Katalóg online: o špecifikách digitálnych galérií
Digitalizácia a publikovanie dokumentácie umeleckých diel na internete transformujú ich rolu v umeleckom diskurze. Pre orientáciu v internetovom prostredí nie je samotné fyzické umiestnenie artefaktov veľmi podstatné. Hlavným prostriedkom tu je vyhľadávač, ten pretvára všetky online galérie do jedného kontinua a dáva prioritu stránkam s unikátnymi kombináciami výrazov. Obývanie takéhoto priestoru nevyžaduje ani tak techniky "SEO" (search engine optimisation) ako zblíženie dokumentačných praktík s kurátorskými. Zdá sa, že hlavná úloha, a ostatne i moc online galérií umenia spočíva v spôsoboch, akými rekonfigurujú vzťahy medzi artefaktmi v umeleckom diskurze, ktoré skôr než konzervujú -- produkujú. S tým sa môžeme v katalógoch umenia stretnúť už minimálne od 17. storočia.
Dušan Barok sa venuje teórii, umeniu a softvéru. Je zakladajúcim členom iniciatívy pre kolaboratívny výskum umenia, médií a humanitných vied Monoskop, absolventom Piet Zwart Inštitútu v Rotterdame a doktorandom na Amsterdamskej univerzite.
Autenticita, archiválie, anomálie
Pre undergoundový film 80. rokov je príznačný odklon od verejnej sféry smerom k privátnej a komunitnej umeleckej praxi s inklináciou k paralelnému znovuvytváraniu spoločenských inštitúcií. Prednáška sa zameria formou prípadovej štúdie na princípy digitálnej mediácie dispozitívu undergroundového filmu 80. rokov do formy archívneho objektu.
Martin Blažíček je vizuálny umelec, pedagóg a kurátor. Vo svojej tvorbe sa vo forme performancií zaoberá stroboskopiou a abstraktnými témami času a priestoru v analógových a digitálnych médiách. Prednáša na FAMU v Centre audiovizuálnych štúdií, kde od roku 2012 rozvíja program pre rekonštrukciu a prezerváciu filmov českého undergroundu 80. rokov.
Tieto prednášky sú sprievodným programom výstavy SNG Uchovávanie sveta. Rituál múzea v digitálnom veku.
Miesto konania: Berlinka, SNG /
Vstup voľný