Polyfónne komponovanú mozaiku tvoria udalosti spojené s budúcou rodičkou, ktorá si zvyká na pôrodnicu a s jej mužom – televíznym opravárom, pri jeho pracovných návštevách v rôznych bytoch a príhodách, ktoré zažije na ulici. Obaja vnímajú prostredie a okolnosti, v ktorých sa ocitajú, v akejsi prenikavej pozornosti, v súlade s aškenazyovskou poetikou ozvláštnenej všednosti.
Křik je prvý celovečerný hraný film Jaromila Jireša, ktorým sa tento tvorca zaradil medzi úspešných a talentovaných debutantov 60. rokov. Jeho generačnými súputníkmi boli vtedajší spolužiaci z pražskej filmovej fakulty AMU Miloš Forman, Věra Chytilová a Jiří Menzel.
Inšpiráciou pre ich tvorbu bola francúzska filmová avantgarda, ktorá sa vyznačovala predovšetkým dokumentaristickým prístupom v oblasti hranej tvorby. Zreteľný vplyv dokumentaristickej praxe ovplyvnil aj prvotinu Jaromila Jireša, ktorá vznikla podľa scenára Ludvíka Aškenazyho. V početných reminiscenciách autori rozprávajú príbeh jedného dôležitého dňa v živote mladej dvojice – je to deň, kedy má na svet prísť ich prvé dieťa.
Jaromil Jireš použil nekonvenčnú metódu snímania skrytou kamerou. Pre zvýšenie autentickosti tu hrala tiež rada nehercov. Film získal Zvláštne uznanie za dielo mladého režiséra na XVII. MFF v Cannes 1964.
Křik, Československo, 1963, 77 min., 12+
Réžia: Jaromil Jireš
Hrajú: Eva Límanová, Josef Abrhám, Eva Kopecká, Jiří Kvapil, Jiří Jánoška, Ivan Růžička, Helena Fingerlandová, Štěpánka Cittová, Richard Záhorský, Hana Talpová, Stanislava Procházková