výstava

Mystika montáže / The Mistique of Montage (FI)

Výstava ponúka fotografické pohľadnice zo začiatku 20. storočia.

Táto akcia sa konala v minulosti
Dátum vernisáže:
31.10.2017 19:30, Ut


Harri Kalha, Kurátor
Vstup: 3€

Mesiac fotografie 2017

Miesto: Stredoeurópsky dom fotografie, Galéria Martina Martinčeka, Prepoštská 4, Bratislava
Denne 11:00 - 18:00

-----------------------------------------------------

Salvador Dalí povedal vo svojom príhovore v Madride v roku 1930: 
„My surrealisti sme sa k výtvarnému umeniu otočili chrbtom a namiesto toho sme sa obrátili k pohľadnici. Reprezentuje najdynamickejšiu manifestáciu spoločného vedomia s takým hlbokým a aktuálnym vplyvom, až sa dá postaviť na roveň s psychoanalytickým myslením. Surrealistická revolúcia obhájila pohľadnicu, automatické písanie, sny, odlišnosť a primitívne umenie.“   Surrealistom umožnili pohľadnice rýchlo sa dostať do centra všeobecnej imaginácie. Ako kolektívna forma umenia, neobmedzovaná zatuchnutým intelektualizmom, predstavovali pohľadnice pre Dalího „komunizmus ducha“. 

Aj keď sa zachovalo len málo informácií o Dalího zbierke pohľadníc, nič nám nebráni v rekonštrukcii vlastnej verzie. Predstavené exempláre museli na prvý pohľad Dalího zaujať. Fotografia ukotvuje obrázky v histórii, reálnych osobách a historických štýloch, zatiaľ čo montáž oddeľuje význam, posúva ho k subjektívnej asociácii a časovej nejednoznačnosti.   Hoci v pozadí stále ostáva symbolický mysticizmus, modernosť prevláda. Táto obraznosť nachádza svoj kontext v horúcej mediálnej kultúre Belle Époque a v štylistickom šialenstve art nouveau. No stále to nevyzerá ako niečo, o čom nás učili na dejinách umenia. Človek má chuť použiť termín proto-surrealiznus.    Hovoriť o surrealizme by bolo anachronické, tento termín neexistoval v čase, keď vznikali tieto pohľadnice. Ambivalentná zmes vytvára surreálny efekt. Keď sa modernosť predmetu a fotografickej techniky spojí so symbolickými a alegorickými (v najširšom zmysle slova) témami, dostaneme niečo viac než len súčet jednotlivých zložiek. Klasické zobrazovanie je okorenené modernosťou, čo pôsobí trochu ironicky a skôr zapadá do povojnovej éry stratených ilúzii.   Piktorializmus pohľadníc sa mohol inovovať bez obmedzenia „dobrým vkusom“, mohol prekročiť hranice, ktoré svet výtvarného umenia ešte rešpektoval. Navyše experimenty a amatérska kreativita často končili nesúladom, ktorý sa nám dnes zdá absurdný.    V tejto konkrétnej fotografii prekvitá efekt surrealizmu. Preto, lebo fotografia nesie základný prvok realizmu, a ten montáž, koláž, retušovanie a kolorovanie posúva k niečomu inému, syntetickému piktorializmu. Mnohé ďalšie pohľadnice, kde nebola použitá fotografická surrealistické, no zvyknú mať viac spoločného s ilustráciami (napríklad knihy pre deti) a romantickými fantáziami 19. storočia.   Na rozdiel od tradičného fantasy umenia sú surrealizmus a dadaizmus moderné estetické postoje, ktoré stavajú na vizuálnom nesúlade. To znamená, že nečerpajú len z podvedomia (v prípade surrealizmu) alebo spoločensko-politického étosu (v prípade dada). Ide o estetickú úroveň paradoxu a irónie, surrealistický efekt je zjavný nielen z hľadiska fantázie, ktorá sama osebe nebola moderným vynálezom.    

Stručne zhrnuté: protosurrealizmus premosťuje symbolizmus 90. rokov 19. storočia a surrealizmus 30. rokov 20. storočia. Toto prepojenie bolo opomínané, lebo znamenalo nárast populárnej kultúry vzhľadom na „autenticitu“ kultúry umeleckej. Bolo príliš banálne, aby bolo brané vážne arbitrami moderných chutí. S výnimkou, samozrejme, najsilnejšej avantgardy.   Aj keď je autentickosť pohľadníc spochybňovaná mnohými kreatívnymi silami, ktoré pôsobili pri ich vzniku, a ambivalentnými zdrojmi, inovatívnosť im nemožno uprieť. Montáž a koláž boli už predtým použité v štúdiovej fotografii a populárnej remeselnej tvorbe, ale nikdy predtým neboli zapojené do takej rozsiahlej revízie vizuálnej kultúry. V konečnom dôsledku hovoríme o populárnom médiu, ktoré v globálnom meradle cirkuluje v  obrovských množstvách. Pohľadnice boli spoločenským médiom dňa a ponúkli novú príležitosť  komunikovať v reálnom čase. Pošta bola v metropolitných mestách doručovaná až 12 krát denne, tieto moderné správy boli skutočne také okamžité, ako to len v tých raných dňoch modernosti bolo možné. 
 

Odporúčame

iná akcia

Dobrý trh

So 20.4.2024 / Panenská ulica a okolie
odporúčame!
film

Bozk

Príbeh sleduje Antona, ktorý sa túži stať dôstojníkom kavalérie. Počas výcviku prikáže svojej čate, aby pomohla istému barónovi...Viac
Po 8.4.2024 / Kino Mier Senec
odporúčame!
výstava

Roller a Lehocká pre národnú galériu (dar Tatra banky do zbierok SNG)

Tatra banka ako dlhoročný partner Slovenskej národnej galérie aj tento rok podporila slovenskú kultúru veľkorysým darom do...Viac
1.1.2024 - 30.4.2024 / Slovenská národná galéria Bratislava
odporúčame!
film

Monty Python: Život Briana

Jedna z najlepších britských komédií všetkých čias je biblickou fraškou o nedobrovoľnom „Mesiášovi“, ktorý sa narodí v Betleheme...Viac
So 30.3.2024 / Kino Kultúrka Stupava
odporúčame!