V programe zaznejú skladby velikánov nemeckej a francúzskej hudby (Schumann, Saint-Saëns) i menej známych skladateľov, s ktorých tvorbou sa možno stretnúť skôr sporadicky (Magnier, Jeanjean, Gade). Okrem komorných fantázii, sonát a sólových skladieb pre klarinet i klavír zaznie tiež Solo de Concours Henriho Rabauda, reprezentujúce technicky náročný repertoár pre klarinet so sprievodom klavíra, pôvodne komponovaný pre študentov Parížskeho konzervatória. Jedinečné diela, ktoré reprezentujú vývoj klarinetu na úsvite jeho modernej podoby, uvedú renomovaní sólisti na dobových nástrojoch. Klarinetista Róbert Šebesta odprezentuje nástroje prestížnej parížskej značky Buffet Crampon, klavirista Ladislav Fančovič svoje umenie predstaví na klavíri nemeckej značky Bechstein.
Účinkujúci:
Róbert Šebesta, klarinety zn. Buffet Crampon
Ladislav Fančovič, klavír zn. Bechstein
Program:
Robert Schumann (1810 – 1856): Fantasiestücke, op. 73
Léon Magnier (1820 – 1892): L’Abeille
Camille Saint-Saëns (1835 – 1921): Sonate pour Clarinette avec accomp‘t de Piano, op. 167
Niels Wilhelm Gade: Fantasiestücke für Clarinette und Pianoforte, op. 43
Léon Magnier (1820 – 1892): L’Alouette
Paul Jeanjean (1874 – 1928): Etude No. 10 (Seize études modernes pour la clarinette)
Henri Rabaud (1873 – 1949): Solo de Concours, op. 10
Vstupné: predpredaj 15€ // zľavnené (študent, dôchodca, ZŤP) 10€ alebo hodinu pred koncertom v mieste jeho konania
Koncert je súčasťou medzinárodného festivalu Dni starej hudby 2025. Pozrite si kompletný program.
Róbert Šebesta (klarinet) – významný slovenský klarinetista, muzikológ, pedagóg a organizátor. Hru na klarinete a hudobnú teóriu študoval na VŠMU v Bratislave, historické klarinety v triede Erica Hoepricha a Gillesa Thomého v Paríži. V posledných dvoch dekádach sa špecializoval na hru na historických klarinetoch. Ako sólista uviedol Mozartov Klarinetový koncert na kópii basetového klarinetu Antona Stadlera, v repertoári má tiež koncerty pre chalumeau, klarinet a basetový roh Vivaldiho, Telemanna, Fascha, Carla Stamitza a Juraja Družeckého. Ako komorný a orchestrálny hráč spolupracoval s poprednými umelcami ako A. Bernardini, R. Jacobs, A. Parrott, Ch. Rousset, P. Goodwin, V. Dumestre, Ch. Spering, N. McGegan, E. Hoeprich, A. Moccia, B. Laurent, E. Baráth, O. Pasichnyk, P. Somlai, M. Riener, P. Matějová, M. Štryncl, G. Thomé, P. Zajíček a iní. Ako prvý klarinetista vystupoval s orchestrami ako Les Talens Lyrique, Das Neue Orchester, Capella Cracoviensis, Orfeo Zenekar, Musicae Antiquae Collegium Varsoviensis, Musica Florea, Orchester 1756, Musica Aeterna, Solamente naturali, Bach Consort Wien, Ensemble Inégal, Czech Ensemble Baroque a Wroclawska Orchestra Barokowa. S formáciou basetových rohov Lotz Trio vystúpil na prestížnych medzinárodných pódiách (The Metropolitan Museum of Arts v New Yorku, Stockholm Early Music Festival a ď.) a realizoval oceňované nahrávky: Druschetzky: Divertissement Pour Trois Cors de Basset (Hevhetia 2009), Mozart Corni di Baßetto (Hevhetia 2015) a Music from Seisenburg Castle (Pavlík records, 2021). S formáciou Schöllnast Consort premiéroval viacero Harmoniemusik z prešporskej tvorby Antona Zimmermanna, Juraja Družeckého a Johanna Matthiasa Spergera. Pre vydavateľstvá Harmonia Mundi, Accent, Brilliant Classics, Glossa, Arta, Pavlik Records, Ediciones Singulares, Hevhetia, Pro Musica Camerata, Accord, Avi Music a Hudobný fond nahral viac než 20 CD nosičov, z ktorých sa vyníma medzinárodne oceňovaný album Brahms Clarinet Sonatas, realizovaný s Ladislavom Fančovičom na originálnych nástrojoch pre Pavlik records v roku 2024. Je zakladateľom a umeleckým riaditeľom Bratislava Mozart Festivalu. Vyučuje na VŠMU v Bratislave a ako uznávaný organológ sa venuje výskumu historických chalumeaux, klarinetov a basetových rohov.
Ladislav Fančovič (klavír) – je považovaný za významného predstaviteľa európskeho interpretačného umenia a zároveň patrí k najvšestrannejším umelcom na česko-slovenskej hudobnej scéne. Študoval na Akadémii múzických umení v Prahe, na Universität für Musik und darstellende Kunst vo Viedni, doktorandské štúdium absolvoval na VŠMU v Bratislave. Bol finalistom a laureátom domácich a medzinárodných súťaží, napr. Medzinárodnej klavírnej súťaže v Mariánskych Lázňach, Medzinárodnej klavírnej súťaže v Krakove, Medzinárodnej súťaže Johanna Nepomuka Hummela v Bratislave, súťaže Talent roku atď. Vzdelanie si dopĺňal účasťou na majstrovských kurzoch. Je držiteľom Ceny Frica Kafendu za mimoriadnu koncertnú a nahrávaciu činnosť, ceny Jána Cikkera a ceny Radio_Head Awards 2023 za najlepší album klasickej hudby roku 2023 – nahrávku dvoch klavírnych koncertov Ernőa Dohnányiho so Štátnou filharmóniou Košice. V repertoári má viac než 30 klavírnych koncertov. Pravidelne účinkuje ako sólista s orchestrami ako Slovenská filharmónia, Symfonický orchester Slovenského rozhlasu, Štátna filharmónia Košice, Symfonický orchester Českého rozhlasu, Pražská komorná filharmónia, Filharmonia Zielonogórska, İzmir State Symphony Orchestra, Antalya State Symphony Orchestra, Solistes Européens Luxembourg, Bruno Walter Festival Orchestra a ďalšie pod vedením dirigentov O. Lenárda, V. Válka, F. Haidera, A. Rahbariho, F. Vajnara, J. Swobodu, L. Svárovského, M. Leginusa, K. Trevora a i. Je vyhľadávaným komorným hráčom a stálym členom zoskupení Hugo Kauder Trio a Berger Trio. Výsledkom spolupráce s husľovým virtuózom Milanom Paľom je odbornou kritikou oceňovaná séria nahrávok kompletných diel pre husle a klavír. Koncertoval vo väčšine európskych krajín, v Turecku, Malajzii, USA, Ománe, Číne, Južnej Kórei, Indii a na Cypre. Nahral viac než 50 CD nosičov. V roku 2011 zhmotnil svoju dlhoročnú lásku k starému džezu založením swingového orchestra Fats Jazz Band. Všestranný umelec sa od roku 2013 venuje aj hre na saxofóne a je neúnavným propagátorom interpretácie klasickej hudby na tomto nástroji na Slovensku. V roku 2022 získal magisterský titul v odbore klasický saxofón na Fontys Academy of Music and Performing Arts v Holandsku. V roku 2014 založil saxofónové kvarteto Pressburg Saxophone Quartet, ktoré v roku 2024 vydalo CD Musica Slovaca. Je sólistom i vyhľadávaným orchestrálnym hráčom na saxofóne (Slovenská filharmónia, SOSR, Orchester SND). Pôsobí aj ako organizátor kultúrneho života na Slovensku. Je riaditeľom medzinárodného festivalu starého džezu Golden Age Festival a multižánrového festivalu Hudba Modre, organizuje jediné majstrovské kurzy v hre klasickej hudby na saxofóne na Slovensku – Saxophobia Bratislava.