Digitálna Miletička. Blogujeme z Websummit 2014.

WebSummit je momentálne najväčšia startupová konferencia v Európe. Prebieha práve teraz v Dubline. Citylife sa vydalo do Írska zbierať inšpiráciu. Blogujeme.

blog
Utorok 4.11.2014

Írske online média majú momentálne zhodne na titulkách tri hlavné témy. Tou prvou sú demonštrácie a veľmi horúce debaty okolo plánovanej privatizácie verejného zásobovania vodou, čo znamená záťaž každej írskej domácnosti niekoľko stoviek Eur ročne. Druhou je úspech miestnej polície, ktorá zhabala veľkú dodávku heroínu. Treťou je Websummit 2014.

Websummit je vypredaný, predalo sa všetkých 20.000 hodne drahých vstupeniek. Zvučné mená na konferenčných pódiach, tisíce malých startupov aj zavedených internetových gigantov a všade rušné debaty. Človeka hneď napadne, čo by to znamenalo, keby sa moderná internetová konferencia takýchto rozmerov konala v Bratislave. V správach sa hovorí o prínose pre írsku ekonomiku vo výške 100 miliónov eur. Dublin má zhruba toľko obyvateľov ako Bratislava, Írsko o milión viac ako Slovensko, je zadlžené až po uši, má horší rating a napriek tomu sa podarilo zorganizovať takéto stretnutie. Všetko je zjavne o ľuďoch a určite zohrala úlohu snaha Írov pritiahnuť IT gigantov investičnými stimulmi. Štvrtý ročník Websummitu je skutočne obrovský. Digitálna Miletička krát 100.



Dublin nemá svoj vlastný Citylife a tak treba veľa surfovať, kým sa človek dozvie, čo sa kde deje. Plagáty v meste pozývajú na Clannad (autori hudby k populárnemu seriálu Robin Hood z 80's), Madness, Caribou, Billy Idol, Wayne Hussey (exfrontman The Mission), Kylie Minogue aj fantastický Beardyman, videný doma na Wilsonicu. Začiatkom decembra Morrisey s predskokankou Annou Calvi. Slušné a nie nepodobné Bratislave. Toto všetko, okrem Morriseyho, už doma hralo.

V slovenskom kontexte pobavil plagát na The Lady Boys of Bangkok v Olympia Dublin s kapacitou 1200 ľudí. Thajská travesty show vo veľkom, z ktorej by sa slovenským insitným filozofom otváral nožík vo vrecku a digitálne hromy-blesky by nedali na seba dlho čakať. Tu takéto nezmysly nikto nerieši. Upútavka je vhodne doplnená o pozvánku na film Get On Up o Jamesovi Brownovi. Mimochodom, hovorí sa o ňom, že členovia jeho kapely museli platiť x dolárov za každú chybu na koncerte a pamätal si všetky. Či to bude vo filme, netuším.



Na Websummite všetci riešia personalizáciu obsahu – content curation a jeho šitie na mieru. Znie to ako marketingový hype ale dostávať správy, ktoré ma zaujímajú, je veľmi užitočné. A samozrejme všetko v mobile. Veľké news stránky už prekročili polovicu užívateľov pristupujúcich k ich obsahu zo smartphonov a tabletov s tým, že ich počet sa za posledný rok cca zdvojnásobil. Podľa Jimmyho Maymanna, CEO Huffington Post, je toto väčšia a intenzívnejšia zmena ako prechod z tlačených novín na Internet. Citylife už niekoľko rokov ponúka zdarma appky pre iPhone aj pre Android a mobilná verzia cez prehliadač je otázka niekoľkých dní.

Veľa pozornosti dostal aj Oculus Rift, platforma pre virtuálnu realitu, kúpená Facebookom. Nie je to prvý pokus o presadenie VR. Dostalo sa aj na exkluzívnu predpremiéru The Imitation Game, životopisného príbehu Alana Turinga, jedného z najväčších mozgov 20.storočia. V hlavnej úlohe Benedict Cumberbatch. Na konferencii sú zakladatelia Youtube, Linked-In a Dropboxu, čelní predstavitelia Google, Facebooku, Cisca, Dellu, Microsoftu, hovoriť bude Bono Vox. Napriek veľkej snahe o marketingový hype tu ale panuje pragmatická atmosféra, v rozhovoroch cítiť snahu o hľadanie prienikov a posun vecí vpred.

Slovákov je na Websummite tak 20–30, väčšina z nich sa objavila na Veľvyslanectve SR v Dubline, ktoré urobilo sympatický krok a pozvalo všetkých na neformálne večerné stretnutie.

Streda, 5.11.2014

Internetové startupy nie sú iba softwarové firmy a tak jednou z oblastí, ktorá má na Websummite silné zastúpenie je všemožný hardware. Od 3D tlačiarní, cez rôzne športové náramky komunikujúce s appkou, cez maličké kamerky streamujúce cez mobil do internetu až po elektrické jednostopé vozidlá. Mojim osobným víťazom tejto sekcie je pre mňa fínsky hybrid choppera a bicykla na elektrinu Chop E. Keď na nich tí traja fíni prišli ráno na summit, snáď nebolo hlavy, ktorá by sa neotočila.

Vyzerá to takto:



O rozruch sa postarala populárna americká country-popová speváčka Taylor Swift, ktorá odišla od Spotify. V tejto súvislosti je trochu zvláštne, že ak je na Websummite väčšina veľkých internetových firiem, tak streamingové služby tu nie sú vôbec. Ľudia zo Spotify a Rdio budú mať prezentácie v sekcii Music Summit ale to je všetko.

Na druhej strane potešili poučné workshopy od Google a stánok Instagramu. Pravdivý postreh zaznel od Jonathana Kleina, CEO Getty Images, že jeden z dôvodov, prečo sa tak veľa kradnú fotografie s autorskými právami je, pretože to umožňujú vyhľadávače. S hudbou alebo softwarom to nie je až také jednoduché ale s fotkami áno.



Posledný postreh je krásne a užitočné pravidlo „no assholes“, ktorého sa držia pri výbere nových zamestnancov v SurveyMonkey. Zjavne je založené na skúsenostiach a hovorí, že človek môže byť akokoľvek talentovaný, zručný a nabúšený vedomosťami, ak je to asshole, nemá šancu. V HR preklade by to mohlo znamenať, že si musí sadnúť s teamom ale no assholes je o dosť tvrdšie. Bodaj by sa tohto pravidla držali všetci zamestnávatelia.



Mimochodom, človek by očakával absolútnu dominanciu Apple zariadení, notebookov aj smartphonov ale je to vyrovnané s konkurentmi, pol na pol.

Štvrtok, 6.11.2014

Music Summit je hudobná časť Websummitu, ktorá sa zaoberá vecami okolo hudby a hudobného businessu.

Nový typ klávesového nástroja s názvom Seabord predviedol autor Roland Lamb, zakladateľ spoločnosti Roli. Tento keyboard je takmer hladký, jeho snahou je prekonať klasické klávesy a priniesť nový spôsob hry, čo najintuitívnejší ako sa len dá. Veď pozrite sa sami.



Veľkou témou bola analýza dát pre hudobný priemysel. Hľadanie správneho časovania vydávania singlov a albumov, zákonitostí, čo kedy a prečo urobiť aby sa nahrávke darilo. Predpovede predajov a umiestnení v rebríčkoch, analýza spätnej väzby na sociálnych sieťach, podrobné štatistiky počúvania na streamingoch atď. Všetko ako služba pre hudobníkov a firmy točiace sa okolo. Big data v hudbe. Veľmi zaujímavé. Najviac spomínané meno v tejto veci je Next Big Sound. Druhé, Kobalt je zároveň aj vydavateľstvo, ktoré okrem big data analýz vydáva albumy kapelám, za transparentnejších a férovejších podmienok ako veľké vydavateľstvá.



Websummit je veľká skúsenosť. Pre startupy veľká nádielka nápadov a inšpirácie kam ďalej. Nové kontakty, noví ľudia, šanca získať pohľad na veci z iného uhla. Nie je to lacná záležitosť ale pri troche snahy takáto konferencia vie dať veľmi veľa. Tak snáď nabudúce.

Alex K.