vážna hudba

Stará hudba: Il Cuore Barocco

V utorok 30. januára sa v Slovenskej filharmónii uskutoční úvodný koncert cyklu Stará hudba. V Malej sále SF sa predstaví súbor pre starú hudbu Il Cuore Barocco s umeleckým vedúcim Petrom Zelenkom a sopranistkou Michaelou Kuštekovou.
odporúčame!
Táto akcia sa konala v minulosti

Il Cuore Barocco
Peter Zelenka umelecký vedúci
Michaela Kušteková soprán

Program
Georg Philipp Telemann

Ouverture-Suite e mol, TWV 55:e10

Georg Friedrich Händel
Agrippina condotta a morire, HWV 110
Concerto Grosso G dur op.3 č.3 HWV 314

Súbor Il Cuore Barocco (Barokové srdce) je zoskupenie mladých hudobníkov, ktorí sa venujú historicky poučenej interpretácii hudby obdobia baroka a klasicizmu. Hrajú na repliky dobových nástrojov, používajú dobové ladenia a poznatky čerpajú najmä z dobových rukopisov a traktátov.

Program utorkového v Slovenskej filharmónii je zostavený z diel dvoch barokových majstrov - Georga Philippa Telemanna a Georga Friedricha Händla. Medzi oboma skladateľmi bolo pevné priateľské puto, čo dokazuje ich vzájomná korešpondencia. Na úvod koncertu zaznie  Ouvertúra TWV55:e10 Georga Philippa Telemanna.

Z Händlovej tvorby súbor predstaví kantátu Agrippina condotta a morire, HWV 110, ktorá je hudobným zobrazením príbehu matky rímskeho cisára Nera, ktorú na smrť odsúdi vlastný syn. Hudba zachytáva Agrippininu cestu na popravisko. Skladateľ ju skomponoval v rokoch 1707-1708 a prvýkrát zaznela v paláci kardinála Ruspoliho v Ríme. Vystrieda ju skladateľove Concerto č. 3 G dur HWV 314,  plné virtuóznych pasáží pre flautu a  husle.

Sopranistka Michaela Kušteková je jedným z najvýraznejších zjavov mladej speváckej generácie.  Spev študovala na konzervatóriu v Bratislave v triede Dagmar Podkamenskej­Bezačinskej a v štúdiu u nej pokračovala aj na Vysokej škole múzických umení v Bratislave. Svoje interpretačné umenie zdokonaľovala aj na majstrovských kurzoch (Jean­Paul Fouchecourt, Adam Plachetka, Kateřina Kněžíková, Markéta Cukrová, Joel Frederiksen, Jean­Francois Lombard). Získala ocenenia na mnohých národných a medzinárodných súťažiach (I. Godina vo Vrábľoch − 2004, 2012, R. Petráka v Žiline − 2012 a A.Dvořáka v Karlových Varoch − 2013). Mladá umelkyňa patrila k finalistom Medzinárodnej speváckej súťaže Ferrucio Tagliavini v rakúskom Deutschlandsbergu(2011), či k semifinalistom jedných z najväčších speváckych súťaží Competizione dell' Opera v Linzi (2014) a Hans Gabor Belvedere v Moskve (2017). 

V roku 2013 vystúpila ako Despina (Mozart: Così fan tutte) v rámci medzinárodného operného štúdia na Malte. Jej prvý profesionálny debut prišiel v roku 2014 na doskách Štátnej opery v Banskej Bystrici, kde sa predstavila v postave Kuchtíka (Dvořák: Rusalka). Naštudovala tu radu rolí ako Leila (Bizet: Lovci perál), Pamina (Mozart: Čarovná flauta), Norina (Donizetti: Don Pasquale), Iolanta (Čajkovskij: Iolanta), Zemfira (Rachmaninov: Aleko), Nedda (Leoncavallo: Komedianti), Mařenka (Smetana: Prodaná nevěsta) a zúčastnila sa aj koncertného turné v Japonsku. Od roku 2019 patrí k stálym sólistom tejto scény.  Michaela bola pozvaná stvárniť rolu Kuchtíka (Dvořák: Rusalka) aj do pražskej Štátnej opery a účinkovala aj v pražskom Národnom divadle  v postave Xenie (Mussorgskij: Boris Godunov). Ako členka operného štúdia v Opéra national de Lyon sa predstavila ako Prvá lesná žienka (Dvořák: Rusalka) a neskôr tu dostala príležitosť vystúpiť ako hosť v svetovej premiére opery Benjamin, derniére nuit francúzskeho skladateľa Michela Tabachnika v postave Asje Lacis. Jej debutom v Národnom divadle moravsko-sliezskom v Ostrave bola postava Ifigénie (Gluck: Ifigénia v Aulide, v úprave R. Wagnera) a dostala  aj príležitosť vystúpiť v postave Lišky Bystroušky (Janáček: Príhody Lišky Bystroušky) v Brnenskom Národnom divadle. V septembri 2023 debutovala v Slovenskom národnom divadle ako Milena (Suchoň: Svätopluk). Mladá sopranistka sa aktívne venuje aj interpretácií starej hudby, naštudovala postavy ako napr. Atalanta (Händel: Xerxes), La Prêtresse de Bacchus (Rameau: Anacréon), Selene (Domenico Sarro: Didone abbandonata), Tusnelda (Hasse: Arminio), Aci (Händel: Aci, Galatea e Polifemo) a spolupracuje so súbormi, ktoré sa špecializujú na starú hudbu (Musica Aeterna, Il Cuore Barocco, Orkiestra Historyczna). Vystupovala na medzinárodných festivaloch ako Smetanova Litomyšl, Pražské jaro, Svätováclavský hudobný festival, Melos-Ethos, Festival pour l'humanité, Bach for all či All improviso. 

Obsadenie: 
Michaela Kušteková - soprán 
 

Il Cuore Barocco
Mária Posch – baroková priečna flauta 
Peter Zelenka, Adam Szendrei – barokové husle 
Ivan Bečka – baroková viola 
Michal Raitmajer – barokové violončelo 
Jonas Carlsson - kontrabas 
Martin Gedeon – čembalo 
Jakub Mitrík – teorba