Ako získať pekné koncertné fotky pre Internet

Ste kapela, chcete dobré fotky najmä na internet ale neviete ako na to. Nasledujúce riadky sú presne pre vás.

blog

Ku každej akcii na Citylife patrí fotka alebo plagát (flyer). Keď nie je plagát, snažíme sa vybrať tú najkrajšiu dostupnú fotku. Za tie tri roky, čo fungujeme, sme ich prešli tisíce a občas je to ako hľadať ihlu v kope sena. Ich kvalita kolíše od krásnych kúskov až po úplne nepoužiteľné. Pritom je to tak dôležitá vec.

V 21. storočí, pri tom čo sa deje na Internete a sociálnych sieťach, je akékoľvek vysvetľovanie významu fotiek pre kapelu zbytočné. Kto toto nechápe alebo neakceptuje, nech ďalej ani nečíta.

Pre potreby tohto textu dajme flyery či plagáty bokom a sústreďme sa iba na fotky.

Lídra kapely alebo DJ-a pri fotkách často napadnú profesionálni fotografi, ktorých si nemôže dovoliť a aj tak nevie, čo s tými fotkami ďalej. Najmä v začiatkoch. To ale stále neznamená, že sa to nedá, že kvalitné fotografie sú nedostupné.

Nejde iba o Citylife, ide všeobecne o internetové médiá a sociálne siete.

Nasledujúcich pár bodov je určených nielen začínajúcim kapelám ale všetkým, čo si nevedia poradiť s fotkami ako základný DIY manuál („how-to“), čo sa dá a čo má zmysel urobiť. Pre niekoho to bude samozrejmosť, pre niekoho ani nie.


Urobte si použiteľné fotky

Nemusia to byť štúdiové fotky našuchorených idolov. Jednak je to drahé a riskujete trapas. Známe kapely to robia, no je to v inom kontexte ako začínajúca kapela. Ale zas ak máte ambície fungovať ako barová kapela na sedemposchodovej lodi v Karibiku, to je iné.

Pekné koncertné fotky sú asi ten najlepší spôsob ako obrazovou informáciou odpovedať na otázku, prečo by niekto mal prísť na váš koncert. Je jasné, že veľmi závisí od vášho hudobného štýlu a publika, metalový band bude mať iné fotky ako sláčikové kvarteto.

V každom prípade treba mať zdravú mieru sebakritiky a vedieť určiť hranicu, za ktorou už fotka signalizuje IQ húpacieho koníka.

Ako napríklad toto :





Takýto výtvor vám žiadny web neuverejní ani v rámci recesie. Nanajvýš sa objaví v rebríčkoch najhorších koncertných fotiek, čo vám príliš veľa nových fanúšikov neprinesie.

Urobiť dobrú koncertnú fotku vyžaduje talent, veľa skúseností a kvalitný hardware. Aj kus šťastia. Málo svetla, ktoré rýchlo mení intenzitu a farby, kladie na fotografa veľké nároky. Štýl „nacvakám veľa fotiek, pár sa podarí“ tu nefunguje, fotograf musí presne vedieť, čo robí. Preto je treba zvážiť, komu túto úlohu zveríte.

Určite skúste nájsť v okolí profi fotografa ochotného prísť fotografovať na váš koncert, či už zdarma alebo za rozumnú cenu. Ak sa vám to podarí, ste vo veľkej výhode, pravdepodobnosť kvalitného výsledku je vysoká.

Druhou možnosťou sú šikovní hobby fotografi s krásnymi fotkami, ktorí to spravia radi ale tých je dosť málo. Ľudí schopných dobre nafotiť koncert ešte menej. Ale nájdu sa, hľadajte, pýtajte sa.




Tata Bojs, Grape Festival 2012, © Martina Mlčúchová, :mm:music :photoreports



Potom sú ľudia, ktorí radi fotia ale nemajú ešte dostatok skúseností a cvičia. Pre nich by to mohla byť výzva a zaujímavá príležitosť niečo sa naučiť. Výsledok je nevyspytateľný ale môžu sa podariť veľmi pekné kúsky. Ak nepoznáte ani takého, tak snáď pomôže aj kamarát s malým foťákom. Pravdepodobnosť kvalitného výsledku ale prudko klesá.




Bulharské duo, 2009, © Citylife.sk



Mnoho ľudí má fotoaparát v smartphone. Šošovky týchto prístrojčekov sú maličké a nezvládajú ťažké svetelné podmienky. Tým šikovnejším sa občas podaria pekné fotky, často s podporou softwarových filtrov ale na toto sa radšej nespoliehajte.

Keď sa dohodnete, nesnažte sa mu vnútiť svoju predstavu ako majú fotky vyzerať. Každý fotograf má svoj štýl aj obdobie, ktorým práve prechádza. Navyše by ste tým mohli úplne vymazať jeho prínos celej veci. Preto je oveľa lepšie nechať mu slobodu. Nech sa vyblázni, nech experimentuje, nech vás nafotí tak ako vás vidí on / ona. Konieckoncov je tiež divák. V tomto prípade veľmi pozorný.

Veľmi dôležité je nezabudnúť mu vybaviť voľný vstup na koncert (robí pre vás niečo) alebo fotopas a osloviť pred koncertom miestnu ochranku, nech o ňom vie.. Prístup zboku alebo zozadu na pódium veľmi pomôže.

Ktorú fotku vyberiete ako dobrú, záleží od vášho vkusu a od toho, čo chcete fotkou povedať.

Aktualizujte fotky

Fotka z koncertu, ktorá sa podarila pred pár rokmi, časom stráca na aktuálnosti. Vy sa meníte, možno sa vymenilo pár ľudí v kapele, hudba sa posunula, už je to proste iné. Preto z času na čas fotky aktualizujte. Čím častejšie, tým lepšie, no radšej uprednostnite kvalitu pred kvantitou.

Optimalizujte pre web

Čím novší fotoaparát, tým viac megapixelov. Na jednej strane je to fajn, na druhej už aj malé prístrojčeky generujú mamutie fotky rozmermi aj veľkosťou v kilobytoch, či skôr v megabytoch. Od fotografa pravdepodobne dostanete fotku vo veľkom rozlíšení. Je to logické, poskytuje vám tým viac možností ako fotku použiť (tlač, web, egotrip). Lenže ak takúto fotku bez spracovania zavesíte na web, ťahá sa nekonečne dlho a je zbytočne veľká. O prístupe z mobilu ani nehovoriac.

Toto je problém, ktorý rieši veľa malých aj veľkých webov. Napr. facebook obmedzuje veľkosť fotky pre timeline alebo galériu na max 2048×2048 pixelov a automaticky ju zmenší na max 960×720 pixelov. Automatické zmenšenie ale často drasticky znižuje kvalitu fotky a občas ju nedokážete vycentrovať tak ako potrebujete. Update : facebook medzičasom povolil fotky do 2048×2048px, treba zakliknut high quality. Všetko nad túto veľkosť zmenšuje.

Ak teda máte od fotografa veľkú fotku napr. 3000×2000 pixelov, pred tým, než ju zavesíte kamkoľvek na web, zmenšite ju.

Aký softvér použiť :

Ak nemáte Photoshop alebo iný profesionálny nástroj a nechcete ho kradnúť, neostáva nič iné ako použiť freeware z Internetu. Hľadajte taký, ktorý pozná niekoľko algoritmov zmenšovania, viete kontrolovať kvalitu výslednej fotky a jej veľkosť v kilobytoch. Pod Windows sa najviac spomína IrfanView alebo XnView, z MacOS napríklad niečo z tohto. Veľmi rozšírený je aj Gimp, fungujúci snáď pod všetkými dostupnými platformami (operačnými systémami).

Ako upraviť fotku :

Aby ste mali jasno v tom, čo robíte, potrebujete vedieť toto :

Pixel (px) je najmenší kontrolovateľný bod vo fotke. Ich počtom na šírku a výšku obvykle označujeme rozmery fotky. V grafickom programe (editore) je označný ako pixel.

Rozlíšenie (Resolution, pixel per inch) nesúvisí s tým ako bude obrázok vyzerať na obrazovke ale s tým ako bude vyzerať v tlači. Pre naše potreby nás toto nezaujíma, väčšinou býva nastavené na 72, ak neviete, čo s tým, nechajte to tak.

Resize vs. Resample : Veľa ľudí používa slovo „zmenšiť fotku“. To je gramaticky v poriadku ale v našom kontexte to môže znamenať dve rôzne veci. Resize znamená zmeniť rozmer v centimetroch pri zachovaní počtu pixelov. Výsledkom môže byť zlá kvalita. Resample mení aj počet pixelov. Hľadajte vo vašom grafickom software klikátko alebo položku v menu „Resample“ a začiarknite ho alebo používajte. Použitím resample získate oveľa kvalitnejší výsledok. V Gimpe je Resample označené ako „Image scale“.

Algoritmus (Bicubic, Bilinear atď) : Aby ste pri resample dosiahli čo najlepšiu kvalitu zmenšenej (aj zväčšenej) fotografie, grafické programy používajú rôzne komplikované matematické metódy (interpolácia), ktoré sa snažia odvodiť charakteristiku jednotlivých pixelov podľa ich okolia. Pre naše potreby stačí vedieť že :

Bicubic Sharper sa najčastejšie používa na zmenšenie fotky.
Bicubic Smoother sa najčastejšie používa na zväčšenie fotky.

Všetky kvalitnejšie grafické editory poznajú viac metód ako len tieto dve. Vyskúšajte, čo to robí. Napr. v staršom editore PaintshopPro dobre fungoval Weighted Average (vážený priemer).

Formát : na obrázky na web sa najčastejšie používajú jpg, gif a png. Ak Vás zaujíma, prečo ktorý použiť, tak tu je dobré porovnanie. Ak nie, stačí vedieť, že pre fotky na web sa zvykne používať jpg.




Parov Stelar, 2011, © Martina Mlčúchová, :mm:music :photoreports



Na otázku aký rozmer má mať výsledná fotka neexistuje univerzálna odpoveď. Popozerajte si weby známych kapiel, ktoré máte radi, posťahujte si pár fotiek a pozrite sa na ich rozmery a veľkosť. Pozrite si kultúrnu rubriku webu ktorýchkoľvek domácich alebo zahraničných novín, fotoblogy, pinterest, behance. Výborný zdroj na tieto potreby je flickr, ktorý ukazuje fotky v rôznych rozmeroch.




ukážka rozmerov na Flickr, je ich samozrejme viac



V zásade platí, že čím väčšia fotka rozmermi (v px), tým je vačšia v kilobytoch a tým dlhšie sa ťahá.

Veľkosť v kilobytoch môžete obmedziť znížením kvality. V grafickom programe hľadajte položku „quality“ pri ktorej je údaj v percentách alebo niečo ako „high, medium, low“. Toto percento môžete meniť, pár klikmi prídete na to ako. Bez výnimky všetky webové tutorialy odporúčajú túto vec používať, lebo okrem iného aj na toto bola vymyslená.

Optimalizácia fotky pre web je vždy kompromisom medzi rozmermi (px), veľkosťou (kB) a kvalitou.

Čiže :

  1. zmeňte rozmery fotky (resample). Ideálna šírka by nemala presiahnuť 800 – 900 px, pre ľudí mysliacich na facebook bude 2048 px strop. Nezabudnite na správny algoritmus, pri zmenšovaní, napr. Bicubic Sharper.

  2. znížte jej kvalitu (%), niekedy sa robí spolu s resample, niekedy až pri ukladaní (save as / save for web) na disk. Netreba sa toho báť, pri zmene percent by ste hneď mali vidieť výsledok. Odporúčame pohybovať sa medzi 50 a 90%, veľmi záleží od fotky.

  3. pri tom ako znižujete kvalitu, kontrolujte veľkosť (v kB) výsledného obrázku. Čím menej, tým lepšie. Skúste sa držať niekde medzi 50 a 100 kB. Ak sa to nedarí, môže byť aj viac ale toto je veľmi dôležitá vec, tak skúšajte obmedziť veľkosť pri zachovaní kvality fotky na čo najmenej.




Resample vo Photoshope, pre orientáciu kde je resample atď.



Ovládanie položky Quality vo Photoshope.



Spristupnite ich svetu a dajte o nich vedieť

Keď ste spokojný s fotkami, vyveste ich na Internet. Máte veľa možností kam ich umiestniť, tak aspoň niekoľko základných :

Webové stránky vašej kapely
Obrázok pridajte do galérie. Ak máte na webe časť „Novinky“ alebo „blog“, v tejto časti na na nové fotky upozornite.

Pozrite si ako má spravenú online galériu Iva Bittová. Všimnite si veľkosti fotografií – tie z koncertov sú zmenšené a rýchlo sa natiahnu. Úplne dole je malá sekcia fotiek pre tlač a médiá. Tieto fotky sú naopak vo veľkom rozlíšení, aby sa s nimi dalo pracovať. Je to stručné, jasné a funkčné.

Facebook
Ideálne miesto pre kapelu je Artist page a jej galéria. Ak ju nemáte a chceli by ste, prečítajte si ako na to. Ak chcete vedieť viac, čo sa s facebookom dá, oporúčame prečítať si tieto tipy.

Weby pre kapely a umelcov
Používaný je Bandzone alebo Bandcamp. Kedysi veľmi populárny Myspace veľmi stratil na popularite, fotky veľmi zmenšoval. Pred časom prešiel rozsiahlym redizajnom, ťažko povedať, či sa chytí.

Online fotoalbumy
Existujú služby zdarma, čiastočne zdarma alebo platené. Najznámejší je Flickr. Ďalej Photobucket, Picasa Web Albums alebo české Rajče.

Cloud
Pod cloudom rozumieme Dropbox, Google Drive, Apple iCloud a podobné služby poskytujúce miesto pre dáta. Sú to online úložiská na ďalšie spracovanie a tak netreba očakávať žiadnu službu ako fotoalbum a pod. Je to „iba“ úložisko. Zo skúsenosti radíme opatrne s Dropboxom, ktorý sa ukázal na použitie fotiek pre web dosť pomalý.

Niektoré kapely si robia celé press kity, ktoré okrem textov (biografia, diskografia či kontaky) obsahujú aktuálne fotky. Ako má vyzerať prress kit je mimo tohto manuálu ale na internete sa dajú nájsť veľmi dobré zdroje.



Mono, Szene Wien 2007, © ea



Autorské práva

sú veľmi citlivou oblasťou, na ktorú treba dať pozor. Preto niekoľko základných vecí, ktoré by ste mali vedieť.

Práva na fotku má vždy a výlučne iba autor. Má právo na to aby bol uvedený ako autor, t.j. ak si jeho fotku zavesíte do galérie na váš web, uveďte ho ako autora. Rozhoduje o jej kopírovaní, uverejňovaní, šírení či úpravách (edit). Ak teda máte fotografa, ktorý si na takýchto veciach zakladá, dohodnite sa s ním vopred.

Jediný právne relevantný spôsob dohody je písomná licenčná zmluva. Našťastie v rámci fanúšikovských komunít medzi normálnymi ľuďmi existuje dôvera a čo sa povie to platí. Ale musia byť dodržané dohody z oboch strán. Akousi poistkou je, keď si od autora vyžiadate povolenie e-mailom, tým dosiahnete písomnú formu, aj keď to zrovna nie je licenčná zmluva.

Existuje inštitút Creative Commons, ktorý v zahraničných právnych systémoch umožňuje udeliť dielu (fotografii) jednu z licencií na jeho šírenie. Na Slovensku momentálne nemá právnu podporu ale v tomto období (marec 2013) prebieha novelizácia autorského zákona, ktorá údajne zahŕňa aj tieto otázky.

Ak máte fotografa, ktorý si na týchto veciach nezakladá alebo na základe vašej dohody nerieši naťahovačky okolo autorských práv, máte veľkú výhodu. Ak si ale bude klásť splniteľné podmienky, dodržte ich. Ani nie tak z právnych dôvodov ale kvôli tomu, že fotograf pre vás niečo spravil vo fotografickej disciplíne, ktorá nie je vôbec jednoduchá.

---

Ďakujeme Martine Mlčúchovej za možnosť uverejniť niekoľko jej fotiek. Viac jej krásnych koncertných fotografií nájdete na jej blogu :mm:music :photoreports. Tiež ďakujeme Miške M. za vysvetlenie vecí okolo autorských práv a ea za možnosť použiť viedenskú fotku.

(xlx)