Kuchár Lauko, muž v strednom veku, reviduje v hraničnej situácii (názov je odvodený z čísla diagnózy rakoviny) celý svoj život, zvykajúc si postupne na jeho zmenený rytmus. Bývalá manželka Marta, tráviaca voľný čas s mladším milencom Petrom, si od neho požičiava na auto a zahynie pri autohavárii po tom, čo sa rozišla s Petrom, s ktorým sa Lauko stretne pri jej mŕtvole. Lauko, nesúhlasiaci s operáciou, sa stretáva s dlhovlasým chlapcom Vladkom, ktorý ho upútal svojou bezprostrednosťou a vnútornou čistotou.
Film má rozmer poetického podobenstva, opierajúceho sa o pôsobivé čiernobiele obrazy a má dôsledne komponovanú štruktúru, vplyv vtedy dominujúceho pop-artu sa prejavil v zaujatí pre kontrapunkt a koláž. Napriek skepticizmu je vo svojej autentickosti prežiarený svetlom znovuoživených nádejí: návrat k sebe možno skúsiť cez očistené, zjasnené vnímanie najzákladnejších prvkov skutočnosti: „…toto je jablko, toto je strom…“.
Hraný debut režiséra Dušana Hanáka je adaptáciou poviedky Jána Johanidesa s titulom Potápača priťahujú pramene mora. S citom pre zvnútornené, subjektivizované rozprávanie a okom dokumentaristu sa tu zameral na portrét muža, ktorý pod vplyvom choroby prehodnocuje svoj doterajší život, pracovné aj súkromné vzťahy. Hanák vo filme zúročil nielen naratívne a štylistické inovácie novej vlny v Československu i vo svete, ale aj nadviazal inšpiratívny dialóg filmu s literatúrou a výtvarným umením a priniesol tak vzácnu reflexiu nádejí i kríz krátkeho obdobia zvaného socializmus s ľudskou tvárou.
Film je súčasťou cyklu Kina Lumière Filmový kabinet (5): semester III: Od autorského filmu po globálnu kinematografiu. Pozrite si kompletný program.
+ prenáška: Filmové vlnobitie v Československu
Keď sa na prelome 50. a 60. rokov na pražskej filmovej škole a okolo nej stretne zopár bystrých mladých mužov a žien, stojaté vody socialisticko-realistickej kinematografie v Československu sa rozvíria. Pod vplyvom inšpirácií francúzskej novej vlny a poetizujúcich filmárov staršej generácie sa vrhnú strmhlav nakrúcať filmy plné surovej reality i pravdivej fantázie. Československý filmový zázrak sa sebaisto rozkročí medzi civilisticko-veristickými polohami filmov Štefana Uhra či Miloša Formana a fantazijno-poetickým ladením diel Věry Chytilovej či Ela Havettu. Ale vlny tvorivej slobody sa zlomia na ruských tankoch.
322, Slovensko, 1969, 96 min., 12+,
Réžia: Dušan Hanák
Hrajú: Václav Lohniský, Lucyna Winnická, Josef Abrhám, Viktor Blaho, Emil Horváth, Ferdinand Mazal, Miroslav Macháček, Zdeněk Blažek, Olga Chodáková