Príbehy ako zo severskej drámy sú príbehmi mnohých ľudí so zdravotným postihnutím a seniorov z pobytových zariadení sociálnych služieb, z ústavov, ktoré sa stali ich domovmi. Alternatívou k veľkým ústavným bývaniam je obyčajný domov. Taký, kde sa môžeme rozhodnúť, čo budeme jesť, kedy pôjdeme spať, koho sem vpustíme.
Fotografi Matúš Zajac a Peter Böhm sa zapojili do národného projektu Deinštitucionalizácie zariadení sociálnych služieb. Vytvorili fotoarchív, ktorého súčasťou je 20 fotografií tvoriacich túto putovnú výstavu. Predstavujú ľudí žijúcich v inštitúcii a naopak, v komunite. Zábery dokumentujú momenty v živote ľudí v zariadeniach sociálnych služieb, ktoré sú súčasťou programu Deinštitucionalizácie. V skratke to znamená, že sa z inštitucionálnych menia na komunitné tak, aby svojim členom umožnili žiť nezávislý život s takou mierou podpory, ktorú potrebujú.
Fotografie boli vytvorené ako súčasť fotografického archívu pre národný projekt Deinštitucionalizácia zariadení sociálnych služieb – Podpora transformačných tímov realizovaný Implementačnou agentúrou Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky. Partneri projektu: Rada pre poradenstvo v sociálnej práci, Slovenská únia podporovaného zamestnávania, Fakulta architektúry a dizajnu STU – Výskumné a školiace centrum bezbariérového navrhovania (CEDA). Projekt realizuje vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.
Matúš Zajac je dokumentárny fotograf, ktorý sa dlhodobo venuje sociálnej fotografii. Lákajú ho rôzne subkultúry a rád odhaľuje neprístupné komunity, ktoré sa ocitajú na okraji spoločnosti. Okrem fotenia sa venuje pedagogickej činnosti a tak, ako tvrdí, že: „kritická fotografia vychováva spoločnosť,“ snaží sa touto cestou vychovať aj nás.
Umelecké vzdelanie získal na pražskej FAMU a VŠVU v Bratislave, kde sa plne venoval dokumentárnej fotografii v ateliéri profesora Ľuba Stacha.
Je držiteľom mnohých ocenení, z ktorých si najviac váži cenu Olgy Havlovej v rámci Czech Press Photo, pretože išlo o ocenenie dotýkajúce sa sociálnej problematiky mimo majoritnej spoločnosti.
Jeho tvorbu môžete obdivovať v knižných publikáciách Podoby viery 2011, OUT 2014, Anton Srholec – Bezdomovec z povolania 2015 a IN 2020.
Peter Böhm sa zaoberá pohľadom na svet, ktorý druhí ľudia prehliadajú. Cit pre fotografiu a jej detail nachádza vo vlastnom vnímaní okolia. Cez objektív fotoaparátu sa snaží hľadať malé svety vo veľkom svete a tak ich transformovať na celky, ktoré sa stávajú priestorom bez hraníc.
Vyštudoval školu dizajnu v odbore fotografia a ďalej rozvíja túto prácu hľadaním nevidenej reality, ktorú ľudia okolo seba nevnímajú. Jeho radosťou je odhaľovať nepovšimnuté drobnosti a dávať ich na svetlo ľudského vnímania.
Školská 14
Otvorené: po–pi 15:30–19:00