vážna hudba

Beethoven/Liszt, Ravel, Schumann

Moderný klavír a orchestrálne tutti majú k sebe veľmi blízko; takzvané klavírne výťahy symfonických diel sú základom pre štúdium daných opusov.

10.12.2019, Ut

Moderný klavír a orchestrálne tutti majú k sebe veľmi blízko; takzvané klavírne výťahy symfonických diel sú základom pre štúdium daných opusov. Franz Liszt sa však v prípade Beethovenovej Piatej symfónie neuspokojil so štandardným „klavírnym výťahom“. Lámač sŕdc aj klavírov ponúkol vrcholne virtuóznu parafrázu známeho titulu, v ktorej sa z hľadiska zvukovosti de facto ocitá naozaj celý orchester. Virtuozita je už stáročia jedným z centrálnych inšpiračných zdrojov; v prípade hrôzostrašného cyklu Mauricea Ravela Gašpar noci na motívy básne Aloysiusa Bertranda však skladateľ zašiel za hranice a vytvoril takmer nehrateľné dielo. Na virtuozitu vsadil aj Robert Schumann; jeho prístup je však podstatne poetickejší a decentnejší. V prípade Sonáty f mol uvažoval o klavírnej imitácii orchestrálneho zvuku.
Hinrich Alpers je víťazom Medzinárodnej súťaže L. van Beethovena v Bonne. Koncertoval s Berlínskou filharmóniou či na festivale Beethovenfest v Bonne. Okrem hudby sa s obľubou venuje prírodným vedám a kulinárstvu.

Interpreti:
Hinrich Alpers klavír

Program:
Ludwig van Beethoven / Franz Liszt - Symfónia č. 5 c mol, op. 67 Osudová

Maurice Ravel - Gašpar noci
Robert Schumann - Sonáta pre klavír č. 3 f mol, op. 14 Koncert bez orchestra

Cyklus: K klavír, klaviristi
Miesto: Malá sála SF

---------

Vstup: 12€