do seba, súčasníci zoči-voči minútam bez pohnutia plne reprezentujú odlišného ducha doby. Výrazy znepokojenia rôznej intenzity narastajú ruka v ruke s plynutím času, príhodne k pohnutej súčasnosti, ktorej dochádzajú efektívne politické riešenia.
Carmen Dobre-Hametner (1978) je rumunská umelkyňa, akademická prednášajúca a výskumníčka pôsobiaca v Mníchove, ktorá pracuje s médiom fotografie. Umelecká prax Carmen Dobre-Hametmer sa zaoberá povahou fotografie ako média, premenlivou pod tlakom vyvíjajúcich sa sociálnych podmienok a objavenia sa iných sprostredkovateľov automatického zobrazovania, ako kina či videa. V dôsledku toho nelimituje svoje projekty jedným typom fotografickej techniky, formátu či pohľadu.
Po tematickej stránke sa jej tvorba zameriava na fenomény generované súčasným stavom globálneho kapitalizmu, ako sú konzumná kultúra, turizmus, vizuálna predimenzovanosť, či klimatická kríza.
Veronika Marek Markovičová je umelkyňa, kurátorka a spoluzakladateľka online archívu slovenskej fotografie Dokument Magazín. V rámci svojej pravidelnej rubriky Trojexpozícia, uverejňovanej v Dokument Magazíne a vo Fotonovinách rada skúma, ako ľudia z rôznych aj nefotografických oborov vnímajú fotografiu. Vo svojej tvorbe sa venuje materiálnym a naratívnym možnostiam analógovej fotografie, práci s autorským originálom. Nechronologicky konštruuje a dekonštruuje svoj príbeh.
Na vernisáži 16. februára 18:00 uvedie projekt Veronika Marek Markovičová, následne bude diskutovať s Carmen Dobre-Hametner
Otvorené: utorok – piatok: 14:30 – 18:30