vážna hudba

Wagner / Beethoven / Sibelius

Slovenská filharmónia pod taktovkou Elvinda Gullberga Jensena v spolupráci s klaviristom Javierom Perianesom. Odznie predohra k Tannhäuserovi, Beethovenov koncert č. 3 c mol a Sibeliova Symfónia č. 5 Es-dur.
Táto akcia sa konala v minulosti

Dvaja zahraniční hosťujúci umelci, ktorí účinkujú na svetových koncertných pódiách vystúpia po boku orchestra Slovenská filharmónia vo štvrtok a piatok 24. a 25. januára 2019.  Španielsky klavirista Javier Perianes , rodák z Andalúzie a  dynamický nórsky dirigent  Eivind Gullberg Jensen, ktorý nezabudnuteľne zažiaril s našim orchestrom na Záverečnom koncerte Bratislavských hudobných slávností, v októbri 2018.

V interpretácii španielskeho klavírneho virtuóza Javiera Perianesa zaznie Koncert pre klavír a orchester č. 3 c mol , op. 37 Ludwiga van Beethovena. Beethoven bol vynikajúcim klaviristom a tomuto nástroju  venoval množstvo skladieb. Skomponoval 5 klavírnych koncertov. Koncert č. 3 c mol op. 37, vznikol  roku 1800. V premiére ho skladateľ uviedol 5. apríla 1803. Nasledovať bude Symfónia č. 5 Es dur, op. 82 fínskeho skladateľa Jeana Sibelia, dielo radosti a triumfu. Na úvod koncertu je na programe predohra k opere Tannhäuser Richarda Wagnera.

Po piatkovom koncerte, 25. januára, vás pozývame na stretnutie s dirigentom a sólistom koncertu, ktoré sa uskutoční 10 minút po koncerte vo foyeri Slovenskej filharmónie.

Interpreti
Slovenská filharmónia
Eivind Gullberg Jensen dirigent
Javier Perianes klavír

Program
Richard Wagner - Tannhäuser, predohra k opere
Ludwig van Beethoven - Koncert pre klavír a orchester č. 3 c mol, op. 37
Jean Sibelius - Symfónia č. 5 Es dur, op. 82

Cyklus: A Symfonicko-vokálny cyklus / 25.1.2019 B Symfonicko-vokálny cyklus

-------

Vstup: 13€ / 10€

-----------------------

Javier Perianes
Medzinárodná kariéra španielskeho klaviristu ho priviedla k účinkovaniu v najprestížnejších koncertných sieňach s najlepšími svetovými orchestrami. Spolupracoval s dirigentmi ako Daniel Barenboim, Charles Dutoit, Lorin Maazel, Zubin Mehta, Gustavo Dudamel, Sakari Oramo, Yuri Temirkanov, Rafael Frübeck de Burgos, Long Yu, Simone Young, Vladimir Jurowski, Josep Pons, David Afkham a Daniel Harding. Predstavil sa na festivaloch BBC Proms, Mainly Mozart, Lucerne, La Roque d’Anthéron, Grafenegg, San Sebastian, Granada a Ravinia. The Telegraph ho označil ako „klaviristu dokonalého a rafinovaného vkusu, obdareného neobyčajnou variabilitou dotyku s klávesami“. Získal Národnú hudobnú cenu

Španielskeho Ministerstva kultúry (2012) a bol menovaný Umelcom roka 2019 International Classical Music Awards (ICMA).

V sezóne 2018/2019 opätovne spolupracuje s Londýnskou filharmóniou, s ktorou po návrate z turné po Španielsku s dirigentom Juanjom Menom uvedie Beethovenovský cyklus v rámci dvoch na seba nadväzujúcich večerov v Royal Festival Hall. Beethovena bude interpretovať aj na turné po Austrálii a Novom Zélande. Mozartov Klavírny koncert č. 27 s Orpheus Chamber Orchestra bude hrať na turné po Spojených štátoch, ktoré vyvrcholí návratom do Carnegie Hall v New Yorku.

Okrem Mozarta a Beethovena uvedie Perianes v tejto sezóne diela M. Ravela, C. Saint-Saënsa, E. Griega, M. de Fallu a B. Bartóka s orchestrami a dirigentmi ako Gewandhausorchester Leipzig a Marin Alsop, Toronto Symphony a Han-na Chang, Orchestre de Paris a Bergenská filharmónia a Klaus Mäkelä, St. Louis Symphony a Gustavo Gimeno, San Francisco Symphony a Pablo Heras-Casado, Milwaukee Symphony a Matthias Pintscher, Konzerthausorchester Berlin a Antonio Méndez, Symfonický orchester Gävle a Jaime Martín vo Švédsku, v Concertgebouw v Amsterdame, Filharmónia Tampere a Santtu-Matias Rouvali, BBC Scottish Symphony Orhestra a Thomas Dausgaard, Česká filharmónia a Louis Langrée na Pražskej jari.

Perianes podnikne ako sólista aj rozsiahle turné po Európe, v rámci ktorého sa predstaví v mestách ako Londýn, Paríž, Frankfurt, Oslo, Lisabon, Istanbul, Essen, Barcelona a Madrid s programom zahŕňajúcim diela Chopina a Debussyho (skladateľov, ktorých diela Perianes nahrá ako svoj ďalší sólový album) a Fallu.

Je taktiež prirodzeným a horlivým komorným hráčom a účinkuje s rozmanitými partnermi. V minulej sezóne opäť vystupoval s Tabeou Zimmermann vNárodnom auditóriu v Madride a v Beethovenovom dome v Bonne, ako aj s Kvartetom Quiroga na turné po Taliansku, Belgicku a Holandsku. Na nahrávke Debussyho Sonáty pre violončelo a klavír (Harmonia mundi) po prvý krát spolupracoval s Jean-Guihenom Queyrasom.

Medzi vrcholy predchádzajúcej sezóny patrili koncerty s Viedenskými filharmonikmi, Kráľovským orchestrom Concertgebouw, Cleveland Orchestra, Chicago Symphony, Boston Symphony, San Francisco Symphony, Filharmóniou Oslo, Londýnskou filharmóniou, Newyorskou filharmóniou, Los Angeles Philharmonic, Orchestre de Paris, Philharmonia Orchestra v Londýne, Symfonickým orchestrom Berlínskeho rozhlasu, Dánskym národným symfonickým orchestrom, National Symphony Orchestra Washington, Symfonickými orchestrami Švédskeho, Fínskeho a Nórskeho rozhlasu, Yomiuri Nippon Symphony Orchestra a Symfonickým orchestrom Montreal.

Perianes nahráva exkluzívne pre spoločnosť Harmonia mundi. Jeho pestrá diskografia siaha od Beethovena, Mendelssohna, Schuberta, Griega, Chopina, Debussyho, Ravela a Bartóka až po Blasca de Nebru, Mompou, Fallu, Granadosa a Turinu. Jeho nahrávka Griegovho Klavírneho koncertu a mol a výberu z Lyrických kusov bola označená ako „nový štandard“ časopisom Classica, ktorý nahrávke udelil cenu CHOC. CD tiež získalo cenu Gramophon – Editor’s Choice a cenu Maestro časopisu Pianiste. „Elegancia jeho prednesu“ a „brilantná interpretácia“ (New York Times) Mendelssohnových Piesní bez slov bola taktiež ocenená cenou CHOC časopisu Classica a časopis Gramophone túto nahrávku zaradil medzi 10 najlepších nahrávok Mendelssohna. Cenu CHOC (Classica), Editor’s Choice (Gramophone) a nomináciu Latin Grammy získala aj jeho nahrávka Fallových Nocí v španielskych záhradách a autorových vybraných sólových skladieb. Jeho najnovšími albumami sú nahrávky Klavírnych sonát D 960 a D 664 Franza Schuberta (ktorú časopis Gramophone označil ako skutočne lyricky disponovanú) a Tretieho klavírneho koncertu Bélu Bartóka s Mníchovskými filharmonikmi a Pablom Heras-Casadom.

Eivind Gullberg Jensen
Nórsky dirigent je doma ako na koncertných pódiách, tak v operných domoch. Sezónu 2018/2019 začal s Hamburskými symfonikmi, kde pravidelne diriguje počas roka, vrátane Beethovenovej 9. symfónie na Novoročnom koncerte. Po minulej sezóne dostal opätovné pozvania dirigovať Nórsku arktickú filharmóniu a Ulster Orchestra, kde uvedie dielo This Midnight Hour skladateľky Anny Clyne. Jensen debutuje aj v zámorí so symfonickými orchestrami vo Vancouveri a Oregone a s North Carolina Symphony.

V minulosti dirigoval orchestre ako Berlínski filharmonici, Mníchovskí filharmonici, Filharmónia Oslo, Royal Stockholm Philharmonic Orchestra, Filharmónia Holandského rozhlasu v Concertgebouw Amsterdam, Kristiansand Symfoniorkester, Orchestre de Paris, Symfonický orchester WDR Kolín nad Rýnom, Noord Nederlands Orkest, Tonhalle Orchester Zürich. V predchádzajúcich sezónach spolupracoval so sólistami ako Leif Ove Andsnes, Truls Mørk, Alice Sara Ott, Hélène Grimaud, Gautier Capuçon, Sol Gabetta, Alban Gerhardt, Hilary Hahn, Gabriela Montero, Emmanuel Pahud, Yefim Bronfman, Alexander Toradze, Vadim Repin, Viktoria Mullova, Renaud Capuçon, Frank Peter Zimmermann, Mari Eriksmoen, Charlotte Hellekant, Albert Dohmen a ď.

V opernom svete sa túto sezónu vracia do Viedenskej štátnej opery, kde uvedie Dvořákovu Rusalku a do Opéra de Lille, kde diriguje Mozartovu Čarovnú flautu. Dirigovať bude aj Bergenskú filharmóniu v rámci ich turné po Nórsku, ktoré sa začína na Medzinárodnom festivale v Bergene v máji 2019, kde uvedú svetovú premiéru diela Solveigino čakanie, ktoré kombinuje hudbu z Griegovej suity Peer Gynt a text od nórskeho spisovateľa Karla Ove Knausgårda.

Medzi operné vrcholy predchádzajúcich sezón patrí uvedenie Stravinského opery Život zhýralca v novej produkcii Simona McBurneyho, Tosca vo Viedenskej štátnej opere, Blúdiaci Holanďan v Opéra de Lille, Rusalka v Teatro dell’Opera di Roma, Janáčkova Jenůfa v Anglickej národnej opere, uvedenie dvoch jednoaktoviek Plášť a Džamila (v réžii Davida Pountneyho a Christophera Aldena) v Lyone, Korzár a Rusalka v Opernom dome v Zürichu, Fidelio s Mahlerovým komorným orchestrom, Bavorskou štátnou operou a vo Festspielhaus Baden-Baden, ako aj Rusalka, Eugen Onegin a Bohéma (v produkcii Stefana Herheima) v Nórskej národnej opere. Jensen študoval dirigovanie v Štokholme u legendárneho fínskeho dirigenta Jormu Panulu a vo Viedni u Leopolda Hagera. Predtým študoval husle a hudobnú teóriu v Trondheime v Nórsku.