Dni iberoamerického filmu otvorí film Na okraji (2022, Španielsko) a pokračovať budú štyrmi
filmami, ktoré tvoria cyklus Nepríjemné skutočnosti: Pizarro (Kolumbia, 2016), Miriam klame
(Dominikánska republika, 2018), Pieseň bez mena (Peru, 2019) a Jedáleň (Argentína, 2019).
Kompletný program prehliadky:
30.11. 18:00 Na okraji (Juan Diego Botto. Španielsko-Belgicko, 2022. 105 min.)
04.12. 18.00 Pizarro (Simón Hernández. Kolumbia, 2016. 82 min.)
05.12. 18.00 Miriam klame (Natalia Cabral a Oriol Estrada. Dominikánska republika, 2018. 90 min)
12.12. 18.00 Pieseň bez mena (Melina León. Peru, 2019. 97 min)
14.12. 18.00 Jedáleň (Ezequiel Radusky. Argentína, 2019. 78 min)
Všetky filmy budú premietané v pôvodnom znení (španielsky) s anglickými titulkami.
Prehliadku organizuje Španielske veľvyslanectvo a Cervantesov inštitút v Bratislave pri príležitosti španielskeho predsedníctva v Rade EÚ.
Vstupné:
Na úvodný španielsky film je vstup voľný. Ostatné filmy majú symbolické vstupné 3 €.
Vstupenky si môžete zakúpiť online alebo v pokladni kina pred predstavením.
---
Otvárací film prehliadky, Na okraji, je španielsko-belgická dráma uvedená do kín v roku 2022.
Jeho režisérom je Juan Diego Botto a v hlavných úlohách účinkujú Penélope Cruz, Luis Tosar,
Adelfa Calvo a Christian Checa. Prostredníctvom série vzájomne sa prelínajúcich príbehov sa
venuje témam ako vysťahovalectvo v Španielsku, rodinné vzťahy, láska a solidarita. Synopsa:
Odpočítavanie troch postáv s ich vzájomne prepletenými príbehmi, ktoré sa snažia udržať nad
vodou a prežiť 24 kľúčových hodín, ktoré môžu zmeniť smer ich života. Film skúma, aký vplyv má
situácia ekonomického stresu na osobné vzťahy a ako môže byť náklonnosť a solidarita hnacou
silou, ktorá pomáha napredovať.
Sériou Nepríjemné skutočnosti obnovuje Inštitút Cervantes spoluprácu s Iberoamerickým
filmovým festivalom v Huelve v spolupráci s mestskou radou v Huelve, pričom program
predstavuje rozmanitosť a silu filmov, ktoré vznikli na iberoamerickom kontinente. Španielska
jazyková produkcia tohto rozsiahleho regiónu má ohlas na medzinárodných festivaloch a zapĺňa
kinosály po celom svete. Tento výber sa zameriava aj na iberoamerické kinematografie, ktoré sú
širokej verejnosti menej známe, ako napríklad peruánske a dominikánske filmy, a zahŕňa aj diela
z Argentíny a Kolumbie, ktorých národné kinematografie sú od konca minulého storočia
mimoriadne dôležité.
Štyri filmy, ktoré tvoria tento cyklus, sa nám snažia otvoriť oči a prinútiť nás vidieť, aké ťažké je
žiť a napĺňať sny a ideály, ktoré si ľudia vytvárajú, hoci niekedy ide len o zvládnutie
každodenného života. Napätie a bolesť, ktorými trpia protagonistky filmov Miriam klame a
Pieseň bez mena, odhaľujú, ako sú ženy prvými obeťami sociálnej nerovnováhy a nových
spôsobov vzťahov, ale aj násilia a hrôzy ukradnutých detí. Pracovné prostredie a jeho problémy
pri riadení ľudských zdrojov sú jednou z tém filmu Jedáleň, ktorý ukazuje, ako sa pracovné
konflikty presunuli do neviditeľnejších, ale o nič menej nespravodlivých priestorov. A napokon,
vo filme Pizarro sa rozvíja prístup ku kolumbijskej historickej pamäti prostredníctvom
spoločného protagonizmu hlavnej hrdinky a jej otca, veliteľa zavraždeného po podpísaní
mierových dohôd.
V skratke, tento výber filmov je oknom do príbehov, ktoré síce pochádzajú zo zámoria, ale
nastoľujú univerzálne témy, ktoré nútia diváka premýšľať o nich z hľadiska vlastnej kultúry a
identity.