Kým si postupne zvyká na pravidlá väzenského života, zisťuje tiež, že viaceré jej spoluväzenkyne postihol podobný osud. Matky s malými deťmi majú povolenie ich raz za čas navštíviť v oddelenej časti väznice, kde sa o nich starajú dozorkyne. A pokiaľ väzenkyňa nenájde pre svoje dieťa domov po jeho tretích narodeninách, potomka umiestnia do ústavnej starostlivosti. Pod zámkom a takmer s nikým, na koho by sa mohla obrátiť vo svete vonku, musí Lesja nájsť spôsob, ako zabrániť tomu, aby jej syn skončil v sirotinci.
Hoci takmer všetky protagonistky hrajú seba samé, nový film Petra Kerekesa nie je dokumentárny. „Snažili sme sa k väzenkyniam priblížiť čo najviac, nakrúcali sme nielen ich, ale aj s nimi,“ vysvetľuje režisér. „Prial som si, aby sa film stal kolektívnou autentickou spoveďou odsúdených matiek, nielen prostredníctvom rozhovorov s ich skutočnou dozorkyňou a spovedníčkou v jednom, Irinou, ale aj prostredníctvom situácií, ktoré vo filme zachytávame bez slov - chvíľ samoty, keď im vezmú deti a ony bezmyšlienkovite dojedajú narodeninovú tortu, alebo aj krátkych zábleskov šťastných chvíľ, keď zabudnú na to, že sú vo väzení,“ opisuje Peter Kerekes. Do úlohy Lesji obsadil profesionálnu herečku, Ukrajinku Marinu Klimovu.
Cenzorka (Mothers), Slovensko / Česko / Ukrajina, 2021, 90 min.
Réžia: Peter Kerekes
Obsadenie: Maryna Klimova, Iryna Kiryazeva, Lyubov Vasylyna
Film na csfd.cz
+
Príbehy z trblietavého dna umierajúceho Aralského mora.
Svetlana hľadí do soľnej púšte svojím jediným okom. Gulšat spravuje prázdny hotel. Kapitán zaznamenáva stopy mora, ktoré odchádza a Sergej vozí turistov po jeho prázdnom, ligotavom dne. Poslední ľudia z Moynaku, ktorí si pamätajú pôvodný breh vysychajúceho Aralského mora… Ich dni sú posplietané zo spomienok na slávnu minulosť rybárskej veľmoci a snov o návrate veľkej vode. Súčasnosť tvorí cintorín lodí, ktoré už nikdy nevyplávajú z prístavu.
Bolo raz jedno more, Poľsko / Slovensko, 2021, 17 min.
Réžia: Joanna Kozuch