Alternatívy textilného šperku IV
Výstava predstaví práce slovenských aj zahraničných umelcov. Miera textilného zásahu do tvorby autorského šperku je veľmi diferencovaná, tak ako rozdielny je prístup k tvorbe šperku jednotlivých tvorcov.
Výstava predstaví práce slovenských aj zahraničných umelcov. Miera textilného zásahu do tvorby autorského šperku je veľmi diferencovaná, tak ako rozdielny je prístup k tvorbe šperku jednotlivých tvorcov.
Kurátorka: Silvia Fedorová
V pravidelnom intervale troch rokov pripravuje Galéria X už štvrté pokračovanie témy o hľadaní a prekračovaní hraníc tejto umeleckej oblasti.
15 autoriek a jedna autorská dvojica z ôsmich krajín, okrem Európy aj Japonsko a Argentína.
Prehliadka predstavuje široké spektrum aktuálnych výtvarných názorov, techník i materiálov, ktoré možno zahrnúť pod pojem textilný šperk. Hoci definovať textilný šperk je čoraz zložitejšie, predsa sa usporiadaním tejto výstavy chceme o to aspoň pokúsiť a podporiť rozvoj tejto výtvarnej disciplíny. Bohaté zastúpenie renomovaných umelcov zo zahraničia poskytuje na to jedinečnú príležitosť.
Vývoj moderného šperku smeruje od pôvodne dekoratívnej funkcie k svojbytnému umeleckému prejavu – šperk sa stáva autorskou výpoveďou a vytvára prepojenie medzi autorom a nositeľom.
Zatiaľ čo si šperk ako výtvarné médium vydobyl v mnohých krajinách zaslúžené postavenie, textilný šperk vo všeobecnosti o takúto pozíciu ešte musí bojovať. Vystavujúce autorky posunuli tvorbu textilného šperku k svojbytnému umeleckému prejavu, čo dokazuje aj fakt, že ich práce môžeme nájsť vo významných muzeálnych zbierkach po celom svete. Platí to napr. o tvorbe Beppe Kessler (Holandsko), ktorá kombinuje vo svojich brošniach drevo, akryl a textil, Japonka Mari Ishikawa umne splieta strieborný drôt a hodvábne vlákna, Silke Trekel (Nemecko) s bravúrou kombinuje technický porcelán s textilom, Ursula Guttmann (Rakúsko) programovo sleduje prekračovanie hraníc ľudského tela, prostredníctvom silikonu imituje pokožku ľudského tela. Ines Schwotzer (Nemecko) paličkuje s použitím oceľového drôtika a Marion Delarue (Francúzsko) tvorí brošne z vtáčieho peria.
Inú estetiku skúma dvojica umelkýň z Argentíny, ktoré tvoria pod umeleckým menom Tota Reciclados. Vo svojich prácach recyklujú často nesúrodé prvky. Vo výsledku ich práce pôsobia svojou bezprostrednosťou, hravosťou a hýrivou farebnosťou. Blanka Šperková sa so svojím špecifickým humorom necháva voľne inšpirovať Picassom alebo Matissom. Šperky Blanky Cepkovej, ktoré vznikajú splietaním textilných vlákien, sú vždy precízne a presvedčivé vo svojom tvarosloví.
Na výstave je zastúpená aj mladá, nastupujúca generácia. Sú to tri študentky z ateliéru Doc. Blanky Cepkovej z VŠVU.
Vystavujúce autorky:
Doris Betz, DE
Blanka Cepková, SK
Marion Delarue, FR
Silvia Fedorová, SK
Ursula Guttmann, AT
Mari Ishikawa, JP/ DE, Photographer : Dirk Eisel
Beppe Kessler, NL
Christina Leitner, AT
Iveta Miháliková, SK
Ines Schwotzer, DE
Blanka Šperková, SK / CZ
Silke Trekel, DE, Photo: Christoph Sandig
Tota Reciclados, AR
Študentky
Kati Kawalkea, FI, foto - Ráchel Zemene
Lenka Hyšková, CZ, foto - Kamila Tatranská
Jana Vaterková, SK, foto autorka