Vo figuratívnych kompozíciách skúma vzťahové aj vnútorné polohy človeka, často prostredníctvom vrstvenia, štruktúr a prázdnych miest. Práve tieto „výrezy“ a „priehľady“ sa stávajú nástrojom novej kompozície, pri ktorej odhaľuje i zahaľuje súčasne.
Motív závesu či záclony, ktorý sa v dielach objavuje, neumožňuje pohľad úplne preniknúť – namiesto priamej výpovede vzniká napätie, nedopovedanosť a pocit bariéry. V niektorých prácach autor využíva plstený podklad, ktorý navodzuje mäkký, tapiserijný charakter povrchu a zároveň prináša novú materiálovú vrstvu do jeho maliarskeho jazyka.
Rybníčkova tvorba sa pohybuje na pomedzí reality a snového priestoru – postavy a scény zostávajú otvorené rôznym interpretáciám a môžu byť rovnako konkrétne ako archetypálne. Tento vizuálny jazyk, založený na striedaní odhaleného a skrytého, umožňuje divákovi vstúpiť do intímneho dialógu, ktorý sa odohráva „medzi nami“.
Kurátorka a autorka textu: Zuzana Danková
Jan Rybníček (*1988)
Český umelec žije a pracuje v Mníchove v Nemecku, študoval Fakultu výtvarných umení v Brne u Prof. Mainera, Fakultu výtvarných umení v Lisabone a Akadémiu výtvarných umení v Mníchove u Prof. Oehlena (Nemecko).
Autor sa zaoberá figuratívnou maľbou, zaujíma sa o mystiku, iróniu, vzťahy a iracionalitu. Pracuje s kontrastmi a konglomerátmi rôznych postáv, prírody, objektov a priestoru.