výstava

Jozef Jankovič / Návraty

Nová výstava Jozefa Jankoviča bude prístupná v Danubiane počas dvoch mesiacov - september a október.

04.09.2020, Pi - 25.10.2020, Ne

Kurátorka: Katarína Bajcurová

Jozef Jankovič (1937 – 2017) bol vedúcou osobnosťou slovenského moderného sochárstva, jeho charakteristická brutálna figurácia bola výsledkom originálnej syntézy podnetov pop-artu, novej figurácie a nového realizmu. Jeho dielo malo od 60. rokov široký medzinárodný ohlas. Študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (1956 – 1962), kde od roku 1990 pôsobil ako pedagóg, rektor (1990 – 1994) a profesor (1994 – 2007). Dvakrát vystavoval na Bienále v Benátkach (1972, 1995), je nositeľom prestížnych cien: Grand Prix z bienále Danuvius v Bratislave (1968), Biennale de Paris (1969), Herderovej ceny (1983) etc. Je autorom viacerých monumentálnych diel v architektúre a životnom prostredí (Pamätník SNP v Banskej Bystrici, v Kováčovej, 1969). Realizoval sochárske práce v Chorvátsku, Slovinsku, Nemecku, Francúzsku, Južnej Kórei etc. Jeho dielo je zastúpené v popredných slovenských, českých a európskych zbierkach.

Sochár Jozef Jankovič patril k tým umelcom a ľuďom, ktorí stáli pri zakladaní Danubiany Meulensteen Art Museum, zasadil sa za vznik, budovanie a pokračovanie múzea, pretože podľa neho každé nové miesto pre vizuálne umenie bolo pre Slovensko plusom. Viackrát tu vystavoval (2010 sochársku tvorbu z rokov 1985 – 2010) a jeho diela sú súčasťou stálej expozície múzea. Výstava v „srdci“ Danubiany pripomína jeho výnimočnú osobnosť. V našom rozpomínaní sa vraciame pred rok 1989, keď sa po období normalizácie a vynútenej tvorivej izolácie znovu vrátil k tomu, čo mal najradšej, k sochám. Vtedy vznikla inštalácia pod názvom E.U.R. (1988). Pred nami sa na sokloch zložených z vymeniteľných europaliet (E.U.R. bola firemná skratka pre drevené konštrukcie určené na prepravu tovaru) defiluje osudovo temná anamnéza vtedajšej skutočnosti. Vidíme surové zvyšky „ľudských polotovarov“ – hlavy, ktorých ústa sú previazané oceľovou páskou, zdanlivo neosobné odliatky nôh a rúk, zástavy, stohy novín, škatúľ, nepotrebného civilizačného (a ideologického) odpadu. Monštrá známe z cyklu figurálnych, antropomorfných architektúr sa menia na obete, na mlčiaci anonymný dav, s ktorým sa dá manipulovať, obchodovať, všetko môže byť na predaj... Ideály a idey, sny, ilúzie i dezilúzie. Jankovič tu polemizuje s ideou pomníkového obrazoborectva, ktorej sa stal sám obeťou. Ukazuje nám, čo všetko sa môže stať s figúrou na sokli, alebo s pomníkom, „egom“ hodným uctievania, do akých absurdných situácií sa pritom môžeme a vieme dostať. Od vzniku diela prešlo viac ako tridsať rokov, máme za sebou odlišnú historickú skúsenosť ako tú, ktorá stála pri jeho vzniku. Čítanie akéhokoľvek diela je však otvorená záležitosť a dielo môže na seba po čase nabaliť aj iné, celkom nečakané významy. Jankovičove sochy a kresby nám však stále pripomínajú, že ešte je a bude veľa vecí, situácií a javov – obrátených z nôh na hlavu, falošne zdvihnutých na piedestál... 

Odporúčame

koncert

Saténové ruky

Saténové ruky sa považujú za nesprávnu odpoveď na britpop a správnu odpoveď na slovenský pop a český underground. Zatiaľ čo...Viac
So 10.10.2020 / .klub pod lampou
odporúčame!
divadlo

Vojna a mier

17.10.2020 - 18.10.2020 / Slovenské národné divadlo - Činohra
odporúčame!
divadlo

Klimaktérium... a čo?

29.9.2020 - 15.10.2020 / Dom kultúry Ružinov
odporúčame!
prednáška / diskusia

Tajomstvo reči tela a analýza vzhľadu

St 14.10.2020 / Dunaj˜
odporúčame!