divadlo

Milan Sládek: Jubileum

Podujatie venované oslavám významného životného jubilea svetoznámeho majstra slovenskej pantomímy.

Táto akcia sa konala v minulosti

Slovenský mím Milan Sládek začínal prvú etapu svojej profesionálnej kariéry na prelome päťdesiatych a šesťdesiatych rokov minulého storočia v Prahe. Po príchode na Slovensko pôsobil od roku 1962 do roku 1968 v Bratislave, na doskách divadla Malá scéna, vtedajšieho štúdia SND.

Vytvoril tu a uvádzal legendárne inscenácie HRČA, ÚNOS DO TICHA (1963), SÓLOVÉ PANTOMÍMY (1965), KOMÉDIA O BOHATCI A LAZAROVI (1966), KOMÉDIA O TOBIÁŠOVI, STARINÁR (1967) a so študentami VŠMU aj inscenáciu ZO ŽIVOTA HMYZU. Po päťdesiatich rokoch sa na javisko tohto prestížneho, bratislavského umeleckého priestoru vracia, aby tu oslávil svoje okrúhle životné jubileum exkluzívnym programom:

-----------------------

Prvá časť: Dar

Scenár pre túto pantomimickú grotesku som vytvoril v roku 1969 ako reakciu na tragické udalosti 21. augusta 1968 v bývalom Československu, ktorých 50. výročie si budeme pripomínať v tomto roku, hovorí o svojom javiskovom diele majster Sládek. V ten deň vojská Varšavskej zmluvy brutálne rozdrvili úsilie Alexandra Dubčeka dať socializmu "ľudskú tvár". Reformy, ktoré Dubček počas jeho krátkeho vedenia komunistickej strany uskutočnil, boli pre systém neobvyklé: zrušenie cenzúry, umožnenie cestovania, a to aj do západných krajín, rehabilitácia politických väzňov a mnohé iné. Moskovským mocipánom boli Dubčekove reformy tŕňom v oku. Obávali sa, že Československo sa stane príkladom pre iné socialistické krajiny. Útokom naň 21. augusta 1968 všetko úsilie o demokratizáciu skončilo.

Príbeh inscenácie DAR je jednoduchý. Jeho základom bolo spolunažívanie Československa so Sovietskym zväzom Kefka, hlavný hrdina príbehu a moje alter ego, sa nečakane stáva hrdým majiteľom podivného operenca. Stará sa oň bez toho, aby si vedel predstaviť, čo ho čaká, keď sa vták stane veľkým a mocným ...

DAR je vlastne rozprávka pre dospelých. Je symbolom a zároveň paralelou pre rozličné životné situácie. Niektorí diváci v ňom napríklad videli problémy medzi rodičmi a deťmi, iní zasa symbol ničenia nášho životného prostredia. Inscenácia je vytvorená kombináciou techník pantomímy a čierneho divadla. V spolupráci s nemeckým kultúrnym Goethe-Inštitútom videli túto hru diváci vo viac ako päťdesiatich krajinách sveta.

------------------------------------------------

Druhá časť: Andy a Basquiat

Andyho Warhola volajú PRINCOM POPARTU. V bývalom Československu sme mali málo informácií o západných umelcoch, o to viac o umelcovi jeho charakteru. O jeho existencii a pôvode som sa dozvedel z jedného nemeckého časopisu. Na jednej z jeho publikovaných grafik som objavil text v slovenčine: "Najlepšie párky môžeš kúpiť na rohu tej a tej ulice. Mama ".

Na mňa zapôsobil tento objav ako zjavenie. Od toho okamihu som sa začal osobnosťou Andyho Warhola a jeho tvorbou intenzívnejšie zaoberať. Veľkou inšpiráciou bola pre mňa návšteva múzea Andyho Warhola v Pittsburghu. Sprevádzaný pracovníkom tejto inštitúcie, mohol som sa pozrieť aj do slávnych Warholových krabíc, do ktorých vyprázdňoval svoje vrecká, mohol som si obliecť jeho sako, dokonca nasadiť na hlavu jeho parochňu ...

Rád by som citoval jedného amerického spisovateľa: „Bolo to, ako keď niekto v tmavej, pochmúrnej atmosfére otvorí dvere horúcej, vysokej pece. Zdalo sa mi, že krása a vitalita jeho obrazov mi dáva odpoveď na otázku, ktorá sa mi zdala byť taká ťažká, že som sa ju bál položiť. Čo je vlastne absolútne moderné? Budúcnosť sa rinula zo stien ako čistý ozón.“

Jean-Michel Basquiat, americky graffiti umelec a milenec speváčky Madonna, stal sa ako prvý afro-americký umelec, maliarom a kresliarom, ktorý bol nesmierne populárny v umeleckom svete prevažne bielych amerických umelcov.

Aby sme pochopili význam Basquiata a jeho umenia, opäť si dovolím citovať afro-americkú esejistku Bell Hooks: „Človek musí byť ochotný akceptovať tragické rozmery a špecifikum života čiernych" Basquiat sa narodil v roku 1960, žil v New Yorku, hviezdny umelecký vzostup zažil až vo svojich šesťdesiatich rokoch. Bol jedným z prvých výtvarných umelcov s tmavou pokožkou, ktorí si získali medzinárodné uznanie. Za jeho diela sa dnes platia milióny. Počas priateľstva s Andym Warholom namaľovali spoločne asi 130 obrazov.

Táto jednoaktovka sa nepokúša biograficky dokumentovať historický význam oboch umelcov, je to skôr moja anekdotická reflexia na stretnutie rôznych svetov dvoch umeleckých gigantov, uzatvára svoju explikáciu autor inscenácie.

Účinkujú : Milan Sládek, Kelvin Kilonzo, Taro Sládek, Francesco Dámelio  Réžia a libretto: Milan Sládek Hudba: Peter Estl , Jozef Vlk 

---------------------------
 
Vstupné: dopoludňajšie predstavenie: 10€ / 5€  Večerné predstavenie:  25€ 

Odporúčame

divadlo

Bratislava v pohybe 2020

Medzinárodný festival Bratislava v pohybe už 24. krát ponúka priaznivcom tanca široké spektrum súčasného tanca z celého sveta. V...Viac
4.10.2020 - 20.10.2020 / Bratislava
odporúčame!
koncert

The Lumineers

Po 21.6.2021 / Axa Aréna NTC
odporúčame!
výstava

Na okraji záujmu

8.7.2020 - 25.10.2020 / Stará radnica
odporúčame!
film

Bienále Animácie Bratislava

5.10.2020 - 10.10.2020 / Bibiana dom umenia pre deti
KIDSTOWN odporúčame!