V mnohovrstevnej tvorbe Marka Kvetana sledujeme doteraz bohatý register hybridných objektov a programové sústredenie sa na hraničné 3D realizácie, na absurdné situácie a objekty. Kvetan sa obyčajne sústreďuje na fragment, detail, na „nalomenú“ situáciu, ktorá metaforicky vypovedá o celku. Aj drobná premena vstupov, či materiálov prináša zmenu významov a kultúrnych kon-textov.
Kľúčovú rolu v tejto trojkombinácii tvorí silná sochárska inštalácia šiestich „základných kameňov“ Cornerstone z roku 2020 uprostred galérie, ktorú prezentuje v bratislavskom prostredí prvýkrát.
Ide o 6 vybratých čiernych kameňov v zväčšenej mierke - meteorit, kamenné uhlie, smolinec (uranit), obrovský kryštál kremeňu, valivý kameň či obyčajná „skala“ z poľa. Každý z nich je postavený vertikálne na osobitne zvolenej stoličke, či piedestáli (banícka stolička zo 17. storočia, školská či sedliacka stolička, stoličky z lágru v Jáchymove, z banského úradu v Handlovej atď.). Kvetan tak metaforicky priniesol šesť čiernych kameňov, 6 „žeravých uhlíkov“, ktoré odkazujú ku geológií našej planéty, k politicko-geografickým mocenským hrám, k blahobytu bývalých banských miest aj ku súčasnej klimatickej zmene a podobne.
Úvodnú stenu obsadilo dielo Restless Mind (2021) - blok 15 kresieb úľov uhlíkom – skomprimované variácie na inštaláciu zväčšených laminátovo-textilných úľov, zavesených pri strope so zvukovou stopou mixovaných zvukom, bitov a šumov od ľudových tónov po masmediálny hluk veľkomesta (The Physical Impossibility of Silence in the Restless Mind, 2020). Vzadu sú predstavené Variations of Impact (2015) - 4 komorné prepaľované kresby, metaforické štúdie dopadu hviezdy z pohľadu človeka na oblohe. Ide o minimalistické gestá o žiarení, vypálené aj vyhasínaní zároveň.
Celá výstava Marka Kvetana sa nesie v znemení black&white, jediná kresba má jasne červene zafarbenie, je to len malá červená niť, ktorá určuje výstavný „horizont“. Odtiaľ aj celkový názov kolekcie „Red horizon“, ktorý odkazuje ku nepokojnej, či krízovej atmosfére dneška (atmosférický jav večernej zore, megapolis na obzore, úzky svetelný pás pri úplnom zatmení slnka), ale aj atmosféru ohrozenia, či nebezpečia – od volfrámových šípiek s ostrým hrotom, strieľacej počítačovej hry až po súčasné vojnové konflikty... Práve toto
ironické a kritické komentovanie našej minulosti, ale aj prítomnosti, nadobúda špeciálne čaro v tejto noblesnej sále galérie (kamene zo zeme, hviezdy na oblohe a „narezaný“ červený horizont medzi nimi).
Kurátor a autor textu: Vlado Beskid