výstava

Neohuman

Výstavný projekt Neohuman prezentuje tvorbu dvoch vizuálnych umelkýň Klaudie Korbelič (*1990) a Karin Langovej (*1995), ktoré na spoločnej výstave prezentujú sériu malieb, grafík a objektov.

Táto akcia sa konala v minulosti

Kurátori: Andrej Jaroš a Marianna Brinzová

Výstava bola do programu Flatgallery na rok 2021 zaradená na základe výsledkov otvorenej výzvy, do ktorej sa autorky pôvodne so svojimi projektami hlásili individuálne. Niekoľko príbuzností z hľadiska povahy ich tvorby však kurátorov priviedlo k ich spojeniu do vystavujúcej dvojice.

Priesečníkom sa pre výstavu Neohuman stala problematika hľadania nového uhla pohľadu na realitu a zabehnutých noriem, videných či prežívaných. Každá z autoriek k vyjadreniu tém pristupuje inak, a to najmä použitím rozdielneho média a kontextu. Karin Langová sa sústreďuje na videné a hľadanie foriem vyjadrených prostredníctvom maľby (na plátne a papieri), zatiaľ čo Klaudia Korbelič pracuje skôr so symbolom transformovaným do grafík a objektov, ktoré adjustuje v podobe malých inštalácií.

Na výstave Neohuman autorky prezentujú výbery zo svojich autorských súborov Inner surroundings – Langová a Rodina – Korbelič. Neohuman sa opiera o témy, ktoré Korbelič a Langová vo svojej tvorbe spracovávajú dlhšie obdobie – sú nimi hľadanie nových pravidiel, skúmanie meniaceho sa prostredia, presahy prírodného a artificiálneho/umelého, reality a abstrakcie.

Jednoduché farebné plochy v expozícii (Langová) tvoria protipól k zložitejším a vrstveným 3D objektom (Korbelič). Objavuje sa tu tiež skrytý odkaz na virtuálnu realitu a pc hry. Predpona "neo" tu označuje akúsi "novú" podobu alebo oživenie už starého/zabehnutého/zažitého. Čo ale vnímame ako "neo"? Čo by mohlo byť tým takzvaným "novým"? Kedy je čas na zmenu pravidiel a noriem?

Klaudia Korbelič v rámci výstavného projektu Neohuman prezentuje časť cyklu s názvom Rodina (2019 – 2021), ktorý tvoria objekty z 3D tlače v kombinácii s drevom a grafiky na ručnom papieri z Losin (časť nákladu) tlačené cez risograf.

Hlavným atribútom jej vyobrazení sa stáva lebka. Vyjadruje autorkin subjektívny symbol akejsi rodiny, kde tri lebky nad sebou znázorňujú tri generácie. Spodné sú rodičia a prarodičia, vrchná reprezentuje mladú generáciu/dieťa, ktorá má iný a nový pohlaď na svet.

Autorka si lebky ako symbol zámerne vyberá aj preto, že na nich nie je na prvý pohlaď rozpoznateľný gender, čím sa taktiež vzťahuje k menšinám, marginalizovaným členom/skupinám v spoločnosti a ku kritike nespravodlivosti. Objekty Klaudie Korbelič odkazujú aj na indiánsku symboliku, totemy, šamanizmus, pohrebiská, cintoríny, primitívne umenie, ľudské hodnoty, iný pohľad na svet, vanitas, život a smrť a spojenie starého s novým.

V rámci Rodiny vytvára akési novodobé totemy, v ktorých kombinuje drevo (staré, pôvodné) v spojení s novodobou technológiou (i kultúrou) 3D tlače. Diela vznikajú v dlhšom procese, často prírodné materiály dostáva od iných umelcov alebo známych. Samotná autorka z nich vytvorené diela zase zvykne spätne darovať alebo zapožičiavať do rôznych foriem súčasných rodín.

Časť grafík, ktoré dopĺňajú objekty, je tlačená cez risograf na "losinský" ručne robený papier, a časť je tlačená na obyčajný papier. Ich námetom je vyobrazený objekt z 3D tlače, čiže 3D vizualizácia z grafického programu posunutá do artefaktu, čím sa už samotná vizualizácia/koncept/skica pre autorku stáva dielom/obrazom. Téme Rodiny sa Klaudia Korbelič venuje už od roku 2019 a stále ju nevyčerpala.



Séria Inner surroundings (2020) prezentuje vzťah autorky Karin Langovej k realite a abstrakcii cez jej subjektívny záujem a príťažlivosť. Langová sa vo svojej tvorbe venuje maľbe a jej presahom, pričom skúma vzťah reality a abstrakcie na hrane zapamätávania si a rozpamätávania sa.

Pri hľadaní toho, čo chce v obraze sprítomniť, sa opiera o videnie ako také, s vedomím jeho nestálosti a nepresnosti. Nezameriava sa na pravosť/pravdivosť videného, ale na uchovanie si odtlačku vnímaného objektu v pamäti. Jej tvorba sa sústreďuje na transformovanie prežitej skúsenosti vzťahujúcej sa k priestorovým a časovým situáciám.

V sérii Inner surroundings sa transformácia z reality do abstraktnej vizuálnej formy pomocou maliarskeho jazyka a jeho prostriedkov udiala zámerne. Jednotlivé diela sú reprezentáciou autorkinho vzťahu k abstrakcii, pričom motivácia k ich vzniku vychádza z pomedzia vnútorného (intímneho) a vonkajšieho prostredia. Je osobnou výpoveďou o tom, čo autorku bezprostredne a podvedome priťahuje a dáva jej potrebu prevedenia týchto fragmentov do média maľby.

Karin Langová prostredníctvom tvorby pristupuje k väčšiemu sústredeniu sa, vnímaniu a pozorovaniu akoby z jedného bodu či miesta až k horizontu, kam dovidí. Zároveň sa prostredníctvom malieb snaží o konfrontovanie s vnútorným priestorom, jej osobou, egom a svetom. Vie, že svet, z ktorého v maľbách ostali len určité fragmenty architektúry či znaky krajiny, je len ilúziou objektívne poznaného.

Na samotný povrch zobrazeného sa jej tak dostala kontinuita subjektívnej hry osobne preferovaných tvarov a farieb. Pre Karin Langovú nie je dôležité, aby pôvodný svet ostal rozpoznateľným, ale aby niesol tajomno, tušenie toho, čo sa za ním skrýva... V úsilí hľadania foriem a tvarov v geometrickom verzus intuitívnom prístupe v abstrakcii sa autorsky (na čas) našla.

Napriek tomu, že sa Klaudia Korbelič a Karin Langová zaoberajú rôznymi médiami a podtémami, ku ktorým aj rozdielne pristupujú, jednotlivé diela v rámci výstavného projektu Neohuman sa v expozícii Flatgallery dopĺňajú a vytvárajú pomerne harmonický vizuálny celok.

Klaudia Korbelič (*1990, Bratislava) vyštudovala ateliér Sochařství 1 pod vedením prof. akad. soch. Michala Gabriela na FaVU VUT v Brne (2017). Zaoberá sa klasickou sochou, ktorú podrobuje mechanicko-performatívnej deformácii, site specific inštaláciami a objektmi. Spracováva problematiku armády, princípov architektúry, statusu súčasného človeka a sci-fi. Autorka má za sebou niekoľko skupinových i samostatných výstav na Slovensku aj v zahraničí. Žije a tvorí v Brne.

Karin Langová (*1995, Lučenec) nedávno ukončila magisterské štúdium v Ateliéru mal+by pod vedením doc. Mgr. art. Klaudie Kosziby, ArtD. na VŠVU v Bratislave, kde absolvovala aj bakalárske štúdium. V rámci programu Erasmus+ absolvovala stáž na École supérieure d‘art et de design Le Mans vo Francúzsku (2018). Vo svojej tvorbe sa venuje maľbe a jej presahom, pričom skúma vzťah reality a abstrakcie. Má za sebou zopár skupinových výstav. Žije a tvorí v Bratislave.

Odporúčame

divadlo

Horror Show

Výpravná hororová comedy show, ktorá vás zavedie do podzemného sveta Bratislavy. Tam, kde plesajú upíri. Nebojte sa prísť...Viac
So 13.4.2024 / Red Cat Cabaret Club
odporúčame!
festival

Pohoda 2024

Pohoda sa bude konať druhý júlový víkend. Najlepší slovenský festival opäť ponúka výnimočne kvalitnú hudobnú dramaturgiu, nebudú...Viac
11.7.2024 - 13.7.2024 / letisko Trenčín
odporúčame!
výstava

Marko Blažo - Celý človek

Monografická výstava Marka Blaža (1972 – 2021) je pokusom vložiť košaté, až holisticky komplexné dielo tohto výnimočného umelca...Viac
16.2.2024 - 19.5.2024 / Slovenská národná galéria Bratislava
od vás odporúčame!
iná akcia

Bratislavské mineralogické dni

So 19.10.2024 / Dom kultúry Ružinov
odporúčame!