výstava

Martin Bu: Dizajn s postojom

Výstava v Galérii Nova mala byť pre Martina Bu formou reštartu. Vložil do nej nadšenie, erudíciu a srdce - to boli vždy atribúty jeho životného i autorského postoja. Už s nami však nie je. Jeho Žraloky či Vzducholode si budeme musieť pozrieť bez neho.

Táto akcia sa konala v minulosti
Dátum vernisáže:
15.07.2021 18:00, Št

Kurátorka: Viera Kleinová

V Galérii Nova sa tvorba Martina Bu (*1976 †2021) neobjavuje po prvýkrát. Pred takmer desiatimi rokmi tu uviedol výsledky svojho doktorandského výskumu v Ateliéri art dizajnu VŠVU v Bratislave. V tejto špeciálke (absolvoval v nej tiež magisterské štúdium a pôsobil ako asistent), vedenej Františkom Burianom, ktorý už od konca 80. rokov 20. storočia zastával silne kritický a antipragmatický postoj k dizajnu, mal Martin možnosť nájsť mediálne otvorený, spoločensky citlivý/ aktívny a autorsky poctivý prístup k tvorbe.

Tekutosť hraníc voľného a úžitkového, dizajnu a umenia bola pre neho takmer etickým princípom, fundamentom však nepochybne bola keramika. Tradičnú prácu s hlinou mal možnosť dôkladne spoznať na Strednej keramickej škole v Modre, vstup do súčasného keramického umenia a dizajnu mu sprostredkovalo štúdium v Ateliéri keramiky Ivice Vidrovej-Langerovej na VŠVU v Bratislave. Značný rozhľad, profesionálny i ľudský, mu priniesol viacročný študijný a pracovný pobyt v Izraeli - absorboval a cenil si tamojšiu kultúrnu i spoločenskú diverzitu, vnímal a navždy si zapamätal pocit trvalej úzkosti sprevádzajúci život na konfliktnom území.



Nová kolekcia Martina Bu je pokračovaním série objektov, ktoré realizoval vo svojom „recyklačnom laboratóriu” v rokoch 2012-2013. Základnú tézu - čím sú pre nás predmety, ktoré nás obklopujú - rozvíjal v dvoch vrstvách. V prvom komentári sledoval peripetie domáceho keramického priemyslu a z jeho neodvratne miznúceho a len sporadicky obnovovaného príbehu extrahoval, recykloval/ redizajnoval známe - banálne i výnimočné - figurálne motívy.

Druhá línia jeho experimentov sa vzťahovala na koncept voľných zostáv - plastík alebo nádob - rámcovaných architektonickou bázou. Tu vychádzal z myšlienky domu ako miesta kumulujúceho stav bezpečia, stability, integrity i statusu, zdieľaného v stavbách privátnych i verejných, profánnych i sakrálnych. A tento pocit vedome i intuitívne relativizoval, narúšal, podkopával -  kostol tak dostal „oporu” vo forme riadenej strely či bomby. Inú stavbu zasa pretkal žralokmi - na zuby prírodných síl totiž netreba zabúdať. 

Je zjavné, že v aktuálnych prácach na funkciu, hoc aj symbolickú, rezignoval. Zostal spôsob, akými ich tvaruje - na drsno, preferuje digitálnu CNC frézu, ktorá objekty svojim spôsobom deformuj. Finalizuje ich len čistou bielou glazúrou - tá v ostatných prácach dominuje. Ďalej ale rozvíja hybridné architektúry, práve tie sú osou jeho najnovšej (žiaľ poslednej) keramickej série.

Obsadenej atavistický strach vzbudzujúcim morským predátorom, ktorého v svojich objektoch Martin množí a kopí do žraločích domov. Je to útok alebo príležitosť, pýta sa. Vzducholoď zaparkovanú na streche domu „postavil” ešte v roku 2013, kedy bol jedným z účastníkov výstavného dialógu pod názvom Rozhovory, ktoré vedú inam. Iniciovala ho maliarka a grafická dizajnérka Mária Čorejová - Martinove fabriky, kostoly i vzducholode sa vtedy stali objektom jej kresliarskej intervencie.

Aktuálna verzia, so strohým dodatkom Vodík je o dosť mohutnejšia, domček sa scvrkol na hračkársku verziu. Spomenul si azda Martin na neslávne známu katastrofu pýchy nacistických Zeppelinov? Na luxusný Hindenburg, najväčší lietajúci stroj histórie, ktorý v roku 1937 explodoval zrejme kvôli horľavej náplni vodíka so vzduchom, zapálenej výbojom nahromadenej statickej elektriny?

Oheň svätého Eliáša možno zapálil vzducholoď z 30. rokov minulého storočia. Iný Martinov objekt, nazvaný Avac (skratka medzinárodnej organizácie Globálny obhajca pre prevenciu HIV), pravdepodobne mieri k ruptúram, ktoré poznačili (nielen) zdravie súčasnej spoločnosti. Epidémia AIDS, v „konkurencii” covidovej pandémie dnes takmer neviditeľná, sa však, ako mnohé ďalšie choroby, naďalej týka miliónov ľudí. Pripomienku tejto situácie Martin uvádza v logike svojich architektonických hybridov ako dom, z ktorého sa dvíhajú ruky „Atlantov” podopierajúce disk evokujúci liekovú formu. 

Výstava v Galérii Nova mala byť pre Martina Bu formou reštartu. Vložil do nej nadšenie, erudíciu a srdce - to boli vždy atribúty jeho životného i autorského postoja. Už s nami však nie je. Jeho Žraloky či Vzducholode si budeme musieť pozrieť bez neho. 

Diela Martina Bu si môžete v Bratislave aktuálne pripomenúť aj v Slovenskej národnej galérii/ Esterházyho paláci. Vo výstavnom cykle Vo výklade ich uvidíte od 18. júla do 10. septembra.                                                                
                                                                                           

Odporúčame

film

Spiaci účet

Problémy mladých manželov môže vyriešiť nečakane objavené dedičstvo. Pátrajú po jeho podozrivom pôvode a odkrývajú temné...Viac
SĽUK / Kino Kultúrka Stupava / Kino Mier Senec / Kino Film Europe / Cinema City Aupark / Cinema City Eurove...
odporúčame!
film

Kolaps

Príbeh dystopického filmu sa odohráva v blízkej budúcnosti, ktorú si väčšina z nás nechce a nevie ani predstaviť. Renomovaná...Viac
Kino Záhoran / Artkino Za zrkadlom / Kino Lúky / Kino Mier Modra / Kino Pezinok / Kino Mier Senec / Cinema ...
odporúčame!
divadlo

Divadlo SkRAT: Mono Fričová / Burgr / Chalmovský

Št 25.4.2024 / A4 - priestor súčasnej kultúry
odporúčame!
vážna hudba

Gershwin, Ravel

2.5.2024 - 3.5.2024 / Slovenská filharmónia
odporúčame!