Kríze moderného človeka, ktorú režisér pomenoval chorobou citov, venoval v 60. rokoch 20. storočia štyri filmy nakrútené v spolupráci s hereckou múzou Monicou Vitti. V poslednom dieli tetralógie citov využil Antonioni po prvýkrát farebný filmový materiál, aby stvárnil vnútorný svet svojej hrdinky, prežívajúcej po autonehode úzkosť a depresiu.
Film získal Zlatého leva na 25. medzinárodnom filmovom festivale v Benátkach.
Film je súčasťou cyklu Kina Lumière Filmový kabinet (5): semester III: Od autorského filmu po globálnu kinematografiu. Pozrite si kompletný program.
+ prenáška: Od sociálnej reality k realite vznútornenej
Luchino Visconti, Federico Fellini, Michelangelo Antonioni a Pier Paolo Pasolini. Každý z autorov talianskeho filmu zúročí skúsenosť s hnutím neorealizmu po svojom. Otvorené konce, epizodické rozprávanie, nakrúcanie v reáli či práca s nehercami a neherečkami – to všetko postavia do služieb štylizovaného obrazu skutočnosti. Visconti sa vo svojich kostýmových historických filmoch vydá na kritickú analýzu dejín. Fellini v obrazoch na pomedzí fantázie a skutočnosti snuje osobnú mytológiu. Antonioni v oddramatizovaných príbehoch o chorobe citov hľadá novú geometriu moderného človeka. A Pasolini spája stáročné kultúrne tradície s paradokumentárne štylizovanými obrazmi mestskej spodiny.
Il deserto rosso, Taliansko / Francúzsko, 1964, 117 min., titulky, 12+
Réžia: Michelangelo Antonioni
Hrajú: Monica Vitti, Richard Harris, Carlo Chionetti, Xenia Valderi, Rita Renoir, Lili Rheims, Aldo Grotti, Valerio Bartoleschi, Emanuela Paola Carboni