Prehliadka plavidla Remorkér Šturec
Múzeum dopravy Bratislava vás pozýva na prehliadku národnej kultúrnej pamiatky remorkér Šturec.
Múzeum dopravy Bratislava vás pozýva na prehliadku národnej kultúrnej pamiatky remorkér Šturec.
Prehliadka národnej kultúrnej pamiatky remorkér Šturec s odborným výkladom sa koná v Zimnom prístave na Pribinovej ulici, pod mostom Apollo (brána č. 7).
Plavidlo je v rekonštrukcii, preto je nutné dôsledne dodržiavať pokyny odborných pracovníkov. Vstup s pevnou obuvou. Deti do 12 rokov len v sprievode dospelej osoby.
Maximálny počet návštevníkov na jeden vstup je 50 osôb.
Na prehliadku je nutná rezervácia vopred cez web vodnadoprava@stm-ke.sk. Pri registrácii uveďte preferovaný čas vstupu.
Termíny prehliadok: 10:00, 12:00 a 14:00
História remorkéra Šturec začína v roku 1937, kedy bol postavený v starej lodenici Škodovych závodov v Komárne ešte ako motorová tanková loď spoločne s ďalšími dvoma nákladnými loďami, VAJANSKÝ a ŠTEFAN MOYSES. Pokrstený bol 11. septembra 1937 s menom ŠTÚR. Ako prvý z trojice motorových tankových lodí bol spustený na Dunaj. Lode boli postavené pre plavebný podnik Československá dunajplavba, úč. spol. V období rokov 1938 – 1945 sa používali na prepravu minerálnych olejov na trase medzi prístavom Giurgiu v Rumunsku a prístavom Bratislava. Okrem prepravy tekutého tovaru mohli aj vo vleku ťahať za sebou tri až šesť vlečných člnov.
Pri bombardovaní rafinérie Apollo v Bratislave 16. júna 1944 bol ŠTÚR čiastočné potopený pri lodnom výťahu v Zimnom prístave. Po skončení 2. svetovej vojny bol presunutý do starej lodenice v Komárne, kde bol v rokoch 1951 – 1952 prestavaný na remorkér ŠTUREC. Ťahal vlečné člny rôznych typov na celom úseku Dunaja. Na hornú palubu vtedy nainštalovali pre tento účel aj výkonný lanový navijak. V 50. rokoch používali na lodi ešte pôvodný lodný motor ŠKODA 8L305, ktorý bol navrhnutý ešte pre motorovú tankovú loď ŠTÚR. Po desiatich rokoch, v roku 1962, urobili na lodi generálnu opravu, a to na technologickej polohe v starej opravárenskej Lodenici plavebného podniku ČSPD Bratislava, kedy aj vymenili lodný motor za typ ŠKODA 6L350, ktorý sa používal v tej dobe na všetkých vlečných remorkéroch Dunajplavby. Okrem výmeny lodného motora bola uskutočnená aj výmena kotvového vrátku za modernejší, už s kotvami typu HALL. Na motorovej tankovej lodi ŠTÚR a neskôr aj remorkéri ŠTUREC sa v 50. rokoch používali kotvy dunajského typu. Remorkér bol z prevádzky vyradený v roku 1982. Prevzal ho Slovenský vodohospodársky podnik, vtedajšie Povodie Dunaja. V 80. a najmä v 90. rokoch sa používal ako sklad elektroinštalačného materiálu.
V roku 2012 bol vyhlásený za hnuteľnú národnú kultúrnu pamiatku, a to v hodine dvanástej, ako posledná z historických lodí neskončila na šrotovisku. Do správy STM-Múzea dopravy v Bratislave sa dostal remorkér v roku 2013. Od roku 2015 prebieha rekonštrukcia lode. S iniciatívou zachrániť tento vzácny historický remorkér prišli bývalí pracovníci Dunajplavby, Juraj Bohunský a Ing. Jiří Mandl, a zároveň sa aj zaslúžili o to, aby sa tento posledný remorkér, ktorý sa používal na vlečnú plavbu pod Československou vlajkou, stal súčasťou budúceho múzea vodnej dopravy.