blog
Philip Glass na Slovensku odohrá v lete dva koncerty – po Bratislave 3. júla 2015 sa presunie do Košíc, kde spolu so svojimi hosťujúcimi klaviristami odohrá projekt klavírnych etúd 5. júla v Kunsthalle / Hale umenia. Organizátorom koncertu je K13 – Košické kultúrne centrá.
Glass začal s komponovaním cyklu dvadsiatich klavírnych etúd už v roku 1994, čiže na Viva Musica! festivale budeme počuť tvorbu dvoch dekád zhrnutú do viac ako dvojhodinového koncertu. Glassov cyklus rôznorodých a zložito melodických etúd rozpráva príbeh o skladateľovom vývoji, ale tiež o jeho hlboko osobnom vzťahu k tomuto nástroju. Premiérovo kompletnú zbierku etúd Glass predstavil v rámci osláv svojich 75. narodenín v roku 2013.
Glassova tvorba vychádza z prostredia newyorskej avantgardy a celosvetovo je považovaný za priekopníka minimalizmu v súčasnej vážnej hudbe. Sám o sebe hovorí ako o skladateľovi „hudby s opakujúcimi sa štruktúrami“ a označuje sa skôr za novodobého klasicistu. Zdôrazňuje, že je vyškolený v klasickej harmónii a kontrapunkte a zdrojom jeho inšpirácie sú Johann Sebastian Bach, Franz Schubert či Wolfgang Amadeus Mozart.
Čaro Glassovej tvorby spočíva v jej jednoduchosti, kedy si každý poslucháč dokáže vytvoriť vlastnú mapu myšlienok. Jeho tvorba zahŕňa opery, symfónie, koncerty, komorné diela, sonáty či scénickú hudbu pre divadelné hry a filmovú hudbu. Je autorom monumentálnej opernej trilógie Einstein on the Beach, Satyagraha a Akhnaten, hudby k oskarovému filmu Hodiny, Truman Show, Kundun, Iluzionosta, Zápisky o škandále či Koyaanisquatsi a spolupracoval s umelcami ako Allen Ginsberg, Ravi Shankar, Woody Allen, Martin Scorsese, Robert Wilson, Brian Eno, David Bowie či Leonard Cohen.
Philip Glass sa narodil v roku 1937 v Baltimore. K hudbe ho priviedol jeho otec, ktorý vlastnil obchod s platňami, a tak sa už v ranom veku dostal k hudbe Schoenberga, Hindemitha, Bartóka, Šostakoviča či Beethovena. Študoval matematiku a filozofiu na Univerzite v Chicagu, neskôr kompozíciu a hru na klavíri na Juilliard School of Music v New Yorku.
Začiatkom 60. rokov strávil dva roky intenzívneho štúdia v Paríži u vyhľadávanej hudobnej pedagogičky Nadie Boulanger, ktoré malo zásadný vplyv na jeho ďalšie hudobné smerovanie. V súčasnosti patrí nepochybne k najinovatínejším a najrešpektovanejším osobnostiam vo svete hudby.