Mnohovrstevnatosť rastrov a nánosov akrylu, spreja či oleja je technologickou i tematickou zmesou, ktorá nás núti rozmýšľať a pozastaviť sa nad zobrazenými príbehmi v nich. Máme pocit, že sú nám známe, avšak Michal Mráz tie príbehy dopovedá. Domaľúva, to, o čom sa radšej nehovorí, alebo (ne)zámerne mlčí.
Fake news či hoaxy nás polarizujú a nahlodávajú naše dezorientované ružové svety. Hybridné hrozby, mediálna (ne)gramotnosť, (ne)kritické myslenie a nekonečná tmavá priepasť online priestoru sú dnes opiátom. A zmätenosť z pretlaku informácií, rôzne nástrahy kyberpriestoru, to sú len niektoré zo závažných strašiakov.
Žijeme v postdobe, ktorá nám umožňuje mať niekoľko identít, medzi ktorými prepíname: môžeme pokojne večer hrať s priateľmi poker (Big game, 2022); alebo (ne)záživne pozerať v televízii modré z neba a žlté z ucha (Collapse, 2022); byť zanieteným pracovníkom držiacim sa svojej stoličky v korporáte a podávajúcim maximálny výkon (Development, 2022); v chvíľkach voľna sa zmeniť na „samozvaného crtl v a crtl c odborníka“ na insta interiéri v priestore svojho smart zariadenia, alebo s ľahkosťou predikovať politické dianie na najbližších stopäťdesiat rokov či byť súčasne forenzným antropológom a klinickým psychológom vďaka predplatenej online streamovacej službe (Fake News, 2022). Vlastne je ľahké byť geniálny, všetci sa cítime múdro, s názorom vymasírovaným kmeňom vlastnej sociálnej sieťky (smeťky). Máme tendencie sa roztiecť ako postavy zobrazené v Michalových obrazoch. Žijeme, hráme sa a (z)bláznime sa, aby sme sa raz stali (hmlistou) spomienkou niekoho? Zničenou sépiovou fotografiou, zaliatou slzami, kávou, džúsom, vínom a plesňami.
Michal Mráz pracuje s retro estetikou, neviem nakoľko je ten zámer cielený, alebo intuitívny, to nie je podstatné. Máme tendencie prikrášľovať minulosť, lebo ju máme už odžitú a poznanú, čo nepoznáme, nás robí ostražitými, je to náš prirodzený strach z neznáma. Jeho maľby by sme mohli veľmi odvážne nazvať aj rôznymi vizuálnymi remakami alebo apropriáciami scén screenshotov a stiahnutých obrázkov z online priestoru (Forgoten Worker, 2022). Veď vraj všetko je na webe a nám je z toho dobre.
Práca s relevantnými dátami je niekedy náročnejšia ako Popoluškine triedenie hrachu. Maliar poukazuje na našu zmätočnosť, roztrieštenosť, tendencie používať skratky, ktoré sú skôr životnými „zdĺžkami a (samo)držkami“. Spomienkový optimizmus cedí neurotickou neistotou. „Dobre bolo? Dobre bude.“ Kto mi odpovie na post na knihe tvári? Kto ma twittuje, kto ma sleduje, kto mi dá páčik? Moja svojka bude dobrá len s filtrom Ludwig. Unfriend je každý, kto nevie, že ja viem všetko. Ceausescu, metalesku, blesku, tresku, Ferdo Mravec má rád tresku a tapetu treba farebnú do interiéru tresknúť, alebo skúsiť radšej fresh frescu(?), aby aspoň trošku zateplila pretlak – vyprázdnenosť života (na sieti), niekedy pomôže aj jednoduché gesto – vyniesť smeti.
Autor pôsobí ako calm guy, ktorý už asi tuší, o čom vie byť život, a keď chcete o ňom vedieť viac? „Prídite i bez pozvánky, prineste si sklenky, džbánky...“ Michal Mráz po dvoch rokoch opäť výstavný čin v Čin Čin činí. Vygooglite si tekutá doba, tekuté informácie, hĺbka je vraj nemoderná. A šírka? Tá rezonovala možno v baroku. A výška? Každý sa rád povýši. A čo skutočná pravda? Je vytváraná z mikrokozmu rôznych realít.
Michal Mráz
3.5. 1987, Bratislava
štúdium
-
2003-2007 Škola úžitkového výtvarníctva Jozefa Vydru, kameňosochárstvo, Bratislava
2007-2009 Vysoká škola výtvarných umení, katedra: Socha, objek, inštalácia, ateliér sochy J.Meliša a J.Hoffstädtera
Samostatné výstavy :
2021- Memories of Tomorrow,Olivier Waltman Gallery,Pariz,Francuzsko
2020 - Zeitgeist ,Kirk Gallery,Aalborg,Dansko
2020 – Five Minutes to Twelve, Čin Čin Gallery, Bratislava, SLovensko
2018- Lethargy, Kirk Gallery, Aalborg, Dánsko
2016- Time loop, Kirk Gallery,Aalborg,Dánsko
2016- Decadence, Galerie ALB Anouk Le Bourdiec, Paríž, Francúzsko
2015- Overloading,Čin Čin Gallery,Bratislava, Slovensko
2014- Disturbed, Čin Čin Gallery,Bratislava, Slovensko
2013-Upstream, Gallery 23%, Bratislava, Slovensko
Skupinové výstavy:
2022- skupinova vystava- Scooter5 ,Galeria Jana Koniareka
2019 City Mejkap, Galerie Klatovy/Klenova, Česká republika
2019 Interruption, Kirk Gallery, Dánsko
2019- Preparing for Darkness, Kuhlhaus Berlin, Nemecko
2019- Make Believe, Cass contemporary,Tampa, USA
2018- Time and Timeless, Robert Fontaine Gallery, Miami, USA
2018- On the move, Kirk Gallery, Aalborg, Dánsko
2017- Interiority, Charlie Smith London, Londýn, SKVB
2017- Mix 2017,Kirk Gallery, Aalborg, Dánsko
2017-Time&Place, Robert Fontaine Gallery, Miami, USA
2016-L’art a Décidé de ma facon de vivre, Galerie ALB Anouk Le Bourdiec,Paríž, Francúzsko
2016- Out in the open, Kirk Gallery, Aalborg, Dánsko
2015- Versus the world, Kuratorium gallery, Varšava, Poľsko
2015- Cabane Georgina, Marseille, Francúzsko
2015-DES ENVIES D’EUX,Gallery ALB(Anouk Le Bourdiec), Paríž, Francúzsko
2014- Decembrové stopy, Čin Čin gallery, Bratislava, Slovensko
2014- Guláš,Gallery Statua, Bratislava, Slovensko
2014- Street art meeting, Urban Spree Gallery, Berlín, Nemecko
2013- Happy in Berlin,Urban Art Clash gallery, Berlín, Nemecko
2013- Berlin Graphic Days, KaterHolzig, Berlín, Nemecko
2013- Happy in Neukolln,Herr Bert gallery, Berlín, Nemecko
2013- Wir sind Berlin, Street Art gallery, Zurich, Švajčiarsko
2013- Urban Art Clash, Platoon Kunsthalle, Berlín, Nemecko
2012- Freunde der Optik,Alten Wettburo, Drážďany, Nemecko
2012- Artaq,Espace Cardin, Paríž, Francúzsko
2011- Something is wrong, Galéria X, Bratislava, Slovensko
Ocenenia
2013 – finalista Saatchi online Showdown
2012 – nominovaný na cenu Artaq Urban Art Award