20. októbra minulého roka sme si pripomenuli 100. výročie narodenia francúzskeho režiséra Jeana-Pierra Melvilla (20. 10. 1917 – 2. 8. 1973; vlastným menom Jean-Pierre Grumbach, priezvisko „Melville“ si údajne osvojil počas druhej svetovej vojny ako poctu svojmu obľúbenému spisovateľovi Hermanovi Melvillovi a používal ho aj počas svojej filmárskej kariéry).
Program retrospektívy „Pocta : Jean-Pierre Melville“ :
16.1. | 18.15 Mlčanie mora (predfilm: 24 hodín zo života klauna)
18.1. | 18.15 Bob hazardér
24.1. | 18.15 Kňaz Léon Morin
26.1. | 18.15 Udavač
29.1. | 18.15 Armáda tieňov
31.1. | 18.15 Osudový kruh
V dlhometrážnom hranom filme debutoval v roku 1949 filmom Mlčanie mora. Profiloval sa ako nezávislý tvorca, dokonca jeden sklad na 25 bis rue Jenner v Paríži si prerobil na filmové štúdio. Nakrútil tu celkovo šesť svojich filmov až do roku 1967, keď štúdio zhorelo počas nakrúcania filmu Samuraj.
V roku 1956 nakrútil film Bob hazardér. Je to príbeh Boba, zlodeja a lupiča z Montmartru, ktorý plánuje poslednú akciu pred odchodom „do dôchodku“. Tento film patrí do trojice kľúčových francúzskych filmov nakrúcaných v duchu filmu noir z tohto obdobia (okrem neho ešte Nesiahajte na prachy Jacquesa Beckera a Bitka medzi mužmi Julesa Dassina). Práve noirové ladenie a atmosféra sú určujúcimi znakmi viacerých ďalších Melvillových filmov. Melville, veľký priaznivec americkej kinematografie (i tamojších áut), sa pokúšal preniesť americké vzorce do francúzskej kinematografie. Autorka Melvillovej monografie Ginette Vincendeauová ho dokonca nazvala „Američanom v Paríži“. Na druhej strane, jeho filmografiu nemožno redukovať len na francúzske variácie filmu noir.
Dej filmu Kňaz Léon Morin je zasadený do obdobia okupácie Francúzska (rovnako ako Mlčanie mora) a rozpráva o zvláštnom intelektuálnom vzťahu kňaza a vdovy po židovskom komunistovi. Udavač je ďalším noirovým dielom v Melvillovej tvorbe a ďalšou spoluprácou s Jeanom-Paulom Belmondom (po filme Kňaz Léon Morin). Armáda tieňov sleduje pôsobenie členov francúzskeho hnutia odporu počas druhej svetovej vojny. Vo filme sa predstavili Lino Ventura (s Melvillom už predtým nakrútil noirový Druhý dych) a Simone Signoretová. Napokon uvedieme aj film Osudový kruh s Alainom Delonom v hlavnej úlohe o Coreym, prepustenom lupičovi, ktorý sa hneď po tom, ako sa ocitne na slobode, pustí do plánovania ďalšej lúpeže. Ide o jeden z troch filmov, ktorý Melville nakrútil s Delonom (predchádzal ho Samuraj z roku 1967 a nasledoval Policajt z roku 1972, posledný Melvillov film).
Tvorba Jeana-Pierra Melvilla ovplyvnila v priebehu nasledujúcich dekád mnohých významných filmárov. Už na prelome 50. a 60. rokov bolo jeho vplyv cítiť vo Francúzsku, keď sa k nemu prihlásil napríklad Jean-Luc Godard, popredný predstaviteľ francúzskej novej vlny. Aby vzdal poctu Melvillovi, obsadil ho do svojho dlhometrážneho debutu Na konci s dychom do úlohy spisovateľa Parvulesca. Melvillov vplyv na novú vlnu možno badať v úsilí tvorcov nakrúcať svoje filmy ako nezávislé produkcie (s malými rozpočtami, menej známymi, resp. začínajúcimi hercami, využívajúc na nakrúcanie skutočné lokácie, čerpajúc z predlôh z oblastí poklesnutých žánrov /film noir, hard-boiled literatúra vychádzajúca vo Francúzsku v edícii založenej Marcelom Duhamelom Série Noire/ a tak ďalej). Mimo Francúzska sa z obdivu k Melvillovi vyznali v minulosti tvorcovia ako Martin Scorsese, Quentin Tarantino či John Woo. Aj ikona amerického nezávislého filmu Jim Jarmusch odkazuje na Melvillovu tvorbu vo svojom filme Hranice ovládania.
Retrospektíva pri príležitosti Melvillovej storočnice je uvádzaná v spolupráci s Francúzskym inštitútom v Paríži, ktorý ju prostredníctvom siete Francúzskych inštitútov a Francúzskych aliancií v jednotlivých krajinách (v Bratislave prostredníctvom Francúzskeho inštitútu na Slovensku) prezentuje po celom svete. Bratislava sa tak zapája do celosvetových osláv výročia narodenia významného režiséra, ktoré sa konajú priebežne od roku 2017 napríklad v Arménsku, Brazílii, Číne, Izraeli, Japonsku, Južnej Kórei, Kanade, na Kube, v Mexiku, Španielsku, USA či vo Veľkej Británii.