Účastníci:
Keratová, kpD (kleines postfordistisches Drama / small postfordist Drama - Brigitta Kuster, Isabell Lorey, Marion von Osten, Katja Reichard), Jaroslav Kyša, Petr Mezihorák, Adam Novota, Kristína Országhová, Zuzana Révészová, Péter Szabó & Teri Szűcs, Jeff Warren & Caroline Woolard a ďalší / and others
inštitúcie a kultúrni producenti pracujú od projektu k projektu ale i na rôznych projektoch zároveň. Ako konštatujú teoretici Bojana Kunst a Boris Groys, projekt predstavuje silne rozporuplný model súčasnej výroby. Otvára síce množstvo možností, uzatvára sa však nevyhnutným termínom odovzdania, deadlineom. Žiadny plnohodnotný úspech sa nikdy nedostaví; ide len o konštantné začínanie odznova v rôznych formátoch. Pracovať na projekte znamená vzdať sa prítomnosti v prospech budúcnosti, žiť v paralelných časoch, odtrhnutá od časovosti každodenného života v komunite. Práca založená na projektoch často súvisí so sebarealizáciou, takže sa v nej často neoddeľuje práca od života. K zdanlivému úspechu projektu dochádza za cenu voľne rozvíjanej kreativity, komplexného výskumu, vytrvalosti v čase a priestore, súkromného života a ľudských vzťahov.
Výstava si kladie za cieľ ponúknuť rozšírený rámec pre skúmanie podmienok a kontextu dnešnej umeleckej tvorby ale i fungovania a role umeleckých inštitúcií. V rámci programu tranzit.sk predstavuje interval koncentrácie, výskumu a pravidelného zdieľania poznania a skúseností s druhými. Na podrobnejšiu reflexiu navrhuje nasledovné témy:
- súčasný význam „nového inštitucionalizmu“, trendu, ktorého cieľom bolo zvnútra premeniť prevádzku umeleckých inštitúcií, prítomného od polovice deväťdesiatych rokov až do polovice nultých rokov na pozadí úpadku sociálneho štátu; - vzťah medzi umením a neoliberálnou ekonomikou, medzi umením a prácou, prekérnosťou a prekarizáciou s ohľadom na slovenskú výtvarnú scénu a medzinárodné príklady; - potenciál kolektívnych platforiem a rozvoja a užívania obecných statkov (commons) pri vývoji nových foriem výroby a spoločenského styku, ako aj rola, ktorú by umenie a umelecké inštitúcie mohli zohrať v tomto procese.
Po dobu trvania výstavy sa priestor tranzit.sk stane pracovňou, kde sa prepájajú funkcie výstavného priestoru a knižnice, prezentácia umenia a vzdelávanie sa manifestuje prostredníctvom výskumu, spoločných čítaní, verejných diskusií a komunitných podujatí. Pôvodné rozdelenie priestoru na výstavnú a administratívnu časť nahradí priestorová skladba umožňujúca spoločné učenie sa a socializovanie.
Hoci je Start and Finish tak isto projektom, predpokladáme, že jeho kolektívny a otvorený charakter nám, účastníkom i publiku, poskytne, ak nie aj konečný výsledok, nadobudneme prostredníctvom neho nové
náhľady, vedomosti a nástroje, pomocou ktorých sa budeme môcť posunúť ďalej.
Koncepcia: Judit Angel
Tím: Judit Angel, Petra Balíková, Eliška Mazalanová
Architektúra výstavy: Michael Hieslmair & Michael Zinganel